2020-02-10, 18:29
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad händer om dessa 87 personer smittar två stycken var under radarn innan de blir bekräftade? Med tanke på att det bara behövs några sekunder för att smitta en person? Klarar lilla DjPutte att räkna ut det utan sync-knapp?
Vad surrar du har du läst och lyssnat på konspirationskanalerna som ropar domedagen är nära eller????

Inget händer förhelvete någon måtta på allt svammel som ni fantiserar om har ni inget jobb eller liv mer än sitta framför datorn och gissa och få ena teorin värre än dem andra ni kommer på, Inte fan undra på de seriösa som har ngt vettigt säga inte skriver då konspirationstomtarna och domedagsprofeterna härjar hej vilt även om det finns trådar där den typen av prat hör hemma!
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Blir det kanske svårare att mörka när det finns lagrad data?

Jo men de har också rätt drakoniska åtgärder åt folk som läcker information. I fallet nCov så riskerar du alltså 7 års fängelse om du släpper information om viruset på internet. Militärofficeraren som läckte information om SARS sitter alltså fortfarande i husarrest. Bara för att möjligheten för vem som helst att filma läget i Wuhan och släppa informationen finns betyder inte att folk är villiga att riskera 7 års fängelse för det.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Sett till sjukdomens r0 samt att de smittade kommer in efter att garanterat ha vistats fritt bland folk borde väl få t.o.m. "DjPutte" att förstå att det ena leder till det andra?

Faktum är att jag tror att hen inte förstår det. Tyvärr. Detta antagande baserar jag på hens tidigare inlägg i tråden.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kina har ändrat definitionen på "fall" för att få ner antalet. Hur påverkar det dina beräkningar?

"In retrospect it turns out that China indeed "took steps" to demonstrate to the world that it was winning the war against the coronavirus. And since it wasn't doing so in the real world, it decided to do so by engaging in the oldest trick in the Chinese book: by moving the goal posts and changing the definition of what an "infection" means.

As reported by local media this morning, the Chinese National Health Commission quietly changed its definition of Coronavirus "confirmed case" in the latest guideline dated 7/2. As a result, going forward patients who tested positive for the virus but have no symptoms will no longer be regarded as confirmed. As Alex Lam observes, "this inevitably will lower the numbers."

Vill du ha länken kan jag skicka den på PM.

Är du här och sprider lögner nu igen? Det där har redan blivit debunkat.

This tweet is misleading and different to the way I read these guidelines. There was a change to how mild cases are categorized, but no change to asymptomatic cases.

Here is the 4th edition guidelines he's talking about, released on 2/7. His screenshot is page 15. You can also see the reporting guidelines "监测定义" on page 11, that list 4 categories to be tracked:

Suspected cases
Confirmed cases
Asymptomatic cases (but test positive)
Observation cases (at-risk)
Fine, but what was the guideline before this? The 3rd edition diagnostic guidelines released on 01/28 is here. Under the reporting guidelines (also page 11), you can see previously they had 5 categories:

Suspected cases
Confirmed cases
Mild cases (but test positive)
Asymptomatic cases (but test positive)
Observation cases (at-risk)
Really the change was to fold #3, mild cases, into the confirmed case category.

So if anything the numbers of confirmed cases will rise from this change, because these were already not counted as confirmed before.

If you see the attached reporting form in the appendix (page 20 on version 3, page 21 on version 4), they used to have 3 categories of diagnosis type (question 8): Suspected, confirmed, and positive test. Now they added a special one for Hubei - clinical diagnosed cases (the new version they're allowing so they don't have to wait for testing turnaround).

Anyway, I'm not entirely sure how each of these categories translates to case reporting, but I am pretty sure from this that they were not reporting asymptomatic people with positive tests before either. Eg, there was no change to how they treat that category.

The yellow highlighted portion of the tweet from page 15 just says that if asymptomatic people being tracked then show symptoms, they must immediately be re-categorized under confirmed cases.

You can check what I'm saying just by following the links above, if you can read chinese or plug it into a translator.

There's a good argument to be made that they should be categorizing asymptomatic "positive test" cases as confirmed all the time, but there was no change, they didn't categorize them before either.
Citera
2020-02-10, 18:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacRousseau
Detta vet vi redan. Runt 70% av alla smittade i Wuhan fick inte lunginflammation. 30% vårdas och ca 15% intensivvårdas. Mest äldre, överviktiga och rökare som drabbas hårdare. 10% av de som vårdas hade diarré 1-2 dagar innan de fick problem med lungorna.

4% av de 30% är de som dör. Mellan 5-14 dagar intensivvård innan utskrivning. Sjukdomen verkar svara på antibiotika.

Intressant att virus äntligen svarar på antibiotika. Det var iallafall en världsnyhet som heter duga, och som jag har missat.
Jätteintressant med att du har alla sjukdomsförlopp för alla sjuka i Wuhan. Någon som resten av världen saknar. du kanske kan skicka dessa siffror till WHO och de länder som frekvent har nekats tillträde.
För vidare information se min signatur.
Citera
2020-02-10, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Vad surrar du har du läst och lyssnat på konspirationskanalerna som ropar domedagen är nära eller????

Svara på frågan istället, jag fick litet a på virologin så jag fattar hur sjukdomar sprids.
Citera
2020-02-10, 18:33
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren

Intressant att virus äntligen svarar på antibiotika. Det var iallafall en världsnyhet som heter duga, och som jag har missat.
Jätteintressant med att du har alla sjukdomsförlopp för alla sjuka i Wuhan. Någon som resten av världen saknar. du kanske kan skicka dessa siffror till WHO och de länder som frekvent har nekats tillträde.
För vidare information se min signatur.

WHO har folk på plats från och med idag.
Citera
2020-02-10, 18:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Det var 500 konstaterade fall när dom satte Wuhan i karantän.

Du menar enligt de falska, mörkade siffrorna? Egentligen var det ju minst 10 000...
Citera
2020-02-10, 18:37
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
WHO har folk på plats från och med idag.
Vilket lad lyckades få fram detta antibiotika??
Om så stämmer lär det gå snabbt nu att få stopp på detta virus….
Citera
2020-02-10, 18:38
Medlem
Redrobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tycks vara så ja, att man försökte tysta ned förekomsten av 2019-nCoV, men det är siffrorna vi pratar om nu.

Du ljög igår, därför ljuger du idag, , så kan man inte argumentera i bevishänseende.

Jag tror att Kina mycket väl skulle kunna frissera siffror, men jag har inga bevis för att de gör det.

Jag tar, som många andra, Kinas officiella siffror med en nypa salt, varför siffrorna inte är pålitliga är för mig sekundärt, dock är det mig främmande att anklaga någon för att ljuga om jag inte har bevis för det.

Japan har redan konstaterat att Kina ljuger, da de rapporterade ett japansk dodsfall som "Viral Pneumonia".. Trots att det var Coronavirus.
Citera
2020-02-10, 18:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jo men de har också rätt drakoniska åtgärder åt folk som läcker information. I fallet nCov så riskerar du alltså 7 års fängelse om du släpper information om viruset på internet. Militärofficeraren som läckte information om SARS sitter alltså fortfarande i husarrest. Bara för att möjligheten för vem som helst att filma läget i Wuhan och släppa informationen finns betyder inte att folk är villiga att riskera 7 års fängelse för det.

Jo, men det blir fortfarande lättare att avslöja mörkning. Sen är det en helt onödig sidodebatt.
Citera
2020-02-10, 18:39
Medlem
Citat:
Herregud, hur många av de som får influensa måste vårdas på intensivvårdsavdelning? Du måste vara jävligt dålig på matte.

Jag vet inte i Sverige men i USA har CDC beräknat att 22m-31 milj varit sjuka 210-370 tusen behövt sjukhusvård. 10-15 milj har sökt läkarvård. 12-30 tusen har dött. Siffrorna är gäller perioden 1 okt - 1 feb

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/preliminary-in-season-estimates.htm

7 procent dödsfall bland äldre beror på influensan. Så jag gissar ganska många av dessa äldre hamnade väl på intensiven innan de dog.

Sen tycker jag att det ingen klagar på USA att de inte kan fram mer exakta siffror. Ett spann på 10 milj är ju riktigt dåligt. Det visar väl att det är inte så lätt att veta hur många som är sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in