2020-02-11, 01:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Länk?

https://youtu.be/uiNcasUBqWA

Fox. I slutet diskuterar de att kinas ambassadör inte vill förneka att viruset kommer från ett biolabb.

Kineserna har dessutom lyckats sjabbla ut sarsviruset några gånger under senare år.
Citera
2020-02-11, 01:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det krävs nog mer än en enda viruspartikel för att smitta.

Naturligtvis kan en sån där djurmarknad vara en riktigt ruskig smitthärd.

Men det är väl inget som hindrar att hundratals eller tusentals partiklar nyses ut, hostas eller andas ut?
Citera
2020-02-11, 01:08
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
US förbereder sig:The Department of Health and Human Services (HHS) has asked the Pentagon to find military installations near 11 major airports that could potentially house up to 220 U.S. citizens quarantined due to the novel coronavirus, according to a Defense Department statement released Thursday.

https://thehill.com/policy/defense/481934-pentagon-to-provide-military-installations-near-11-major-airports-for

Det handlar om att hitta platser att sätta utflugna amerikaner på.
Citera
2020-02-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det är väl inget som hindrar att hundratals eller tusentals partiklar nyses ut, hostas eller andas ut?
Nej, naturligtvis inte men vid aerosolsmitta når inte smittämnen lika långt som vid luftburen smitta.

Man kan se detsom en stigande skala

Kontaktsmitta.
Droppsmitta
Aerosolsmitta.
Luftburen smitta.

Evilus postade en bra länk här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (Coronavirus 2019-nCoV)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-11 kl. 01:13.
Citera
2020-02-11, 01:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag är i finans svängen lokalt har de verkligen börjat aktivera contingencyplanerna och separerar nyckelpersoner så att verksamheten ska fungera även om någon blir sjuk.

Från Shanghai.
” We just went back yesterday but due to virus everyone is in work from home mode”.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hej på dej, du! Jag har saknat dig ;-)

Joo, du letar upp mycket relevant information som bidrar i tråden. Sen är upp till var o en att att idka källkritik.

Att Kina ägnar sig åt kreativ bokföring förvånar nog inte så många, men nu vet vi hur det kan gå till rent praktiskt också.

Tack vad snällt. Synd att det blev en trist tråd att skriva i.

Hursomhelst så hittade jag en bra bild på en enskild smittospridning. Den ju väldigt upplysande tyckte jag.

https://www.itv.com/news/2020-02-11/patients-of-coronavirus-hit-healthcare-workers-in-brighton-being-traced/
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Hur duktiga är Sverige på att mörka fakta? Världsklass. Ligger vi fortfarande bara på en smittad?
Citera
2020-02-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det handlar om att hitta platser att sätta utflugna amerikaner på.

Ja du hade rätt ! Dock är det ju en förberedelse !
Nja : As with current and ongoing quarantines at military installations across the U.S., anyone identified with a fever or symptoms will be transported to a local civilian medical facility for testing and observation.

SORRY 2 Du verkar ha rätt :On Wednesday, the Pentagon said it had also been asked to identify 11 military installations near major airports that could house about 220 additional people under quarantine, if needed. Those “tertiary locations,” each of which could accommodate about 20 travelers if backup housing options become full, included Travis, which is not far from San Francisco International Airport, and March Air Reserve Base in Riverside County, because of its proximity to Los Angeles International Airport, the Pentagon said in a statement.
Senast redigerad av pollarn 2020-02-11 kl. 01:20.
Citera
2020-02-11, 01:19
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Nej, naturligtvis inte men vid aerosolsmitta når inte smittämnen lika långt som vid luftburen smitta.

Kontaktsmitta.
Droppsmitta
Aerosolsmitta.
Luftburen smitta.

Nu ställer jag en dum fråga men viruset kan väl bara spridas genom dessa sätt?
Genialt vapen.

Btw. Årets bästa signatur.
Citera
2020-02-11, 01:20
Medlem
Xehkes avatar
Antal fall utanför Hubei fortsätter att sjunka. 370 nya fall i övriga Kina. Dock fem dödsfall... Men positivt att fallen utanför Hubei fortsätter sjunka.
Citera
2020-02-11, 01:25
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kontaktsmitta.
Droppsmitta
Aerosolsmitta.
Luftburen smitta.

Ebol

Svensk sjukvård tycks inte skilja på aerosolsmitta och luftburen smitta, citat;

Droppkärnor från/till luftvägarna
Saliv kan vid tal spridas från luftvägarna, men innehåller vanligen för få mikroorganismer för att orsaka smittspridning. I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna. Så sprids till exempel vattkoppor och tuberkulos.

Ebola smittar inte via hostning och nysning vad jag kan förstå, tycker inte att exemplet är riktigt bra, men det är bara jag.

Finns det forskning som visar att coronavirus inte kan överleva i aerosol?

Jag finner den här lilla detaljen mycket intressant, jag vill lära mig genom att insupa fakta.
Citera
2020-02-11, 01:26
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur duktiga är Sverige på att mörka fakta? Världsklass. Ligger vi fortfarande bara på en smittad?

Mörka vet jag inte om de gör.
De måste respektera patientsekretessen, vilket gör det svårt att rapportera.
Om ett sjukhus meddelar att de har ett fall, så blir receptionen nerringd av journalister, det blir svårt för andra att komma fram. Sedan kommer det 200 journalister till sjukhuset och försöker få information, kanske erbjuder en personal en större summa pengar för att prata, och vips, är uppgifterna ute och sekretessen bruten.
Sedan finns det ju säkert instruktioner från regeringen om att förhindra att panik utbryter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in