2020-02-11, 13:52
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Kinesiska män i överlag (undantag finns, men är ytterst få) röker ett paket eller mer om dagen sen de är 16 år. På fester röker man mer än ett paket. Lägg därtill att Wuhan har en extremt skitig luft. Det, i kombination med högt alkoholintag gör att kroppen inte mår bra. Lägg till på det att man använder antibiotika så fort man får feber eller en vanlig förkylning. Hur tror du deras immunförsvar ser ut?

Det måste finnas många kineser med begynnande KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).
Citera
2020-02-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det skulle jag också vilja veta! Det här är inte rätt läge, för myndigheter att mörka rasfrågan! Eftersom vilken ras man tillhör av rent biologiska skäl kan vara avgörande här - handlar alltså inte om fördomar och påhittade egenskaper som tillskrivs olika raser utan rena fakta.

Sedan ska man förstås komma ihåg, att detta var en från början rik, frisk, välnärd och aktiv man, med tillgång till det bästa av allting - skidsemestrar i Alperna t.ex.. Då är det lättare att överleva en smitta, än om man är en arbetare i samma ålder, som levt hela sitt liv i smog eller avgaser och dessutom rökt, eller fått lungorna förstörda genom att arbeta med asbest, i kolgruvor eller byggdamm...

1000 döda kanske betydligt fler mörkade och noll vita, negrer och araber.
Någonting är det som inte stämmer. Viruset bryr sig inte om raser. Det fäster och smittar hos alla men bara asiater kolar.
Citera
2020-02-11, 13:54
Medlem
Jag har letat efter beskrivningar av de sedan tidigare kända coronavirusen som är spridda i befolkningen och som uppskattningsvis (lite olika i olika källor) är orsak till mellan 10-15 % av alla förkylningar.

Rhinovirusen är annars den absolut största virusgruppen som orsak till övre luftvägsinfektioner. Det är alltså inte dessa virus som jag menar.

Ett av de virus som jag avser heter Humant coronavirus 229E och verkar ha likartade symtom som det nya 2019-nCov. Ett annat heter NL63. Det tycks också ge infektioner i de nedre luftvägarna precis som nCov.

Se länkar nedan där virusen beskrivs. De verkar alltså vara väldigt lika nCov.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21366416

https://www.hindawi.com/journals/criid/2018/6796839/

En fråga som jag nu har till de av er i tråden som är kunniga i virologi: Skulle dessa Humana Coronavirus som redan florerar möjligen kunna ge någon form av motståndskraft mot det nya nCov? Att de inte ger immunitet är ju fullt klart, men är det tänkbart att kroppens immunförsvar skulle kunna "känna igen" ett besläktat virus? Om de nu är så nära släkt som symtomen verkar tyda på. Det borde i så fall kunna öka motståndskraften och ge en större chans att tillfriskna.

Det skulle i så fall också kunna vara en förklaring till att en del av de som smittats får "milda" symtom, eller inga alls.
Citera
2020-02-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det måste finnas många kineser med begynnande KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).

Det finns en anledning till varför Kina är en av de länder med högst antal fall av cancer. Jag känner 8 kineser som dött av cancer, men jag känner inte en enda svensk som dött av cancer. KOL är oerhört vanligt, men läkare är inte kompetenta nog att kunna ställa den diagnosen.
Citera
2020-02-11, 13:58
Medlem
Postnord stoppar alla brev och paket till och från Kina

https://www.expressen.se/nyheter/over-100-personer-doda-under-en-och-samma-dag-/
Citera
2020-02-11, 13:58
Medlem
För att förstå hur folk ser på det hela så går sprids det en massa video där man ger barn som är ca 2 år gamla cigaretter att röka och sprit att dricka. De flesta tycker detta är kul. Det finns ett fåtal som är intelligenta nog och förstår vilket skit det är, men majoriteten fattar inte det.
Citera
2020-02-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Blev han ens allvarligt sjuk? Än så länge verkar bara asiater dött.

Vet inte hur sjuk han blev. På honom låter det ju som att han blev lite risig men nu snart är helt återställd och mår bra.

Jag tror ju inte på teorin att bara asiater skulle bli riktigt dåliga, men finns det någon "vit" som faktiskt blivit riktigt dålig?

Som det lyfts ovan så har man i många delar av Kina SJUKT dålig luft, sjukt mycket föroreningar och det är massor av folk som kedjeröker.

Foliehatt på, men tänk om viruset är en signal att de måste börja tänka på miljön o hälsan. Planterat av typ CIA (jokes)
Citera
2020-02-11, 14:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Så den sk. Superspridsren har nu snackat med media.

Han mår bra, snart helt frisk o inga konstigheter. 53 år gammal normal man.

Precis, men det är ju också en av förutsättningarna för att bli en superspridare. Man producerar väldigt mycket virus och smittar väldigt många samtidigt som man inte är särskilt sjuk själv och beter sig som vanligt.

Bara det faktum att han smittade ner fem personer i alpstugan innan han återvände till England och fick de första symptomen säger ju en del. De flesta blir ju inte allvarligt sjuka, men den här mannen kan med lite otur nu ha utlöst ett större europeiskt utbrott. Helt själv.

Citat:
The Hove man is suspected of having infected at least 11 people. He spent five days living normally in the city – going to the pub and yoga – before being quarantined.

https://www.theargus.co.uk/news/18225378.brighton-coronavirus-it-spiralling-control/

Han har varit extremt smittsam och rört sig bland folk i fem dagar... Vilken jävla mardröm!
Citera
2020-02-11, 14:03
Medlem
Xehkes avatar
”Det är från och med nu inte möjligt att lämna in försändelser till Kina i Postnords nät. Precis som många av världens postar har vi varit tvungna att ta det beslutet då fraktkapaciteten till Kina just nu är mycket begränsad”,
Citera
2020-02-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har de tittat på Simpsons, vad är anledningen till det här stoppet?

Citat eller förklaring, någon?

Förstod inte riktigt själv haha.

Citat:
Nu rapporterar tidningen Ehandel att Postnord agerar. På grund av coronautbrottet är det inte längre möjligt att skicka brev och paket till Kina.

”Det är från och med nu inte möjligt att lämna in försändelser till Kina i Postnords nät. Precis som många av världens postar har vi varit tvungna att ta det beslutet då fraktkapaciteten till Kina just nu är mycket begränsad”, sade Maria Ibsén, pressansvarig vid Postnord, till Ehandel.

De som redan har fått i väg sina försändelser till Kina kan, enligt Ehandel, räkna med att de inte kommer fram. China Post har tidigare meddelat att de under utbrottet slutat med utlämning genom fysiska möten.
Citera
2020-02-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det går att titta på vilken utsläppsstatistik som helst. Alla siffror på dena jord talar emot dig, och då är jag inte ens en miljötomte.

Nu har jag tittat på utsläppsstatistik och det är ganska hyfsad luft i Wuhan idag. MODERATE. 59
Flera värden är GOOD. Grön färg.

http://aqicn.org/city/wuhan/

Stockholm är faktiskt inte mycket bättre. Lilla Essingen ligger på 53 just nu MODERATE
Citera
2020-02-11, 14:04
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har de tittat på Simpsons, vad är anledningen till det här stoppet?

Citat eller förklaring, någon?

”Det är från och med nu inte möjligt att lämna in försändelser till Kina i Postnords nät. Precis som många av världens postar har vi varit tvungna att ta det beslutet då fraktkapaciteten till Kina just nu är mycket begränsad”,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in