2020-01-22, 19:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Med start 19:55 så visar SVT WHO:s presskonferens på nätet:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjutton-doda-i-coronavirus-i-kina-who-i-krismote
Intressant. Tack. Tror du de utlyser nödläge?

Det här är också intressant:

China Daily@ChinaDaily 10m
Public #transportation such as bus, subway, ferry and long-distance bus in Wuhan will be temporarily closed since 10am Thursday. All flights and trains departed from #Wuhan will be temporarily cancelled to reduce risk of spread of the new virus, local govt says. #coronavirus

De försöker alltså isolera Wuhan. Det känns sent och svårt. Jag undrar om det nu är upprörd stämning i Wuhan.
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-22 kl. 20:08.
Citera
2020-01-22, 19:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Med start 19:55 så visar SVT WHO:s presskonferens på nätet:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjutton-doda-i-coronavirus-i-kina-who-i-krismote
När jag gick in där står det nu 21:55.
Citera
2020-01-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Tack. Tror de utlyser nödläge?

Public #transportation such as bus, subway, ferry and long-distance bus in Wuhan will be temporarily closed since 10am Thursday. All flights and trains departed from #Wuhan will be temporarily cancelled to reduce risk of spread of the new virus, local govt says. #coronavirus

De försöker alltså isolera Wuhan. Det känns sent och svårt. Jag undrar om det nu är upprörd stämning i Wuhan.

"6 000 människor i Kongo Kinshasa dött i mässlingen under det senaste året", snacka om att media inte bryr sig om färgade Afrikaner.
Citera
2020-01-22, 19:56
Medlem
Över 500 konstaterade fall enligt officiella siffror.

China Daily
@ChinaDaily
#Latest 69 new cases of novel #coronavirus have been confirmed in Hubei province, bringing the total number in China to 543 as of 8 pm, Jan 22. Eight more people have died in Hubei, bringing total deaths in China to 17.
Citera
2020-01-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Ja måste blivit senarelagt. Men Agenda Free TV startar sin sändning 20:15. Brukar vara mycket bra info där.

https://www.youtube.com/watch?v=Gjg_Fr-quTA
Citera
2020-01-22, 20:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Intressant. Tack. Tror de utlyser nödläge?

Ja, det skulle jag tro! Smittspridningen har gått så enormt snabbt att man inte kan göra mycket annat innan man vet vad man har att göra med. Det här är inte ett svårsmittat virus som SARS eller MERS. På bara ett par veckor har av allt att döma tusentals smittats och det kommer nu att bli oerhört svårt att förhindra en global spridning.

Detta behöver iofs inte innebära katastrof, men det alla undrar över nu är hur stor andel det är som blir svårt sjuka?

Citat:
Ursprungligen postat av constant

Ja jag såg att presskonferénsen är flyttad till 21:55.
Citera
2020-01-22, 20:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
"6 000 människor i Kongo Kinshasa dött i mässlingen under det senaste året", snacka om att media inte bryr sig om färgade Afrikaner.

Kanske lite mindre risk mässlingen i Kongo blir en pandemi....
Citera
2020-01-22, 20:19
Medlem
Så 540 fall 17 döda. Cirka 3% dödlighet just nu.

Wuhans kollektivtrafik stängs av. Det ser inte ljust ut. Har det uppdagats fler fall utanför Asien?
Citera
2020-01-22, 20:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, det skulle jag tro! Smittspridningen har gått så enormt snabbt att man inte kan göra mycket annat innan man vet vad man har att göra med. Det här är inte ett svårsmittat virus som SARS eller MERS. På bara ett par veckor har av allt att döma tusentals smittats och det kommer nu att bli oerhört svårt att förhindra en global spridning.

Detta behöver iofs inte innebära katastrof, men det alla undrar över nu är hur stor andel det är som blir svårt sjuka?
Hur många ungefär brukar globalt smittas resp avlida i den årliga säsongsinfluensan?
Citat:
Att presskonferensen är framflyttad två timmar indikerar allvarligt läge.
Citera
2020-01-22, 20:21
Medlem
Fillejubbs avatar
Citat:
Hur många brukar globalt smittas resp avlida i den årliga säsongsinfluensan?
Att presskonferensen är framflyttad två timmar indikerar allvarligt läge.[/quote]

På vilket sätt indikerar det allvarligt läge?
Citera
2020-01-22, 20:26
Medlem
En kinesliknande person hostade bakom mig på bussen igår. Hur rädda bör vi vara? Inkubationstiden är ju riktigt lång så det kan vara så att viruset är här men inget fall har rapporterats än. Är vi körda?
Citera
2020-01-22, 20:27
Medlem
Luleåbo i Wuhan. Han verkar inte hysterisk i alla fall trots att han bor nära marknaden som misstänks för att spridit viruset.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7390285
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in