2020-04-14, 23:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Vad fan händer i Kanada?

De dundrar in med 118 nya döingar idag. Tidigare rekord var på 84.
Igår 63. Upp 87% från igår. Hoppas inte vi får något liknande imorgon.
Citera
2020-04-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Bristerna har man vetat om i många år men de som är ansvariga lägger skulden på regeringen
Vården har varit hårt belastad i åratal pga ett allt större tryck men inte nya resurser i samma omfattning. Både landsting och kommuner har betydligt sämre ekonomi än staten. Så skall någon klandras så är det regering och riksdag.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Har dom verkligen inte skyddsmaterial på äldreboende/hemtjänst?

Sjukhuspersonal fick tillverka sina egna masker för veckor sedan så förmodligen inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Jag var tvungen att bryta min hemkarantän i Stockholm efter sex veckor (är ej sjuk) för att besöka min tandläkare under dagen. Tycker det var ungefär lika mycket folk ute som vanligt, om inte fler. Joggare som sprang förbi varannan minut, tanter med rullatorer, ungdomar som stod och hängde i grupper eller pratade skrattandes i mobiler, stora för- och lågstadieklasser som dirigerades runt av lärare eller fyllde lekparker, välbesökta utegym, och väldigt tung trafik både vid 10- och 15-tiden. Bussarna hade dock något färre, och även många maskbeklädda, resenärer.

Hela grejen kändes väldigt mycket som "äsch, jag är ändå ledig nu p.g.a. permitteringen/inställda lektioner, och solen skiner, så det är bäst att jag går ut." Jag ifrågasätter verkligen min hemkarantän och uppoffring för samhällets bästa nu.
Jag upplevde liknande idag där jag bor. Helt uppenbart att många inte förstått eller inte bryr sig om ifall de smittar andra eller själva blir smittade. Folkhälsomyndighetens idé att lägga ansvaret på individen har misslyckats.
Citera
2020-04-14, 23:03
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Han syftade väl på att personalen inte har tillräckligt med kunskap att hantera skyddsutrustning: när man ska använda vad, hygien vid smitta osv. Hygienrutiner som är utöver de basala.

Men så ge dom kunskap då! Det är arbetsgivarens ansvar.
Faktiskt helt otroligt att inte någon ännu ifrågasatt FHM:s tankevurpa när det gäller skydd på just äldreboenden och för hemtjänsten.

Där hade det räckt med operationsmunskydd.

Vanliga enkla papperslappar framför mun och näsa.

Ingen särskild kunskap behövs.
Ingen särskild utbildning.

Bara trä på dem bakom öronen och täck mun och näsa.

Därför att skydden här inte är för att skydda personalen från smitta utan för att skydda brukarna från personalen.

Detta tillsammans med tvagningstvång innan möte med ny brukare hade räddat liv.

Kommer en artikel om detta i DN på torsdag.
Citera
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Inte omöjligt.
Men tror att kurvan kommer planas ut en aning.
Skulle tro
6/4 506
14/6 1084
22/4 1700
30/4 2600

Amerikanska prognoser ligger på 5 284 st döda den 30 april i Sverige. Sluträkning på 18 322 st.

https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad fan händer i Kanada?

De dundrar in med 118 nya döingar idag. Tidigare rekord var på 84.
Igår 63. Upp 87% från igår. Hoppas inte vi får något liknande imorgon.

Är tämligen säker på att vi kommer få se liknande länder följa det. Plötsligt spikar det och drar iväg. Sverige ligger före i tid än många andra bara...

Jag tror det är så att vi kommer få se liknande dödstal per capita i majoriteten av länder (med liknande utvecklad sjukvård). Men jag ber att få återkomma om det.
Citera
2020-04-14, 23:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag förstår inte riktigt vad man skulle gjort annorlunda även om man visste att asymptomatiska smittar tidigt. Skulle man lagt ner äldrevården och låtit gamla klara sig själv? Ingen skyddsutrustning fanns åt personalen, tester gick inte att göra brett i början osv. Vi hade aldrig någon riktig chans ens.
Att beordra alla som har varit i kontakt med en smittad att INTE gå till jobbet (inom en period) kunde väl vara en start?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Fullträff!

Om bristerna i äldrevården

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/det-som-nu-hander-pa-vara-aldreboenden-ar-fasansfullt/

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Bristerna har man vetat om i många år men de som är ansvariga lägger skulden på regeringen

Det enda jag kan finna någon sorts tillfredsställelse i,

är att de flesta som gör inlägg här på Flashback om "sjuka människor som ändå ska dö snart"

själva en dag kommer att ligga med blöja i den åldringsvård de inte prioriterat,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Har dom verkligen inte skyddsmaterial på äldreboende/hemtjänst?

Tycker jag sett massor av sånt;

https://www.expressen.se/nyheter/hemtjanst-saknade-skydd-besokte-coronasmittad/
Citera
Medlem
Covid-19 vaccine could take ‘12 months or longer,’ WHO warns as almost 2mn people infected with deadly virus

There have also been reports of individuals recovering from Covid-19 only to become reinfected, raising concerns about whether or not patients who have had the coronavirus become immune to the disease.

If it turns out that infected individuals do not develop a long-term immunity, a vaccine may be essential to stopping the global pandemic and preventing multiple waves of reinfections.

As the world approaches two million confirmed Covid-19 cases, scientists believe that many countries have not yet reached the peak of the virus and that many more cases are to be expected. The WHO declared Covid-19 a global pandemic on March 11.
Källa: RT

Det kanske inte går att få flock-immunitet!
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Strategin har jag inga större invändningar emot.
Däremot de bristande resurserna.

Fast då var strategin fel från början eller hur eftersom man visste att det inte fanns resurser inom vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in