2020-02-12, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Utrycket innefattar även virus och andra mikrober.

Det kan vara värt att kolla vad de engelskspråkiga som myntat utrycket själva säger. Kolla flera källor nästa gång.

Här får du en för små barn, lättförståeligt

https://kidshealth.org/en/parents/germs.html
Ja men länka hellre till en studie som visar att corona smittar på det sätt du anför.

Det finns minst tre studier länkade i tråden om att 2019-nCoV smittar med aerosoler.
Citera
2020-02-12, 02:29
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag vet redan vad du vet, det stinker men har inget med det här att göra.

Så du tror inte det kan vara så att många av videos och bilder du sett kan vara uppbyggda för att ge en bild av en "verklighet"? Det var det vi pratade om och jag kom med exempel på situationer som lurat människan att tro och påverkas av "sanningen". Då du med all säkerhet kan säga att bilderna du sett är från kina/wuhan? Jag är kritisk till allt efter jag fått lära mig sanningen..
Citera
2020-02-12, 02:32
Medlem
Citat:
En Godkänd intervju av CCP är vad som behövs, jag såg inte hela videon men jag har sett många som kommer ut just nu och de visar ett land som kämpar och gör rätt saker.

Verkligheten ska givetvis inte komma ut, jag håller med om att kina ska kämpa vidare.
Hur illa det ser ut när familjer hämtas från sina hem så är det nödvändigt för att det går inte just nu att lösas på något annat sätt.
Så en 2 minuter lång videosnutt är inte inom din attention span!
Citera
2020-02-12, 02:32
Medlem
Dagens smittade på Diamond Princess är...
... Bara w
39st, med en total om 174.

Utifall att någon har missat detta, källa:
https://www3.nhk.or.jp/news/html/20200212/k10012281811000.html
Citera
2020-02-12, 02:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Så du tror inte det kan vara så att många av videos och bilder du sett kan vara uppbyggda för att ge en bild av en "verklighet"? Det var det vi pratade om och jag kom med exempel på situationer som lurat människan att tro och påverkas av "sanningen". Då du med all säkerhet kan säga att bilderna du sett är från kina/wuhan? Jag är kritisk till allt efter jag fått lära mig sanningen..

Man kan inte lita på Internet, det har jag aldrig gjort men vad som är sant eller inte överlåter jag till min egen hjärna att avgöra, vad som är en sanning beror på vem du frågar.
Citera
2020-02-12, 02:34
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Vet inte om jag förklarar dåligt eller om ni bara är dumma i huvudet?

Vårat enda fall i sverige dök upp i sverige den 24 januari ifrån WUHAN. Ni säger det smittar väldigt lätt right? Borde inte det dykt upp några nya fall av personer som blivit smittade av viruset när det nu har gått 19 dagar sen hon kom in i Sverige igen? Hon åkte ju kommunalt och mötte med all säkerhet personer som hon kunde smittat. Som personen i UK smittade ett ex antal människor?

Har svenska regeringen mörkat dessa personer säger du?

Jag tror knappast att regeringen mörkat, vi får väl hoppas att hon inte hunnit börja sprida viruset då hon anlände till Sverige. Men om hon skulle ha smittat någon och med tanke på inkubationstid och att det inte är före andra veckans sjukdom som folk börjar bli riktigt dåliga finns det ännu utrymme för smittade att dyka upp, om de alltså får värre problem än en vanlig förkylning.

Dessutom ser det bra ut med att inte lika stor mängd smittade inkommer varje dag, av de 45153 registrerade fallen har ju 4687 tillfrisknat, bekymrande är dock att 1115 har avlidit. Det är 19% av de som gått igenom sjukdomen. Det är säkert ett stort mörkertal som inte behövt uppsöka sjukvård och ett stort mörkertal där döden registrerats som annan orsak. Det ska bli intressant att se vilket dödstal procentuellt det blir slutligen.
Citera
2020-02-12, 02:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så en 2 minuter lång videosnutt är inte inom din attention span!

Inte om jag vet hur den är arrangerad, full HD och proffsiga vinklingar och budskapet är att vi CCP har kontroll.
Men jag förstår varför och det är nog det enda sättet Kina kan lösa detta så jag fattar.
Citera
2020-02-12, 02:38
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Man kan inte lita på Internet, det har jag aldrig gjort men vad som är sant eller inte överlåter jag till min egen hjärna att avgöra, vad som är en sanning beror på vem du frågar.

Precis det jag menar, du har låtit din erfarenhet kring kinas regim påverka dig. Många av länkarna med videos som jag sett här har lagt upp av oppositionen till kinas regim. Vilket i mina ögon och tänkesätt är ett sett att sprida propaganda emot att regim gör så och så. Förstår du hur jag menar med att jag är kritisk? Det som även gör min bild att vi inte kommer drabbas lika hårt som det verkar göra i kina är att vi inte haft den spridning som dem haft.
Citera
2020-02-12, 02:39
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:

Självklart kan det vara så, efterssom det är bevisat att mainstream media gjort så många gånger. Men ett sådant förfarande kräver ett noga uppbyggt narrativ, som tar tid att få fram, och genererar ofta bara ett litet antal videos.

I det här fallet säger dock den sammanlagda volymen av videos, och där många är bevisat filmade innifrån lasarett och staden wuhan, att så sannolikt inte är fallet. Även om säkert någon enstaka skulle kunna vara det.

Damluckorna har brustit, informationsstömmen är för bred för t.om censur-Kina att hålla dämd. Allt de kan göra är ju att hota med "konsekvenser", men när folket är räddare för att dö av viruset än att förlora sin social-score, då fungerar ju inte det hotet speciellt bra.
Citera
2020-02-12, 02:42
Medlem
Om inte Sverige får mer smittade än 1, så tror jag att jag blir religiös, vi är det utvalda folket!
Citera
2020-02-12, 02:42
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men länka hellre till en studie som visar att corona smittar på det sätt du anför.

Det finns minst tre studier länkade i tråden om att 2019-nCoV smittar med aerosoler.

Men snälla nån lär dig lite basic fact-checking.

Hint: om du klipper texten jag saxade in i google(eller en del av den) så kommer första träffen vara ifrån artikeln. Därifrån kan du gå vidare, och sannolikt hitta den MIT-Studie du söker tillslut.

Men om du verkligen är sjuksköterska så borde du kunna hitta den utan min hjälp.
Citera
2020-02-12, 02:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Drar du upp ditt vaccinargument igen är det på sin plats med en påminnelse, det vaccin du pratar om ger inte ett fullgott skydd, inte ens ett garanterat skydd mot något, läs på.

Trådsanningar vill vi inte ha.
Vaccin skulle inte behövas om folk inte sprider sjukdomar. Men nu behövs det.
Du är garanterat en förnekare av influensavaccin och därför en potentiell smittspridare.

Inga skydd mot något är 100 procentiga men just årets influensavaccin är troligen rätt så bra då influensans utbredning är mindre än tidigare år enligt det dokument jag tidigare hänvisat till.
Ännu bättre hade det varit om fler förnekare mot vaccin hade vaccinerat sig.
Förnekare brukar ta till massa argument för inte vaccinera sig.
Vad är dina argument för att vägra vaccin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in