2020-02-11, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Antal fall utanför Hubei fortsätter att sjunka. 370 nya fall i övriga Kina. Dock fem dödsfall... Men positivt att fallen utanför Hubei fortsätter sjunka.
Och om man drar av antalet som samtidigt blev friska så är det netto bara drygt 75 nya fall (taget ur minnet, orkar inte dubbelkolla). Med tanke på hur trenden sett ut senaste dagarna kan vi imorgon eller övermorgon ha första dagen då antalet för tillfället sjuka utanför Hubei sjunker. Hoppas bara det är på riktigt och inte siffertrixande som ligger bakom. Hoppas också att kinesernas återgång till arbetsplatser inte sabbar trenden.
Citera
2020-02-11, 01:26
Medlem
43099 nu
Citera
2020-02-11, 01:28
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Och om man drar av antalet som samtidigt blev friska så är det netto bara drygt 75 nya fall (taget ur minnet, orkar inte dubbelkolla). Med tanke på hur trenden sett ut senaste dagarna kan vi imorgon eller övermorgon ha första dagen då antalet för tillfället sjuka utanför Hubei sjunker. Hoppas bara det är på riktigt och inte siffertrixande som ligger bakom. Hoppas också att kinesernas återgång till arbetsplatser inte sabbar trenden.

Vi får hålla tummarna! Även antalet misstänkta fall fortsätter minska om jag läst siffrorna rätt.
Citera
2020-02-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Nu ställer jag en dum fråga men viruset kan väl bara spridas genom dessa sätt?
Genialt vapen.

Btw. Årets bästa signatur.
Ja alltså listan gäller för olika sorts smitta. Mässlingen, exempeivis är luftburet.

Detta virus sprids med aerosoler.
Citera
2020-02-11, 01:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja alltså listan gäller för olika sorts smitta. Mässlingen, exempeivis är luftburet.

Detta virus sprids med aerosoler.

Teoretiskt, att dela säng med någon en natt, ingen kroppskontakt, då skulle smitta kunna överföras bara genom att man andas ansikte mot ansikte?
Citera
2020-02-11, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ebol

Svensk sjukvård tycks inte skilja på aerosolsmitta och luftburen smitta, citat;

Droppkärnor från/till luftvägarna
Saliv kan vid tal spridas från luftvägarna, men innehåller vanligen för få mikroorganismer för att orsaka smittspridning. I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna. Så sprids till exempel vattkoppor och tuberkulos.

Ebola smittar inte via hostning och nysning vad jag kan förstå, tycker inte att exemplet är riktigt bra, men det är bara jag.

Finns det forskning som visar att coronavirus inte kan överleva i aerosol?

Jag finner den här lilla detaljen mycket intressant, jag vill lära mig genom att insupa fakta.
Jo höljesvirus kan överleva en begränsad tid i aerosoler, ju större desto längre, skulle jag tro men de brukar förlora sin smittsamhet när de torkar ut.

Hölje heter envelope på egelska om du vill googla vidare.
Citera
2020-02-11, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Teoretiskt, att dela säng med någon en natt, ingen kroppskontakt, då skulle smitta kunna överföras bara genom att man andas ansikte mot ansikte?
Ja det tror jag absolut om man är så nära!
Citera
2020-02-11, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det tror jag absolut om man är så nära!

Bättrande med hotell än vandrarhem på resande fot med andra ord då!
Citera
2020-02-11, 01:48
Medlem
dANiis avatar
Så detta virus bara dök upp från tomma intet?
Citera
2020-02-11, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Bättrande med hotell än vandrarhem på resande fot med andra ord då!
Ja det kan det nog vara.

Bäst är kanske enmanstält .
Citera
2020-02-11, 01:54
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur duktiga är Sverige på att mörka fakta? Världsklass. Ligger vi fortfarande bara på en smittad?
Med tanke på att många svenskar vistas i Thailand borde antalet smittade vare större
Citera
2020-02-11, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Vilken jävla smutsmarknad. Typiskt Kina.
Tydligen var det inte från Wuhan utan Langowan i Indonesien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in