2020-04-14, 20:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Ja du använde det fria ordet till att ventilera din personliga åsikt. Då förstår jag.

Sen börjar du ändå peka på jämförelsetal utan att förstå variablerna.

- Nåväl, eftersom du efterfrågar en mer djuplodande analys, så försöker jag med det.

Citat:
om alla länder har olika demografier ...

- Du har rätt att demografin är en faktor som påverkar hur hårt ett land drabbas av Covid-19. Dom äldsta åldersgrupperna drabbas mycket hårdare än yngre åldersgrupper. Ifall man jämför Sverige med Congo eller Afghanistan, så behöver man tänka på att Sverige har en äldre befolkning. Men gäller samma sak när man jämför Sverige med Japan?

Citat:
... olika sätt att bestämma vem som dör av covid-19

- Det är en legitim invändning att skillnader i diagnostik och redovisning kan ligga bakom en del av skillnaderna i dödstal mellan olika länder. Men kan det förklara den gigantiska skillnaden mellan Sverige och Japan? Sverige har 102 dödsfall per 1 miljon invånare. Motsvarande siffra för Japan är 1 dödsfall.

Citat:
... osv så går det inte att göra dessa paralleller.

- Det hindrar inte att man gör vissa jämförelser, och försöker att lära sig från dom som har lyckats bättre.

Citat:
Landet dödstal måste jämföras med samma period föregående år. Inget annat visar på om vi klarar pandemin bra eller dåligt.

- Nja, det är ju inte så att dödsfallen i Covid-19 försvinner, bara för att dödsfallen inte är tillräckligt många för att ge utslag på statistiken den totala mängden dödsfall. Ta ett exempel med en bussolycka som kräver 20 dödsoffer. Låt säga att dessa 20 dödsoffer inte ger märkbart utslag på siffran över alla dödsfall under året. Kan man då dra slutsatsen att bussolyckan aldrig har inträffat?

Det kan vara intressant att betrakta förändringar i total dödlighet, för att på så sätt få med dödsoffer som har dött i samband med Covid-19, men där dödsorsaken inte har angetts som Covid-19. Däremot är det helt galet att hänvisa till statistiken över total dödlighet för att därigenom bagatellisera dödsoffren för Covid-19.

Citat:
Gaphalsarna på DN Debatt idag är praktexempel på människor som är trötta på att sitta och ruttna bort på akademier och nu vill ha en karriär på FHM.

Tror någon att det är en slump att debattartikeln på DN-debatt dök upp just idag när dödstalen har släpat efter helgerna? Alla förstår att det rimligtvis kommer bli höga dödstal idag och då passar karriäristerna på att profitera på det. Cyniskt och ovärdigt.

- Jag har inte läst debattinlägget. Och jag vill inte göda Bonnier med pengar för att få äran att läsa deras åsikter. Av vilken anledning anser du att skribenterna skribenterna är gaphalsar? Använder dom ett ovårdat språk?

Du förefaller vara ganska kaxig och nedvärderande. I din signatur så påstår du att rasism bygger på fördomar. Och du anser att fördomarna är ett bevis på låg intelligens. I dagens samhälle har ordet "rasism" blivit liktydigt med motstånd mot invandring. Anser du att motstånd mot invandring tyder på låg intelligens? Kan det vara så att du har fördomar om invandringsmotståndare? Kan du ha fördomar om varför folk är emot invandring?
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltW
Smutskasta inte den svenska befolkningen är du snäll, när inte alla håller med Tegnell. Är du en sån där system utnyttjare? För om inte du är det, så är jag relativt säker på att någon av dina "bröder" är det.

Det är just den svenska befolkningen, speciellt den svenska majoriteten som ska smutskastas, patetiska ynkryggar. Svenskar som har kulor och ser felen och säger emot älskar jag och respekterar. Men den överväldigande majoriteten? Patetiska.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men många experter och rapporter ger honom rätt också. Den största kritiken har kommit från andra länders ledare som är livrädda att det skall finnas ett facit för att dom själva valde fel taktik. Om alla går samma väg så finns det inga bevis för att dom valde fel väg.
Kan du citera EN utländsk expert som ger AT rätt?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns drygt 250000 praktiserande läkare i Italien. Att det dött 40 (företrädesvis äldre läkare över 65) är givetvis tråkigt, frmför allt för deras nära anhöriga, men 250000 minus 40 innebär inte en stor brist.

Det hade dött mer än 100 för en vecka sen. Det är 800 års sammanlagd studietid, låter som en lysande investering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Sverige är en liten lort på världskartan som leds av inkompetenta dårar och bonnjävlar som tar livet av sin egen befolkning. Varför skulle Trump lyssna på Sverige, när han själv har tillgång till en panel av världens främsta experter? Löjligt!

Ändå tycks just Sverige - denna lilla lort på världskartan - hamna på hans läppar titt som tätt.

Varför överhuvudtaget nämna landet om det nu är så betydelselöst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Sjuksköterska i Uppsala och vårpersonal inom äldrevården i Skellefteå har avlidit av Corona.
Tidigare har ju även rapporterats om läkare och sköterskor som vårdats på IVA efter att själva vårdat coronapatienter.
Riktigt illa.
Vad händer den dagen vårdpersonalen vägrar gå till sina jobb och riskera sina egna liv med usla löner och skydd.

Ja du, inte kul att tänka på men då hamnar de ju i samma sits som alla andra så det är ju inte så smart av dom. Deras barn och föräldrar kommer ju också få sätta livet till då.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"eftersom hon får lite hosta varje gång hon är gravid."

Varför fick hon hosta varje gång under graviditeten? Inget som "hör till".

En del kvinnor får rejält sänkt immunförsvar under graviditet. Troligtvis det som skett.
Citera
2020-04-14, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Rätt? Vi har ju skyhög dödlighet jämfört med våra grannländer.

För miljonte gången så är det för tidigt att jämföra dödsfall. Våra grannländer måste öppna upp någon gång igen och då kommer smittan börja spridas igen. Sedan kanske dom kan hålla den i en låg takt ganska länge iofs. Hursomhelst kan man inte jämföra utfallet innan detta är över.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det finns visst en grupp på Facebook som heter typ ”Vi som stöttar Anders Tegnell”.
Är det samma folk som i ”jagärhär”?

Det är samma folk.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan du citera EN utländsk expert som ger AT rätt?

Jag tänker inte lägga tid på att googla åt dig. Men ett snabbt exempel är ju Harvardrapporten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Bullshit, han är en överbetald loser och skyldig till tusentals offer.

Håller med dig min vän. Det är andra som kommer höja honom till skyarna. Ännu mer än de redan gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag förstår inte varför du uttalar dig å så många andras vägnar?

Det framgår tydligt vad du tycker och det är helt OK, men jag tvivlar på att du har verifierad insikt för ditt uttalande om hur resten av Sveriges befolkning (aka ”gemene man”). Så oavsett om det skulle visa sig vara rätt eller fel, så kan vi ju just nu slå fast att du bara hittar på vad gäller resten av landets befolkning.

Kanske också OT, men lite hygien kan väl aldrig skada?
Oj det var en riktig podagertå.
Nej du delar uppenbarligen inte min åsikt om posören Schulman.
Dock: fler än jag som finner hans små snuttar remarkabla.
Beundransvärt av dig att orka elda upp dig så, all credd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in