2020-04-18, 22:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag följer inte länkar för jag är svensk och väldigt försiktig med virus ! Och jag läser ikke norska. Du kan väl berätta lite?

Okej, det är en app som registrerer vart du befinner dig. Om du blir sjuk, registreres det och det skickas ett meddelande automatskt till alla som varit i din närhet i mer än 15 minuter senaste tiden. Dom får då gå i karantän/tästa sig.
Citera
2020-04-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fullständig lista för Sverige och vara grannar:

Sverige slutade med allmän tbc-vaccinering ca 1975.
Danmark slutade med allmän tbc-vaccinering 1986
Norge slutade med allmän tbc-vaccinering 1995
Finland slutade med allmän tbc-vaccinering 2006.

Om det betyder något för coronaviruset så bör Finland vara bäst skyddat och Sverige sämst skyddat av dessa fyra länder. Det stämmer nästan skrämmande bra.
Det finns bara ett problem.

95% av de som dör i covid19 är över 45.

Det betyder att de är gamla nog att ha fått TBC-vaccin, även om de föddes i Sverige.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är tbc-vaccinet det som lämnar ett litet ärr på överarmen? Isåfall har jag fått det efter 1975 och även mina barn.

Man gör först ett test på armen och om man inte får någon liten röd bula så får man en vaccination på överarm eller lår som ofta lämnar ett runt märke. Man fick ett liknande märke av smittkoppsvaccin.

Den röda bulan visar om man har antikroppar från tidigare vaccination. Har man det slipper man en ny vaccination.

Jag är också vaccinerad efter 1975. Jag tror den allmänna vaccinationen av barn upphörde på 70-talet men att vissa ändå vaccinerades om man jobbade inom vården och vid resor till vissa länder.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Det var nästan helt borta innan det kom tillbaka med invandringen.

Vissa vaccineras fortfarande:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tb/

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
For att det blivit sällsynt. Man vaccinerar fortfarande barn i riskgrupper. Tydligen fungerar vaccinet inget vidare på vuxna (se där, ett viktigt vaccin som inte funkar på vuxna, så man ska inte ta något för givet för covid-19 heller) så det är bara barn som vaccineras, ofta runt 6 månader ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Svar: Hej!

Man slutade med vaccinering av alla barn i mitten av 1970-talet för vi hade då så lite tbc och vi fick biverkningar av vaccinet med bland annat benröta som krävde långvariga behandlingar. Tbc har sedan fortsatt att minska i Sverige, vi ligger bland de länder med minst fall i världen. Fick just ni vaccination senare så har någon ansett att ni har en större risk för tbc än folk i allmänhet. Rätt eller fel? Få resenärer blir smittade vid utlandsresa för man måste vara långvarigt nära en som har en smittsam tbc – bo, äta och sova under samma tak i familjelik situation. Vaccinet har god effekt det första levnadsåret sedan blir effekten bara sämre så skyddet av vaccinet är dåligt när man blivit några år och är väldigt svagt som vuxen.

Därför är det inte aktuellt att vaccinera alla barn nu heller. I USA har man aldrig använt vaccinet för det anses alldeles för dåligt. Det är inte vanligt att vi fått tbc på en förskola i Sverige, det har bara hänt enstaka gånger och testar man alla som är utsatt för risk och behandlar dem som smittats så fortsätter inte smittan att sprida sig. Det är så vi gör nu. Vi kan aldrig veta vem som kommer att sjukna med en smittsam tuberkulos. Råkar det vara en som jobbar på förskolan så blir situationen just så här. En hälsokontroll av personalen har mycket kortvarig effekt. Man kan sjukna strax efter kontrollen.

Med vänliga hälsningar

Hans"
https://www.na.se/artikel/lakarens-svar-pa-tbc-fragorna
Tack för svar allihopa
//Skalman
Citera
2020-04-18, 22:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är tbc-vaccinet det som lämnar ett litet ärr på överarmen? Isåfall har jag fått det efter 1975 och även mina barn.
Jag tror det är smittkoppor som ger ett sånt ärr, men jag är inte säker.
Citera
2020-04-18, 22:47
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"I helgen har flera hundra svenskar som har varit strandsatta utomlands landat i Sverige. Det är ungefär 100 svenskar från Marocko och drygt 200 svenskar från Gambia som flugits hem med hjälp av utrikesdepartementet."

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-18/strandsatta-svenskar-flogs-hem

Vad gör 200 svenskar i Gambia?

Semester kanske?
Vad har det med saken att göra förreste?
Smittspridningen är omfattande i Sverige och det finns inga planer på att stoppa smittan så det spelar egentligen ingen roll om gränserna är stängda eller ej.
Citera
2020-04-18, 22:48
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kan väl hålla med om att man inte vågar attackera status que.

Bankrutt är väl lite väl att ta i, men vi slänger väl pengar på en massa flum. Prioriteringar.

Lockdown, ja ännu mer bankrutt, men prioriteringar vem som får leva och vem som får dö. Man får helt enkelt leva med konsekvenserna.

Alla skall få alla chanser att få leva, hur mycket det än kostar samhället. Det som skall saneras ekonomiskt gjöres effektivt genom lockdown. Seriösa företag må kompenseras.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, ex. Norge kommer komma gott ur denna kris om smittade och senare dödstalen inte helt plötsligt vänder uppåt, iom "öppnande" utav riket, om så i små steg så är risken överhängande för ökade smittade och döda, en tid framöver. med detta sagt så har Norge sin oljefond som repat sig efter en skaplig ned gång, som värst var det ändå inte mer än 700 miljarder minus. Dessa är nu tillbaks i bankrullen (över 10 biljoner, igen). Hur det kommer gå beror självklart hur länge man törs ha landet någorlunda stängt.

Tror norrmännen iom detta är riktigt glada att de aldrig gått med i EU och att de nu verkligen ALDRIG kommer göra det. Detta öppnar upp för mängder utav "exits" inom EU, detta då de visat på att i tider av nöd så står varje stat ensamma och inte enade såsom stadgarna och tanken var...

10 biljoner - låter tok mycket om med dessa pengar så kommer Norge att helt klara sig ekonomiskt från COVID-19 pandemin.
Citera
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det finns en Facebook grupp för imbiciller som dig. "Vi stöttar Anders Tegnell och FoHM"

Jag är inte rädd för covid-19 och därmed är jag för tillfället inte styrd av rädsla. Jag är därför inte heller dömande mot andra och kallar er för imbiciller eller liknande, vilket för övrigt är ett tydligt tecken på att man inte har något att komma med.

Nu får du dock hemskt gärna kalla mig för imbicill, för jag vet nämligen med säkerhet att Sverige valde rätt metod. Det kommer som sagt att bli tydligt ju mer tiden lider. Däremot har Sverige klantat sig på många andra punkter vilket även mannen som intervjuas medger. Men vad gäller det aktiva valet att inte gå in i lockdown gjorde vi helt rätt, tack och lov.

För er som missat videon:
https://www.youtube.com/watch?v=zh4tGKTHBD0
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns bara ett problem.

95% av de som dör i covid19 är över 45.

Det betyder att de är gamla nog att ha fått TBC-vaccin, även om de föddes i Sverige.

Men många behöver påfyllnad av vaccin då antikropparna försvinner efter ett tag.
Citera
Medlem
SÅ BEFÄNGT JÄVLA skönt
att slippa läsa om alla dessa jävla sprängattentat. Prisa gud !

Och att slippa ha smutsiga närgångna människor harklande nära en överallt.

Önskar vi kunde ha den här sociala distanseringen alltid året runt. (Med undantag för nöjesbranschen som barer och sådant såklart!)

Men övriga samhället. Fan så skönt! Fan så befriande

Släpper nästan en tår
Citera
2020-04-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Sanning med modifikation. Lek med tanken att du lånar en telefon av en polare som är testad positiv. Du är ute i samhället och andra personer snappar upp att dom varit i närheten av en positivt testad person. Fast i verkligheten så har dom inte det.

Ja, det blir missvisande. Inte så många som lånar ut sin mobil sådär kanske, men ändå. Jag fattar fortfarande inte riktigt - man kan kanske kolla upp ett fåtal personer men det verkar tidsödande.
Och dessutom måste väl Norge ha ett mörkertal bland smittade som man inte kan följa...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in