2020-04-14, 22:56
Medlem
Ökar dödstalen i Sverige dubbelt runt var 8 dag?
  • 6 april 506
  • 14 april 1084
  • 22 april 2000?
  • 30 april 4000?
Citera
2020-04-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att personalen på äldreboende till viss del är lågutbildad samt att vi saknat sjukvårdsmaterial för att möta denna pandemi är inte fhm ansvariga för.
Det är politiker under många år, och i förlängningen vi väljare som valt politikerna.
Ja, dom är dessutom ansvariga för att FHM är politiserat och att det inte finns resurser för någon annan strategi.
Citera
2020-04-14, 22:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Inte om 10 000 fler yngre dog i Norge/Finland/Danmark av t.ex odiagnostiserad cancer, självmord, hjärtattack osv. Än i Sverige, under covid19 och dess efterspel.

Kommer skrivas böcker och stora studier om detta i efterhand. Och då får vi veta hur covid19 slagit mot folkhälsan i stort förutom dom äldre. Och då får du ditt svar. Att bara sitta och jämföra dödstal nu en eller två månader in i pandemin är kanske spännande men föga givande för konsekvenser på folkhälsan i ett land.

Du tror att ansvariga ska kunna komma undan genom att fiffla med statistiken? Det kommer inte att gå. De primära effekterna, det vill säga dödsfall direkt kopplade till COVID-19, kommer väldigt tidigt i förloppet att bli så pass katastrofala att det omöjligen kan sopas under mattan.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Skenar ?
Vet du något om eftersläpningen som ingen annan vet? Länka isåfall.

Allt talar annars för en flack graf eller något nedåtgående.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det har aldrig funnits någon flack kurva, endast i Tegnells skruvade fantasivärld.

Minst 300 döda fattas just nu i statistiken. Onsdag-fredag kommer du bli varse den eftersläpningen.

Ja eventuellt fortsätter det in i nästa vecka också, det handlar ju om att hinna registrera både det som händer nu och "eftersläpning", hemskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Bristerna har man vetat om i många år men de som är ansvariga lägger skulden på regeringen

Men nu är lekstugan slut
Trist att så många ska bli drabbade för stt det ska bli bättre
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Filippa Reinfeldt framför allt...

Hennes exman samt Anders Borg skall inte glömmas bort också.

Men ja, folk glömmer vilka som bär skuld och vilka som gullar med dem idag
Citera
Medlem
Har dom verkligen inte skyddsmaterial på äldreboende/hemtjänst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Källa på det?
Vad jag förstår är det tvärtom väldigt ovanligt att man testar någon på äldreboendet!?
Och bara de som testat positivt klassas som Corona-fall.
Motbevisa mig gärna.

Åtminstone i Skåne så är det 4 bilar ute och bara testar äldreboenden konstant.
Så att vi inte testar äldreboenden är BS.
Citera
Medlem
prominentens avatar
Därmed inte ett klasslöst coronavirus som vissa vill göra gällande.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
JAg är övertygad om att alla länder på jorden kommer att få en infektion av COVID-19 på cirka 85-90 procent av sin befolkning under de närmaste åren om inte det kommer en medicin eller vaccinering som kan förhindra detta. Dock verkar de flesta länder nu vara inne på att få en skademinimering där man har plats på sjukhus och IVA avdelningar för de svårt sjuka.
Som det ser ut nu så har Sverige givit upp detta och istället dragit ett streck avseende ålder för medicinsk vård. Inte ens Kina har gjort detta och det är pinsamt att se världens humanitära stormakt låta sina äldre dö bara för att man inte ville tidigt införa begränsningar för att stoppa COVID-19.

Kungen och Silvia sitter och gömmer sig på något slott precis som kungligheter gjorde vid pestens framfart i Europa. De rika klarar sig men de fattiga dör!
Citera
2020-04-14, 22:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Då var jag inte med i den matchen. Har aldrig haft influensa i hela mitt liv men däremot är det en välbeprövad metod som fungerar utmärkt som ursäkt.

Har vi en ökad brottsstatistik? (Våld/mord)

Jag förstår lite hur du tänker och det är bra att man ifrågasätter och inte målar fan på väggen men den här frågan kommer sätta ett ännu bättre perspektiv.

Hur många människor tror du det kommer att dö i år?

Är du säker på att du aldrig har haft influensan? Hur gammal är du 12 år?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Jag vet vad artikeln handlar om och är därför jag skrev det jag skrev. men flytta målstolpen bara.
Konstigt för jag ser bilder dag ut o dag in hur svenskarna "sköter sig". Ser det dessutom i min omgivning, no fucks given.

Jaha? Vad vill du ha sagt då? Allt handlade om att den var lögnaktig, överdriven och vinklad. Vilket den bevisligen är. Hur är det att flytta "målstolpen"?
Jag ser dem också, men de är betydligt färre än de som faktiskt sköter sig. Det måste du också ha märkt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte alltid lätt veta vilken riktning smittan överförts. En kvinna från Taiwan utpekade i Egypten som smittkälla på en båttur på Nilen. Tillbaka i Taiwan och sjuk i covid-19 testades hennes virus och befanns vara av en variant som gjorde det troligt att hon smittats i Egypten, inte att hon smittat dem.

Yeh said doing a DNA sequencing test on a virus is like doing a "paternity test" to determine its source; by comparing its sequence with other coronavirus clades found around the globe.

https://focustaiwan.tw/society/202003080011

De kanske borde göra något liknande för den kinesiska kvinna som utpekas som den som smittat tyskar via ett saltkar. Är det ens sannolikt att smittan skulle ha kommit in i landet enbart genom henne? Det kan ju tvärtom ha varit så att hon smittades i Tyskland.

Problemet var väl att hon hade feber när hon kom till Tyskland...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in