2020-02-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hur räknar du nu? Antalet personer som varit i Kina sedan utbrottet och sedan rest till Skandinavien (för att dra en begränsning någonstans) uppgår till tusentals personer, rentav tiotusentals personer. De enda som varit smittade är två personer med direkt koppling till Wuhan. Risken att vara smittad, även för någon som varit i Kina, är mikroskopisk.

Jag vet inte om jag tänkte innan jag skrev. Menade bara att den är större för någon som kommer från Kina än Brasilien. Det är ändå bra att ta det säkra före det osäkra när det gäller barns hälsa. Om man skriver att man har hosta på Min doktor frågar den direkt om man varit i Kina
Citera
2020-02-11, 17:20
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tack men tänker inte betala för att läsa artikeln.

Något måste ju vara illa med Corona, eftersom kineserna reagerar som dom gör. Och hela västvärlden också. Eller är det här bara en vanlig influensa typ? Dom kommer ju varje år i ny tappning. Borde alla länder med pågående influensa då sättas i karantän? Likt Kina nu.

Nej, det är ingen vanlig influensa.

Den faktiska dödligheten (CFR) är osäker, men sannolikt mycket högre än influensa. Potentiellt så hög som 20%ig dödlighet (obehandlad), men sannolikt lägre (eftersom olika mätvärden som finns tillgängliga har olika latens i systemet). Med tiden kommer den troligen gå ned, när vi har mer information om viruset och tagit fram effektiva behandlingar. Om antivirala behandlingsmetoder är framgångsrika kommer dödligheten gå ned avsevärt, givet att man får behandlingen.

Jag läste att likt SARS är detta viruset ganska stabilt, det har vissa inneboende mekanismer (dvs. felkorrigering av den egna genetiska uppsättningen) vilket minskar sannolikheten för vidare mutation -- men givetvis kan en tillräckligt stor avvikelse fortfarande resultera i mutation, den är dock mindre sannolik (exponentiellt avtagande sannolikhet). Det gynnar oss i det läget att man faktiskt får fram ett vaccin, men det är nog långt bort tyvärr. Fokus borde vara på att minska CFR med behandlingar.

Vad vi borde göra i Sverige om jag fick leka diktator:

1. Vi borde minska flygandet mellan ALLA länder så mycket det går, men även minska utnyttjandet av lokala flyga och till och med lokaltrafik som tåg. Två-veckors karantän borde vara obligatorisk, åtminstone från de asiatiska länderna.
2. Vi borde uppmana folk att arbeta hemifrån i stor grad som är möjligt, med undantag för de som utför samhällsviktiga funktioner. Det mesta går att lösa med VPN om man har kontorsjobb.
3. Vi borde ha åtgärder i samhället i form av handsprit i ingången på alla matbutiker. Hyresvärdar borde ha i lite klorin när de tvättar gemensamma ytor i lägenhetskomplex. Det är otroligt enkla och billiga åtgärder som har bra effekt.
4. Man borde tillfälligt stänga ned biografer och liknande. Gym också, folk kan motionera utomhus där man inte delar luft.

Jag är tveksam till att dessa åtgärder ens hade påverkat Sveriges ekonomi negativt.

I ett senare skede, om spridningen blir allvarligare kan man utnyttja segmentering av populationen som ett light-alternativ till karantän. Det skulle innebära att invånare delas in i statiska grupper och att de endast ska vara ute en tid som tillhör deras grupp. Således kommer olika grupper inte direkt exponeras för varandra och följaktligen blir korsspridning mindre sannolik.

Mina två ören.
Citera
2020-02-11, 17:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Tack! Det klart bästa inlägget på länge. Mycket intressant.

Har hört från en nära vän som bor i Östergötland och jobbar på Toyota i Mjölby att det finns personer under obs. som jobbar hemifrån efter hemkomst. Dock går barnen i förskola som vanligt.
Mycket ”hysch-pysch” om ev smittade och var i landet de befinner sig.
Om nu ingen rädsla finns, varför så mycket sekretess?
Då måste jag fråga dig, är dessa kinasvenskar eller vanliga, du vet, vita?
Citera
2020-02-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Lite konstigt ar det val i alla fall?? aven i Europa!
Stora lopsedlar "misstankt virus!""skola utryms" etc... sen kommer "alltid" nagon dementi efter 24 timmar, ingen fara..... och sen sager man vi testar 100-tals varje dag typ.

Sen som det var i belgien (dar jag bor) kommer dom hem fran Kina 9st som har varit planerat is dagar innan, dom testas inte i Kina utan i Belgien, Sondag Middag, sen kommer svaret Tisdag (valdigt sent) och da sagar man, "jo men det ar inte latt att testa, och man maste gora manga test, halsent uppe, halsen nere, nasan etc,.....) och det ar komplicerat etc...

Antingen har dom daliga tester med stor felmarginal och maste darfor gora om testen om postiva, eller snackar dom bara skit och slapper lagom mycket nyheter for att alla ska vara lite lagom skramda men inte panikerade,,,

Tycker bara att det kanns valdigt struligt med all test i allmanhet.....
Nagra tankar om det?
I korthet.Tyckte att det flashade förbi något igår om att det är många felprocent på testkiten.
Citera
2020-02-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet är att vissa har tolkat detta ordagrant i dess rätta bemärkelse.

Men viruset kan inte sprida sig från en fast yta till en människa/annan yta med vindens hjälp.
Du verkar inte veta vad en aerosol är, det är grundproblemet här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aerosol

Du blandar ihop det med SPORER, eller någon anna typ av partikel. Om saker kan spridas från en fast yta med hjälp av vinden har INGET med aerosol att göra.
Citera
2020-02-11, 17:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nån som vet vad det är dom sprayar.. ?
https://www.youtube.com/watch?v=5EjbJTqO6MI
Vatten blandat med 75% alkohol läste jag någonstans.
Citera
2020-02-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Blir man immun efter att ha gått genom corona influensan? Då är ju allt lugnt

Som jag förstått det, nej. Vet inte om nya rön säger annat.
Citera
2020-02-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Tack! Det klart bästa inlägget på länge. Mycket intressant.

Har hört från en nära vän som bor i Östergötland och jobbar på Toyota i Mjölby att det finns personer under obs. som jobbar hemifrån efter hemkomst. Dock går barnen i förskola som vanligt.
Mycket ”hysch-pysch” om ev smittade och var i landet de befinner sig.
Om nu ingen rädsla finns, varför så mycket sekretess?
Du menar några av de där 12 svenskarna varav en del sitter i frivillig karantän och ska ringa sjukvården om de känner sig sjuka... Det är en rätt allmänt känd uppgift skulle jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Som jag förstått det, nej. Vet inte om nya rön säger annat.
Jo enligt alla smittskyddsexperter som uttalt sig.
Däremot är ingen immun mot det som inte haft sjukdomen, eftersom immunitet mot tidigare influenser inte betyder immunitet mot nya.
Senast redigerad av martinator 2020-02-11 kl. 17:28.
Citera
2020-02-11, 17:26
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Nej, det är ingen vanlig influensa.

Den faktiska dödligheten (CFR) är osäker, men sannolikt mycket högre än influensa. Potentiellt så hög som 20%ig dödlighet (obehandlad), men sannolikt lägre (eftersom olika mätvärden som finns tillgängliga har olika latens i systemet). Med tiden kommer den troligen gå ned, när vi har mer information om viruset och tagit fram effektiva behandlingar. Om antivirala behandlingsmetoder är framgångsrika kommer dödligheten gå ned avsevärt, givet att man får behandlingen.

Jag läste att likt SARS är detta viruset ganska stabilt, det har vissa inneboende mekanismer (dvs. felkorrigering av den egna genetiska uppsättningen) vilket minskar sannolikheten för vidare mutation -- men givetvis kan en tillräckligt stor avvikelse fortfarande resultera i mutation, den är dock mindre sannolik (exponentiellt avtagande sannolikhet). Det gynnar oss i det läget att man faktiskt får fram ett vaccin, men det är nog långt bort tyvärr. Fokus borde vara på att minska CFR med behandlingar.

Vad vi borde göra i Sverige om jag fick leka diktator:

1. Vi borde minska flygandet mellan ALLA länder så mycket det går, men även minska utnyttjandet av lokala flyga och till och med lokaltrafik som tåg. Två-veckors karantän borde vara obligatorisk, åtminstone från de asiatiska länderna.
2. Vi borde uppmana folk att arbeta hemifrån i stor grad som är möjligt, med undantag för de som utför samhällsviktiga funktioner. Det mesta går att lösa med VPN om man har kontorsjobb.
3. Vi borde ha åtgärder i samhället i form av handsprit i ingången på alla matbutiker. Hyresvärdar borde ha i lite klorin när de tvättar gemensamma ytor i lägenhetskomplex. Det är otroligt enkla och billiga åtgärder som har bra effekt.
4. Man borde tillfälligt stänga ned biografer och liknande. Gym också, folk kan motionera utomhus där man inte delar luft.

Jag är tveksam till att dessa åtgärder ens hade påverkat Sveriges ekonomi negativt.

I ett senare skede, om spridningen blir allvarligare kan man utnyttja segmentering av populationen som ett light-alternativ till karantän. Det skulle innebära att invånare delas in i statiska grupper och att de endast ska vara ute en tid som tillhör deras grupp. Således kommer olika grupper inte direkt exponeras för varandra och följaktligen blir korsspridning mindre sannolik.

Mina två ören.

Din åtgärdsplan känns spontant way overkill just nu. När vi har flertalet konstaterade dödsfall i Sverige av viruset kanske det kan bli aktuellt med nåt av det du skriver. Med krav på att kärnfriska och unga personer dör av viruset först.
Citera
2020-02-11, 17:27
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då måste jag fråga dig, är dessa kinasvenskar eller vanliga, du vet, vita?

Det är Kinasvenskar som varit över och firat nyår som har barn på förskolorna.
Men hen som jobbar hemifrån under obs. vet jag ej etniskt ursprung på.
Citera
2020-02-11, 17:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
1. Fastigheter värms upp.

2. Detta görs med kolkraftverk.

Det är nu tredje dagen denna uppenbara fakenyhet cirkulerar här.
Kan du langa en länk som avlivar påståendet en gång för alla vore det mycket uppskattat.
Citera
2020-02-11, 17:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Enligt WHO dödas fler människor än antalet civila som dör av krig och bomber enligt FN:s kvartalsrapport från UNAMA. År 2013 dödades enligt Världshälsoorganisationen 4734 människor i trafiken i Afghanistan. Under toppåret 2014 dödades 3709 civila av krig och bomber enligt UNAMA rapporter (FN).
Vad har det med coronaviruset att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in