2020-01-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Nu kom jag dock på att de tre procenten är av bekräftade smittofall. Alla som bär på viruset har ju naturligtvis inte hittats, så det kanske inte ens handlar om 1% döda.

Sen kanske jag är fördomsfull, men jag tror inte Kina har i närheten av lika bra smittskyddsberedskap som västvärlden.

Problemet är att det är fel sätt att räkna på. Enligt det sättet är fler smittade bättre i och med att det "späder ut" dödligheten... men...

Antalet smittade har ingen betydelse för beräkningen vad gäller dödlighet över huvud taget, vare sig bekräftade eller okända fall. Anledningen till att de inte räknas är för att man ännu inte vet om de överlever eller inte. Först när sjukdomen haft sin gång hos sitt offer kan resultatet ställas till statistiken oavsett utgången.

Så, det som räknas när man tittar på sjukdomens dödligheten är bara antalet döda vs antalet tillfrisknade. Såledesn, om 1000 är smittade och 50 personer tillfrisknat och 50 dött så innebär det att dödligheten (just då) är 50% och inte 5%.

Således pratar vi inte 3% längre. Det finns ju någon interaktiv karta med spridningen och på den visar man antalet döda och återhämtade.. Kollar jag på den största smitthärden där så var det senaste jag läst 549 bekräftade, 24 döda och 31 tillfrisknade. Det skulle innebära att en dödlighet på 43,6%. Kollar man på den näst största smitthärden så är det istället 43 bekräftade, 0 döda och 1 tillfrisknad eller en dödlighet på 0% Sammantaget för dessa platser är dödligheten 42.9%. Just nu skulle jag väl tippa på att om man lägger ihop allt så ligger den mellan 30-40% enligt den kartan, men det kommer att ändras så fort någon tillfrisknar eller dör.

24 / (24 + 31) = 0.436
24 / (24 + 31 + 1) = 0.429

Det är först EFTER att utbrottet är över som man beräkna den verkliga dödligheten. Skulle det bli helt galet så skulle det vara svårt att göra en sån beräkning eftersom döda kommer att bränns och/eller slängs i massgravar utan att var sig räknas eller identifieras innan.

Bättre smittskydd i väst... visst de första fallen skulle ju isoleras omgående... men i och med inkubationstidens längd så kan man inte säga hur många denne person smittat innan denne kom till sjukvårdens kännedom. Är det här viruset lika virulent som det verkar skulle sjukvården här i väst inte heller klara av situationen...

Jag har aldrig hört att man satt en hel stad i karantän någonsin... nu har man satt ett tiotal städer och 41 miljoner människor i karantän... något som i sig är helt otroligt. Inte ens när Svininfluensan var som värst gjorde man något ens i närheten av det... Det i sig tycker jag är mer olycksbådande än något annat och tyder på det här utbrottet kan vara bra mycket jävligare än vad man går ut med officiellt.

Den som lever får se.
Citera
2020-01-25, 01:02
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkollen10
https://i.4cdn.org/pol/1579904930300.png

Är ju såklart ingen som helst säker källa. Men man undrar ju... En sak som är säker är att det är garanterat värre än vad media påstår.

Förlåt. Men det är ett jävla trams. Hur är det med källkritiken?
Citera
2020-01-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Det är snarare tvärtom. Nyheterna tystar ner fenomenet, då Kina vägrar rapportera hur många som är drabbade.

Detta är stort.
Snarare arr kinesiska myndigheter inte vet hur många som är drabbade.
Citera
2020-01-25, 01:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Film från sjukhus i Wuhan där döda kroppar ligger i korridoren

https://www.liveleak.com/view?t=kpIko_1579872346

Vet man vad de dog av, eller utgår du ifrån att det var coronaviruset som orsakade att de till slut avled?

Kan man utesluta att de har avlidit av stroke, ålder, hjärtinfarkt eller annat, om inte, varför?

I Sverige vårdas folk i korridorer blandat med väntande patienter, är det osannolikt att det även är fallet i Kina på grund av att oroliga människor söker sig till sjukhusen?
Citera
2020-01-25, 01:08
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel, men tidigare i tråden nämndes att ca. 2000 personer dör varje år i Sverige till följd av vanlig influensa.

Om samma influensa finns i Kina borde rimligtvis 280 000 kineser dö i influensa varje år. Det vill säga ca. 750 om DAGEN.

Att 40 personer gått bort under flera veckor är väl knappast alarmerande?
Citera
2020-01-25, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Förlåt. Men det är ett jävla trams. Hur är det med källkritiken?

Ja, detta känns ungefär lika trovärdigt som det andra 4chan-fenomenet Q.
Citera
2020-01-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aalleexxxx
Tankar om detta? Kvinnan menar att över 90 000 är smittade i Wuhan, finns översättning i kommentarerna. Låter väldigt extremt, måste vara fake news, eller?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=TQnMM-YNJw8&feature=emb_logo

Edit:

"My friends and relatives in the family, I am Jinhui. I am still in the epidemic area of Wuhan-Hankou. I ... report to you the current situation in Wuhan and even the whole country. There are now more than 90,000 people (infected), what is the chance of this virus being transmitted? That is, after a person is infected, if he is not effectively isolated or treated, he will be transmitted to 14 people around him.."

Kvinnan tycks arbeta inom vården, kanske läkare.
Det kan vara värre än vad vi blir informerade om.
Det som får mig att kommentera detta är hennes uppgift om en mutation.
Att detta är en muterad version. Och det är i mina ögon logiskt att man slår på storskalig karantän nu. Om den första (omuterade) varianten gick att behandla symptomen. Men hon menar viruset har muterat och blivit 14 gånger smittsammare.
Hon säger att det är så många som 90000 smittade. Jag har sett bilder från en klinik i Wuhan, och visst där är kaos. Och det finns bilder på tältsjukhus som ställs utanför vanliga sjukhus. Nu har man satt trettio miljoner människor i karantän! Dom får inte göra någonting annat än ligga lågt.
Det bör finnas 3-400 sjukhus - så siffran 90000 är ju inte omöjlig.
Alltså dessa extrema åtgärder som vidtagits, måste ha en mycket allvarlig orsaksbakgrund.

Hennes hela tal:

Citera
2020-01-25, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
I en vanlig influensa dör några fler än endast några tiotusen globalt.

Helt irrelevant för det som var huvudpoängen med mitt inlägg.
Citera
2020-01-25, 01:10
Medlem
Det är märkligt att så många har svårt att ta detta på allvar. Men mänskligheten har drabbats av sådana här epidemier många gånger i historien med ungefär 100 års mellanrum. Senast var det spanska sjukan som nog får anses var ganska mild.
Digerdöden på 1700-talet till exempel dödade 22000 Stockholmare och det var nästan halva befolkningen. Karantän rådde, men en skeppare bröt mot den med katastrofala följder.

https://historia.nu/1700-talet/pesten-stockholm-1710/
Citera
2020-01-25, 01:12
Medlem
Notime2besads avatar
Citat:

Är ju såklart ingen som helst säker källa. Men man undrar ju... En sak som är säker är att det är garanterat värre än vad media påstår.

Vart fick du den information ifrån ?
Citera
2020-01-25, 01:16
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är märkligt att så många har svårt att ta detta på allvar. Men mänskligheten har drabbats av sådana här epidemier många gånger i historien med ungefär 100 års mellanrum. Senast var det spanska sjukan som nog får anses var ganska mild.
Digerdöden på 1700-talet till exempel dödade 22000 Stockholmare och det var nästan halva befolkningen. Karantän rådde, men en skeppare bröt mot den med katastrofala följder.

https://historia.nu/1700-talet/pesten-stockholm-1710/

Digerdöden berodde på bakterie dock.
Citera
2020-01-25, 01:16
Medlem
Citat:

Skulle det där stämma så är det bortom skrämmande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in