2020-02-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Inte läst något mer kring evac sedan imorse. Men de har iaf inte plockat av alla smittade enligt det senaste jag läst? Gällande Diamond Princess.

Det var ett smittsamt fartyg. Stämmer siffran 136 konstaterade fall?

I så fall undrar jag om man kan dra några slutsatser om smittspridningen. Kan alla dessa fått smittan genom droppsmitta - eller finns det anledning att misstänka luftburen smitta?
Citera
2020-02-10, 20:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Paniken har från startskedet varit betydligt värre nu än med både SARS och MERS, trots att dödligheten är betydligt lägre. Hade kineserna varit helt transparanta från start hade de riskerat en massflykt vilket hade gjort det betydligt värre.

Kan inte du och alla andra nötter titta på den här en jävla sekund (den är inte aktuell längre men iaf):

https://twitter.com/tuurdemeester/status/1222708160869388289

Redan dag 19 var nCov dödligare än SARS. Det totala antalet dödsfall för SARS är idag MINDRE än nCov och SARS är utdött ur den mänskliga populationen. Vad är det du inte fattar?
Citera
2020-02-10, 20:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men kommer man ifrån Hubei eller annorstädes i Kina så bär man ju med sig sin historia till Tyskland, USA eller Singapore, insjuknar man i ett annat land så har man de lungor och hälsa man har så att säga.

Missförstod jag dig?

Jag menade att de som insjuknat i Singapore eller Tyskland inte har samma sargade lungor som en sedvanlig kines och om lungtesen stämmer så bör dessa ha haft ett bättre skydd?

Jag skjöt därför fram tesen om att det verkar handla mer om hur potent smittbäraren är än hur fragil mottagaren är. Sen är det med största sannolikhet en mix av båda faktorer.
Citera
2020-02-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vilket det kanske inte är.
Vilket leder till nästa fråga,
Varför lamslå hela Kina och steg för steg skrämma upp resten av världen?
Är det måhända så att vaccin ska säljas till hela världen inom kort?
Antingen enbart för profit, eller är kanske vaccinet det vi egentligen borde oroa oss för?

Ellet för att visa kineserna att "utan kommunistpartiets enorma totalitära stat så är ni dödsdömda. Försök inte komma med något demokratitrams här. Vi gör er rika och håller er friska! "

Det var mycket propaganda kring det där sjukhuset som byggdes på en vecka. Det verkar som myndigheterna i Kina använder viruset i propagandasyfte så mycket de kan. Samtidigt är naturligtvis viruset ett hot mot Kina.
Citera
2020-02-10, 21:00
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är det därför de fortfarande straffar personer som släpper information om viruset med 7 års fängelse? Är det därför visselblåsaren som larmade om SARS fortfarande sitter i husarrest?

Men det där är ju föga relevant. Vem har visat att de straffar någon och för vad? Och vad har SARS-personen med något att göra?

Ska det finnas någon som helst legitimitet i det där resonemanget är det dags att systematiskt bevisa det. Funkar inte att droppa lite teser och sedan tro sig knyta ihop en säck.

Det här är samma lösa boliner som när någon visar en satellitbild över utsläpp och påstår att det bevisar att det bränns kroppar som aldrig förr. Vilket det givetvis inte gör.
Citera
2020-02-10, 21:00
Medlem
Melange5738s avatar
UK inför tvångskarantän:

https://news.sky.com/story/coronavirus-serious-and-imminent-threat-to-british-public-health-secretary-11930575
Citera
2020-02-10, 21:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men det där är ju föga relevant. Vem har visat att de straffar någon och för vad? Och vad har SARS-personen med något att göra?

Vad menar du? Vi diskuterar varför Kina har valt att göra som de har gjort. Insinuerar du att de inte arresterar folk som sprider information om viruset eller kinas åtgärder?

Citat:
Det här är samma lösa boliner som när någon visar en satellitbild över utsläpp och påstår att det bevisar att det bränns kroppar som aldrig förr. Vilket det givetvis inte gör.

Nej det är fan inte samma sak att visa exempel på personer som har råkat illa ut för att de larmat om sjukdomar som att visa en bild på ett utsläpp och påstå att man vet vad det är för något.
Citera
2020-02-10, 21:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Luftföroreningsteorin känns ogenomtänkt. Vi anpassar oss för luften vi lever i. Det är en sak gällande att utveckla cancer men nu handlar det om att bekämpa ett virus i kroppen. Du kan vara en cigarettrökare exempelvis och ändå ha bra värden och aldrig bli förkyld.

Jag tror att den faktorn kan vara lokalt intressant för andelen smittade, men inte mer än en bidragande faktor. För smittningsrisken är den nog helt ointressant. Potensen verkar leva efter helt andra spelregler.
Citera
2020-02-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
eller finns det anledning att misstänka luftburen smitta?

Förlängd exponering trots öka risken. Jag vet inte hur trångt det är på en modern båt men det är ju inget mingelparty som försiggår så lite konstigt är det allt, framförallt efter hur upplysta folk är om situationen.
Citera
2020-02-10, 21:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag menade att de som insjuknat i Singapore eller Tyskland inte har samma sargade lungor som en sedvanlig kines och om lungtesen stämmer så bör dessa ha haft ett bättre skydd?

Jag skjöt därför fram tesen om att det verkar handla mer om hur potent smittbäraren är än hur fragil mottagaren är. Sen är det med största sannolikhet en mix av båda faktorer.

Aha, jag förstår.

Det jag avser är att om man har dåliga lungor så drabbas man sannolikt också hårdare, möjligen kan man också vara mer mottaglig för smitta, men det är såklart också avhängigt smittbäraren, precis som du säger.

Det är sannolikt en mängd faktorer som spelar roll, komplext, svårt att vara generell tror jag, precis som med de flesta åkommor vi drabbas av.
Citera
Bannlyst
Citat:
UK inför tvångskarantän:

https://news.sky.com/story/coronavirus-serious-and-imminent-threat-to-british-public-health-secretary-11930575
ja är ju lustigt med de i traden som säger detta e vanlig influensa, om dessa personer tar ett 200 kronors flyg till London kann de bli satta i tvangskarantän om de uppvisar symptom och smitta.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
UK inför tvångskarantän:

Bara hoppas att vi följer efter om det dyker upp fler fall här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in