2020-01-25, 20:09
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fast det gäller ju inte för alla virus. Influensavirus verkar spridas bäst i temperaturer runt 5 grader. Hur det är med just coronavirus vet jag däremot inte. Vet du?

Jag kan inte mer om coronaviruset än vad forskare hittills sagt till media. Hur effektivt det sprids beroende på temperatur vet jag heller inget om.
Citera
2020-01-25, 20:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Min spådom är att denna klingar av som alla andra viruslarm gjort de senaste decennierna. Spridningen hejdas, folk frisknar till och om det inte var pandemixtraumat med narkolepsi skulle vi inte ens komma ihåg att det faktiskt dog friska män då. Eller egentligen vi kommer ju inte ihåg det dog folk utan bara att några fick narkolepsi.
Det är sant, jag blev påmind om det i den här tråden. Hade jag inte läst det hade jag nästan kunnat svära på att frågan enbart handlade om trams från trötta tonåringar som försöker skylla ifrån sig för att de egentligen bara är lata.
Citera
2020-01-25, 20:10
Medlem
Skulle tippa på att det finns stora finansiella spelare som har tankat aktier i läkemedelsindustrin som kommer skjuta i höjden så fort ett vaccin släpps. Kanske därför det är så intressant att skapa en masshysteri kring detta?
Citera
2020-01-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Visst är ju det en bedrift i sig. Nu är det ju frågan vad motivet till det hela är och om västvärlden skulle drabbas lika hårt. Antagligen kommer knappt en endaste svensk dö av viruset. Det finns inte samma förutsättningar som i Kina.

Ebola. Svininfluensan. Allt vad det heter. Bara skrämselpropaganda.

Jag trodde varken Svin eller fågelinfluensan var någon fara, hade inte en tanke på vaccinera mig mot det, detta dock tror jag kan bli allvarligt.
Citera
2020-01-25, 20:12
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timelesstimezone
Tycker också det är intressant
Att sjukdomen är en hype eller inte återstår att se.
Jag gissar att läget är utom kontroll, att sätta 40-50 miljoner i karantän. Förresten vad jobbar du med? MSB?
Citat:
Ursprungligen postat av mittfbkonto
Update.

Gällande preliminära rapporten jag länkat tidigare, r0 värdet har skrivits ned från 3.8 till 2.5.
Jag tror att läget är under kontroll. Det är nog mer av ett PR-stunt. Passade ju bra med att ställa in protesterna i Hongkong på grund av ett mystiskt mördarvirus.

MSB? Verkligen inte. Jag jobbar för אל תגלוש את זה (Säkerhetscentralen för det judiska maktövertagandet).
Citera
2020-01-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittfbkonto
Update.

Gällande preliminära rapporten jag länkat tidigare, r0 värdet har skrivits ned från 3.8 till 2.5.

Vad är det för tomte som sprider domedagsnyheter på twitter?
Twitter är f-n ett värre hot än corona-viruset...
Citera
2020-01-25, 20:13
Medlem
feemaxxxs avatar
Polaren i Wuhan är inte glad. Hade planerat att flyga till Vietnam för semester under nyåret (är som utlänning dödstråkigt under nyåret i Kina), men sitter nu fast i Wuhan. Internationella varuhus (Carrefour, Walmart, Metro osv) är rätt rensade på konserverad/torr mat eftersom invånarna inte vågar köpa färsk kött. Hade dock tur och fick tag på det han behövde.
Citera
2020-01-25, 20:13
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag trodde varken Svin eller fågelinfluensan var någon fara, hade inte en tanke på vaccinera mig mot det, detta dock tror jag kan bli allvarligt.
Varför tror du att just det här viruset är något farligt? Vilken ålder är du? Har du lungproblematik?
Citera
2020-01-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Tre personer bekräftat smittade i Frankrike såg jag. Vad är en realistisk uppskattning av hur många som kan smittas av detta globalt inom säg en månad?

En av de smittade i Frankrike hade t.ex varit i kontakt med ett tiotal personer sedan han återvände från Kina, och sedan tänker hur många de personer i sin tur varit i kontakt med. Det är lite läskigt när man tänker på och hur otroligt snabbt det kan spridas. Det kommer ju inte dröja länge innan man har bekräftat fall i de flesta europeiska länder, och sedan har man ju eventuella mörkertal där symptom innan hunnit dyka upp ännu.

Omöjligt att sia om egentligen.

Men skulle man leka med tanken att det de senaste dagarna ökat 150% med bekräftade fall per dag enligt de officiella siffrorna och man extrapolerar det 30 dagar in i framtiden så borde det vid bibehållen smittspridning leda till ca 250-300 miljoner infekterade om 30 dagar.
Citera
2020-01-25, 20:14
Medlem
57Emmas avatar
Har haft koll på denna länk som uppdateras regelbundet men siffrorna är från igår, inga nya siffror idag.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-24/coronavirus-deaths-surge-in-china-while-europe-finds-first-cases
Citera
2020-01-25, 20:15
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag gör ett antagande. Det här viruset har skapats av USA -CIA, som ett försök att begränsa Kinas framfart på den globala marknaden.
Den kunskapen besitter inte mänskligheten idag
Citera
2020-01-25, 20:16
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad är det för tomte som sprider domedagsnyheter på twitter?
Twitter är f-n ett värre hot än corona-viruset...
Och det är sådana dårar som WHO och FN litar på när de utlyser sina domedagsprofetior. Exakt samma som när Sverige massvaccinerade mot svininfluensan.

Vilket djäkla lurendrejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in