2020-02-11, 11:16
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
"Drygt en timme senare bekräftade Stockholms läns landsting, SLL, att man inledningsvis misstänkte att en patient var smittad av coronavirus.

– Men detta avskrevs senare och vårdcentralen kommer att öppna igen, säger säger Hanna Fellenius pressekreterare vid SLL."

Läser du inte artikeln du länkar ens?

Texten uppdaterades efter mitt inlägg. När jag länkade läste jag artikeln som publicerades 10.57 och satte verkligen mitt kravcertifierade kaffe i vrångstrupen.

Det var strax efter klockan 10 på tisdagen som larmet inkom till vårdcentralen i Järna i Södertälje kommun.
En person som befann sig inne på vårdcentralen berättar att hen låg och vilade på en brits när personal kom in och sa att alla var tvungna att lämna lokalen.
– “Du måste ut, alla måste ut”! skrek de bara, säger personen.
Personalen hade inte tid att närmare gå in på vad det handlade om.
Även ett intilliggande apotek har stängt tillfälligt.
LÄNK KOPIERAD
PUBLICERAD: 11 FEBRUARI 2020 KL. 10.57
Citera
2020-02-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hur kunde det avskrivas så snabbt?!

Troligen snabbtestad positiv för influensa?
Citera
2020-02-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detgarbranu2020
Troligen snabbtestad positiv för influensa?

Kul att dom försöker slänga ut alla när dom borde göra tvärt om? Om det hade varit ncov19
Citera
2020-02-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här är läskigt. Jag och mannen som i det närmaste isolerat oss förutom att åka till storlivs, (vi har båda jobbat hemifrån, well inte jag när jag hade 40°) har haft feber i 2 dagar, sen rinnsnuva, sen hosta. Lite lätt röda i halsen. Det är så svårt att veta vad som är vad, eller om man behöver gå till läkaren.

Undanber mig dumma kommentarer som "du har nog ncov" för att om vi, som varit så överdrivet försiktiga att vi torkat oss om ögonen med blöta bomullsrondeller och tvättat händerna efter varje gång vi snytit oss, och i stort sett karantänat oss, OM VI skulle ha fått det finns det ingen pardon för någon av er.

För fan, slappna av. Ni har en vanlig sketen snuva. Spara sjukhuspengarna till en psykolog för din hypokondri istället.
Citera
2020-02-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Kul att dom försöker slänga ut alla när dom borde göra tvärt om? Om det hade varit ncov19

Skrämmande beteende i vården av alla ställen att börja skrika och kasta ut folk! Visst om någon i en Ica-butik agerar så men vårdcentral?
Citera
2020-02-11, 11:26
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Svenskarna är inte så disciplinerade som kineserna, här räddar man sitt eget skinn först och främst och skiter i andra.
Citera
2020-02-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GollyDolly
I en artikel om pandemier framkommer att H1n1v-viruset 2009 med ursprung i Mexiko/USA dödade över 300 000 och smittade över 60 miljoner. USA hade överlägset fler fall än Mexiko. Siffrorna kommer från CDC. USA vidtog då ingen karantän av någon stad eller något område. När nu Kina har gjort det så är somliga ändå inte nöjda och oroar sig för att spridningen ska bli likt H1N1v. Jag tycker att artikeln i China Daily är högst berättigad - hur kommer det sig att man väljer att attackera Kinas hantering när de faktiskt gör allt i dess makt?
https://www.chinadaily.com.cn/a/202002/08/WS5e3e7ff9a310128217275fcd.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_A_virus_subtype_H1N1

Problemet är inte vad man gör nu, problemet är vad man gjort innan. Man har tystat ner detta får högsta ort och man straffar personer som har spridit fakta. Nu sitter man och kickar folket som fått order från Beijing att tysta ner skiten.
Citera
2020-02-11, 11:28
Medlem
SirDevils avatar
Jag har inte varit speciellt orolig, tidigare. Men jag tolkar det som lite panik hos personalen i Järna. Det känns lite oroande 🤔
Citera
2020-02-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Jag har inte varit speciellt orolig, tidigare. Men jag tolkar det som lite panik hos personalen i Järna. Det känns lite oroande 🤔

Man tar det säkra före det osäkra.
Citera
2020-02-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
I normala tider, kremeras alla i Kina, eller har man andra metoder parallellt, som vi har?

Kan det i så fall bara vara att man nu väljer att kremera alla som dött oavsett om de testats Corona-smittade eller inte, och att det därför krematoriet får en högre belastning nu?
Kanske men inte enligt denna snubbe - https://www.youtube.com/watch?v=anU42cc0b54
Jag litar då fan inte på CCP, vi har förmodligen ingen aning om sanningen.
Citera
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Coronaviruset riskerar att smitta två tredjedelar av jordens befolkning om man inte får bukt med spridningen, enligt Hongkongs ledande expert på epidemiologi Gabriel Leung. Experter tror att en smittad person i snitt överför viruset till 2,5 andra människor, vilket ger en ”attack rate” på 60–80 procent.
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/11/coronavirus-expert-warns-infection-could-reach-60-of-worlds-population

Men det gäller väl om man inte tog några åtgärder alls? Storbritannien t.ex. tar redan viruset på fullt allvar, särskilt efter att man upptäckt att en personal i klinik blev smittad av viruset i Brighton.

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/uk-51447761
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil

Varför sådan panik i Sverige när det endast är lite värre snuva enligt våra experter. 😂 eller har dom fått veta något annat nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in