2020-01-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag skulle tro att de flesta investerare är mer pålästa och förstår att detta virus kommer att ha ganska liten eller ingen egentlig påverkan på någonting alls. Däremot så är det förstås så att man måste ta in delar av den okunniga allmänhetens reaktioner och beteenden, och dessa irrationella reaktioner skulle ju kunna ha viss effekt, t ex den ökande efterfrågan på verkningslösa munskydd (när det gäller ”skydd”) samt ett eventuellt minskat resande. Så, om du inte ligger tungt investerad i hop-on/hop-off bussar i Wuhan så kan du nog vara rätt trygg.

Nej, ingen turism i min depå. Inga flygaktier heller. Eller flygplanstillverkare. Tror Boeing, som redan är nere i räkning, kan få det svårt av den här virussmittan. Mnuchin har räknat fram att Boeings problem sänker amerikanska BNP med 0,5% i år.
Citera
2020-01-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Vad behöver man för skydd då ?
För att inte smitta andra om man är smittad.
Citera
Medlem
Troians avatar
Kan någon förklara vad detta betyder?

Citat:
New estimated R0 of 2.5 95% CI 2.4, 2.6. Paper to be updated asap.

Med ett 95-procentigt konfidensintervall ligger R0 mellan 2,4 och 2,6? Vad är R0?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Varför tror du att just det här viruset är något farligt? Vilken ålder är du? Har du lungproblematik?

Jag är ung men jag vet inte potentialen av det här viruset än, och det verkar ju inte många andra heller veta då Kina inte direkt delar med sig vad dom vet. Kinas reagerande dock gör mig nojjig och att man kan ha viruset och smitta utan symptom under en lång tid gör ju spridningsrisken av detta väldigt hög.

Sen kan man ju fråga sig ifall det är en slump att Frankrike fick 3 patienter, fick kolla på viruset och direkt efter informerar att dom tänker ta hem alla fransoser därifrån.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Här är en till troligen bra källa. De gör likt who återkommande rapporter. Den senaste idag.

https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/news--wuhan-coronavirus/
Citera
2020-01-25, 20:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med ett 95-procentigt konfidensintervall ligger R0 mellan 2,4 och 2,6? Vad är R0?
Ett sätt att förklara smittbarheten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

Dvs om du menade vad det betyder? Vad Wuhans R0 är har jag inte en susning om.
Citera
2020-01-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Munskydd är väl till för att skydda andra?
Med munskydd på hamnar inga kroppsvätskor på andra om man råkar hosta, nysa eller spotta lite saliv. Det låter bra tycker jag.
Javisst är det så. I sjukvården har vi ju inte munskydd för att skydda oss själva utan för att skydda patienten,
Citera
2020-01-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan någon förklara vad detta betyder?

R0 är ett mått på hur virulent ett virus är.

Vad det innebär i praktiken är att för varje individ som smittas så smittar denne i sin tur 2.4-2.6 andra individer
Citera
2020-01-25, 20:25
Medlem
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Såg denna i en tråd på Reddit, vet inte hur ofta den uppdateras, eller hur pålitlig den är, men snyggt gjord sida
Citera
2020-01-25, 20:26
Avslutad
Så jäkla skönt att vi nu slipper dessa kackerlackor till kinesiska turister i Sverige och Europa. De kan inte uppföra sig för fem öre, tränger sig, stjäl de bästa borden, och många av de är väldigt fula också.

Hoppas det blir ett låååångt stopp!
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag är ung men jag vet inte potentialen av det här viruset än, och det verkar ju inte många andra heller veta då Kina inte direkt delar med sig vad dom vet. Kinas reagerande dock gör mig nojjig och att man kan ha viruset och smitta utan symptom under en lång tid gör ju spridningsrisken av detta väldigt hög.

Sen kan man ju fråga sig ifall det är en slump att Frankrike fick 3 patienter, fick kolla på viruset och direkt efter informerar att dom tänker ta hem alla fransoser därifrån.
Intressant analys. Jag litar absolut inte på Kina, men i det här fallet tror jag att det mest handlar om att stärka sitt grepp om hemmamarknaden. Många kineser har börjat ifrågasätta om regeringen är kapabel. De behöver ett hot mot Kina som sedan CCP kan rida in som riddare i nöden och rädda de hjälplösa kineserna mot.

Om nu viruset är SÅ farligt. Varför lämnar inte Frankrike dessa människor att dö i Kina istället för att ta hem dessa och riskera att fler smittas?
Citera
Medlem
Svenska företag har stängt.

H&M har stängt 13 butiker i regionen, varav 9 ligger i Wuhan.

"Svenska storbolag har tiotusentals anställda i Kina. Både Ikea och H&M har stängt sina butiker i Wuhan-regionen efter utbrottet av coronaviruset. Men inget av de 12 företag som SvD har varit i kontakt med uppger att någon anställd drabbats av lungviruset."

https://www.svd.se/for-narvarande-stangt-viruset-slar-mot-storbolagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in