2020-02-12, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Hon åkte den 24 januari, vilket snart är tre veckor sedan. Förklara för mig din teori då tack?

Har du varit källkritisk till dem videos? Finns det forskning kring att just det handlar om viruset eller kan detta vara ett sätt att göra dig mer rädd?
Vi kanske ändå behöver medias filter , många verkar inte klara av att vara källkritiska på egen hand, dom suger i sig allt som sanning.
Citera
2020-02-12, 02:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En smittbärande aerosol kan inte färdas flera kilometer. Ett par meter, som mest.

EDIT: Möjligen för andra virus men inte för corona.

Haha, hur kan du veta att det inte gäller corona när det gäller för andra virus?

Citera
2020-02-12, 02:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En smittbärande aerosol kan inte färdas flera kilometer. Ett par meter, som mest.

Antal meter kan man väl knappast säga rent generellt?

Omständigheterna(miljön) avgör ju hur länge viruset "lever" utanför människokroppen.

Vinden avgör avstånd och riktning, miljön avgör tid.
Citera
2020-02-12, 02:03
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns även dumma inlägg, ditt inlägg här ovanför är just ett sådant.

Vi diskuterar inte avloppsrör, höghus och dålig lukt, det inlägg du kommenterar handlar om en flygplanskabin, utan rost.

Men har inte flygplanssmittan redan diskuterats, sk. Hepa filter och som att man ska tro på att filter som ska hantera bakteriers vara eller inte? För de gör de en perfekt dag.
Citera
2020-02-12, 02:04
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är inte min teori, utan officiell information.

Saxat direkt ifrån Aftonbladet

"En kinesisk forskargrupp har i en rapport rekommenderat att drabbade av viruset ska vårdas under 14 dagar. Tidigare i veckan uppgav Kinas hälsominister Ma Xiaowei att landets hälsomyndigheter har indikationer på att viruset kan smitta även under inkubationstiden.

Inkubationstiden för det kinesiska coronoaviruset – 2019-nCoV – ska enligt Folkhälsomyndigheten vara mellan 2 och 14 dagar. Enligt myndighetens information så ”visar deras erfarenhet” att smitta sker i samband med insjuknandet och medan den smittade är sjuk."

Jo det borde hon, om så är fallet så kan det dock ta ett tag att få reda på, efterssom inkubationstiden är 14 dagar i runda slängar.

Du säger att hon att kunde smittat folk, viruset som är extremt smittosamt där folk blir smittade i väldig fart i kina. Borde inte flera fall av viruset dykt upp i Sverige nu?

Den 24 januari åker hon kommunalt, det är flygbussen från landvetter in till centrala Göteborg. Där sätter hon sig antagligen på en buss/tåg emot Jönköping. Hon har kontakt med människor garanterat runt omkring sig. Vet inte om hon bär ansiktsmask eller något annat för skydda sig. Detta viruset sprids snabbt och påverka folk. Finns någon britt som smittade ex antal människor utan att känna symtom.

Du säger att det tar 14 dagar, vilket räknat från 24 januari till dagens datum 12 februari. Det är 19 dagar.
På dessa 19 dagar har vi ännu bara haft ett fall av viruset i Sverige. Om viruset är extremt smittosamt, borde inte flera fall kommit upp i Sverige på dessa 19 dagar?
Citera
2020-02-12, 02:05
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Vänta lite, du skriver först ca 14 dagar och sedan säger du att det är aftonbladet du läste det på, o inte nog med det, det handlar det om 2-14 dagar som man gick ut med dag 1. Gör oss en tjänst o lämna den här tråden.
Kära nån.

Nej jag säger inte att det vara aftonbladet jag läste det på, har läst det på många andra ställen, och det det t.om kan vara längre än 14 dagar.

Men för enkelhetens skull saxade jag det från aftonbladet, för det brukar ju vara det enda som duger åt idioter som inte orkar kolla runt själv, och inte kan engelska.
Citera
2020-02-12, 02:06
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=646918132515376&id=1000159158 48807
Här är ett sådant brev sonens skola skickat ut. Vem som lagt ut det från börjar vet jag inte men formatet är annorlunda än utskicket från staden jag bor i. Dvs- inte bara i vår stad kommunerna går ut med detta. Säkert alla skolor i hela sverige...

Kan nog vara lite olika det där. Känner en person som jobbar på skola och är på väg hem från Kina nu. Arbetsgivaren vill att hon stannar hemma (med lön) i 2 veckor innan hon börjar jobba på skolan igen.
Citera
2020-02-12, 02:07
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Haha, hur kan du veta att det inte gäller corona när det gäller för andra virus?

Germs betyder bakterier, inte virus.
Senast redigerad av LGD 2020-02-12 kl. 02:10.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

Exakt

Jag har också läst om det här, och det är kanske dags att folket på golvet uppdateras om de senaste forskningsrönen, att man helt enkelt jämför nya rön med med rådande sanningar.

Forskningen gör ständigt nya upptäckter. Som sagt, ett tag visste alla att jorden är platt.
Citera
Medlem
Citat:

Det där i din spoiler gäller bakterier. I övrigt har det avhandlats i tråde redan.
Citera
2020-02-12, 02:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Jo det borde hon, om så är fallet så kan det dock ta ett tag att få reda på, efterssom inkubationstiden är 14 dagar i runda slängar.

Du säger att hon att kunde smittat folk, viruset som är extremt smittosamt där folk blir smittade i väldig fart i kina. Borde inte flera fall av viruset dykt upp i Sverige nu?

Den 24 januari åker hon kommunalt, det är flygbussen från landvetter in till centrala Göteborg. Där sätter hon sig antagligen på en buss/tåg emot Jönköping. Hon har kontakt med människor garanterat runt omkring sig. Vet inte om hon bär ansiktsmask eller något annat för skydda sig. Detta viruset sprids snabbt och påverka folk. Finns någon britt som smittade ex antal människor utan att känna symtom.

Du säger att det tar 14 dagar, vilket räknat från 24 januari till dagens datum 12 februari. Det är 19 dagar.
På dessa 19 dagar har vi ännu bara haft ett fall av viruset i Sverige. Om viruset är extremt smittosamt, borde inte flera fall kommit upp i Sverige på dessa 19 dagar?

Du får nog fråga killen som smittade i UK?
Det finns inga säkra saker angående inkubationstid för när personer som inte mår dåligt trallar vidare och smittar under tiden.
Citera
2020-02-12, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antal meter kan man väl knappast säga rent generellt?

Omständigheterna(miljön) avgör ju hur länge viruset "lever" utanför människokroppen.

Vinden avgör avstånd och riktning, miljön avgör tid.
Nej det finns inget exakt värde men jag skulle nog hålla mig en tre meter från en smittad patient utan skyddsutrustning, inomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in