2020-01-25, 20:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
R0 är ett mått på hur virulent ett virus är.

Vad det innebär i praktiken är att för varje individ som smittas så smittar denne i sin tur 2.4-2.6 andra individer

Okej, tack. Och det tar endast hänsyn till viruset som sådant? Eller tar det hänsyn också till sociala och demografiska faktorer, så som befolkningstäthet, sjukvårdshygien, efter hur lång tid det upptäcks etc.?

Antar exempelvis att en person med en viss influensa skulle smitta fler personer på ett fångläger än om han bor i en svensk småstad och åker bil till sitt jobb som parkarbetare.
Citera
2020-01-25, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag är ung men jag vet inte potentialen av det här viruset än, och det verkar ju inte många andra heller veta då Kina inte direkt delar med sig vad dom vet. Kinas reagerande dock gör mig nojjig och att man kan ha viruset och smitta utan symptom under en lång tid gör ju spridningsrisken av detta väldigt hög.

Sen kan man ju fråga sig ifall det är en slump att Frankrike fick 3 patienter, fick kolla på viruset och direkt efter informerar att dom tänker ta hem alla fransoser därifrån.

En tanke är ju att det gått så långt så att ALLA i hela världen redan är infekterade. Att det tar några månader innan det slår till på allvar. Och att vi då får en ofantlig kollaps av hela samhällen och länder!!
Citera
2020-01-25, 20:30
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det lutar mer åt fejk news. Givetvis kan man ställa upp lite färdiga baracker på en leråker. Frågan är väl om de står kvar efter nästa regnoväder bara.
Där har du fel. Kineser kan bygga snabbt och med bra kvalitet. Xiaotangshan sjukhuset de byggde på 6 dagar i Peking var väldigt bra (används inte nu har jag för mig).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En tanke är ju att det gått så långt så att ALLA i hela världen redan är infekterade. Att det tar några månader innan det slår till på allvar. Och att vi då får en ofantlig kollaps av hela samhällen och länder!!

Sen finns det ju realistiska och orealistiska scenarion också..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, tack. Och det tar endast hänsyn till viruset som sådant? Eller tar det hänsyn också till sociala och demografiska faktorer, så som befolkningstäthet, sjukvårdshygien, efter hur lång tid det upptäcks etc.?

Antar exempelvis att en person med en viss influensa skulle smitta fler personer på ett fångläger än om han bor i en svensk småstad och åker bil till sitt jobb som parkarbetare.

Ärligt talat vet jag inte. Jag misstänker att det är något beräknat medelvärde.
Citera
2020-01-25, 20:31
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Masspanik! Varenda kotte har åkt på en riktigt nedrig förkylning!

Blir najs att kunna sjukskriva sig några dagar och skylla på dödspandemin.
Citera
2020-01-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Intressant analys. Jag litar absolut inte på Kina, men i det här fallet tror jag att det mest handlar om att stärka sitt grepp om hemmamarknaden. Många kineser har börjat ifrågasätta om regeringen är kapabel. De behöver ett hot mot Kina som sedan CCP kan rida in som riddare i nöden och rädda de hjälplösa kineserna mot.

Om nu viruset är SÅ farligt. Varför lämnar inte Frankrike dessa människor att dö i Kina istället för att ta hem dessa och riskera att fler smittas?

Det är ju inte speciellt farligt att ta hem ett visst antal personer som du kan ha full kontroll på.
Citera
2020-01-25, 20:33
Medlem
Har vi eller EU stängt gränserna än? Det är väl dags, så slipper vi fler parasiter också...
Citera
2020-01-25, 20:35
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Såg denna i en tråd på Reddit, vet inte hur ofta den uppdateras, eller hur pålitlig den är, men snyggt gjord sida

Ja det var fint, står att den uppdaterades för några minuter sen, så förhoppningsvis uppdateras den ofta och regelbundet! Ska följa den sidan tills att jag dör.
Citera
2020-01-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag är ung men jag vet inte potentialen av det här viruset än, och det verkar ju inte många andra heller veta då Kina inte direkt delar med sig vad dom vet. Kinas reagerande dock gör mig nojjig och att man kan ha viruset och smitta utan symptom under en lång tid gör ju spridningsrisken av detta väldigt hög.

Sen kan man ju fråga sig ifall det är en slump att Frankrike fick 3 patienter, fick kolla på viruset och direkt efter informerar att dom tänker ta hem alla fransoser därifrån.

”Kolla på”?
Det går ju inte att se på ett nytt virus hur farligt det är. De franska insjuknade är dessutom alla tre ”stabila” enligt franska media.
Citera
2020-01-25, 20:37
Medlem
Nu kanske vi äntligen kan få en reduktion av jordens befolkning. Enligt en del är det ju den viktigaste pusselbiten för att kunna hantera den globala uppvärmningen !
Citera
2020-01-25, 20:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan någon förklara vad detta betyder?

Med ett 95-procentigt konfidensintervall ligger R0 mellan 2,4 och 2,6? Vad är R0?

Ro betyder reproduction number. Att en person kan smitta 2,4 personer, men det är ett genomsnitt, som inte berättar sanningen utan statistiskt beskriver spridningen emellan antalet smittade och hur många i närheten, självklart kan en person smitta mer än 100 personer.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-01-25 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in