Citat:
Nu kom jag dock på att de tre procenten är av bekräftade smittofall. Alla som bär på viruset har ju naturligtvis inte hittats, så det kanske inte ens handlar om 1% döda.
Sen kanske jag är fördomsfull, men jag tror inte Kina har i närheten av lika bra smittskyddsberedskap som västvärlden.
Sen kanske jag är fördomsfull, men jag tror inte Kina har i närheten av lika bra smittskyddsberedskap som västvärlden.
Problemet är att det är fel sätt att räkna på. Enligt det sättet är fler smittade bättre i och med att det "späder ut" dödligheten... men...
Antalet smittade har ingen betydelse för beräkningen vad gäller dödlighet över huvud taget, vare sig bekräftade eller okända fall. Anledningen till att de inte räknas är för att man ännu inte vet om de överlever eller inte. Först när sjukdomen haft sin gång hos sitt offer kan resultatet ställas till statistiken oavsett utgången.
Så, det som räknas när man tittar på sjukdomens dödligheten är bara antalet döda vs antalet tillfrisknade. Såledesn, om 1000 är smittade och 50 personer tillfrisknat och 50 dött så innebär det att dödligheten (just då) är 50% och inte 5%.
Således pratar vi inte 3% längre. Det finns ju någon interaktiv karta med spridningen och på den visar man antalet döda och återhämtade.. Kollar jag på den största smitthärden där så var det senaste jag läst 549 bekräftade, 24 döda och 31 tillfrisknade. Det skulle innebära att en dödlighet på 43,6%. Kollar man på den näst största smitthärden så är det istället 43 bekräftade, 0 döda och 1 tillfrisknad eller en dödlighet på 0% Sammantaget för dessa platser är dödligheten 42.9%. Just nu skulle jag väl tippa på att om man lägger ihop allt så ligger den mellan 30-40% enligt den kartan, men det kommer att ändras så fort någon tillfrisknar eller dör.
24 / (24 + 31) = 0.436
24 / (24 + 31 + 1) = 0.429
Det är först EFTER att utbrottet är över som man beräkna den verkliga dödligheten. Skulle det bli helt galet så skulle det vara svårt att göra en sån beräkning eftersom döda kommer att bränns och/eller slängs i massgravar utan att var sig räknas eller identifieras innan.
Bättre smittskydd i väst... visst de första fallen skulle ju isoleras omgående... men i och med inkubationstidens längd så kan man inte säga hur många denne person smittat innan denne kom till sjukvårdens kännedom. Är det här viruset lika virulent som det verkar skulle sjukvården här i väst inte heller klara av situationen...
Jag har aldrig hört att man satt en hel stad i karantän någonsin... nu har man satt ett tiotal städer och 41 miljoner människor i karantän... något som i sig är helt otroligt. Inte ens när Svininfluensan var som värst gjorde man något ens i närheten av det... Det i sig tycker jag är mer olycksbådande än något annat och tyder på det här utbrottet kan vara bra mycket jävligare än vad man går ut med officiellt.
Den som lever får se.