2020-04-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Varför finns det fortfarande ingen testning av personalen på ett enda äldreboende?

Fler och fler blir smittade. Anhöriga får inte komma in. Trots att det troligen inte egentligen skulle spela någon roll. Med nuvarande slapphet så kommer alla hem bli smittade.

Sjukt också att de som coronadrunknar inifrån på hemmen inte får covid i sin dödsattest. Vi har många fler än 1000 döda. Beroende på vad det är för slags hem så är boende olika starka. Men man kan väl räkna med ett dödsfrekvens på 25 %. Hur många bor på hem som är drabbade? Killgissar bara på 1000 st. Då har 250 dött bara där. Tror iofs det är lågt räknat.

Det är för att Folkhälsomyndigheten styr vilka som får testas.

Det som behövs är utökad testning av de som just nu är smittade och antikroppstester för att hitta de som haft viruset. Tydligen så behöver FHM lämna in en skriftlig etisk prövning till Etikprövningsnämnden som fattar beslut om ökad testning får ske. FHM lämnade in en sådan i mars, men enbart för sjukhuspersonal. Man tänkte inte att äldrevårdens personal skulle behöva testas.

Hur man nu inte kunde tänka på det...

Var väl på gång, läste jag någon stans, att lämna in en ny ansökan, vem vet hur länge de byråkratiska kvarnarna måste mala innan det är klart. Då är det säkert försent.
Citera
2020-04-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TegnellsBoys

Där kom det igen. Ni vänstertroll antar att alla som inte har er åsikt är högerextrema och så har ni personangrepp i var och vartannat inlägg. Ni verkar extremt aggressiva och det säger mer om er än andra och att du önskar mig död tyder på att du har grova psykiska problem förutom narcissismen. Du projicerar nog mycket på andra om din egna situation.

Om du nu är emot att alla klumpar ihop dig med högerextrema, varför i hela friden kallar du alla som inte håller med dig för vänstertroll.
Error logic error....

På tal om din tjatiga feta stil.
Tomma tunnor skramlar mest.
Citera
2020-04-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är ju inte svart eller vitt. Men jag antar att du är bekant med kontroverserna runt vaccineringen i samband med svininfluensan? Skulle det vara enklare och mindre riskabelt nu? Du inser också att hela världen kommer att skrika efter vaccin samtidigt? Hur troligt är det då att vi kommer att kunna vaccinera "ofta"? Och vad är "ofta"? En gång i månaden?

Ja, "lita inte på FHM" var lärdomen, om jag minns rätt.

En vaccin en gång i månaden vore inte något problem. Vi har diabetes-utrustning för dom som måste göra sådant ofta.

Det blir ju någon beräkning kring R0, % immunitet som behövs, hur lång tid immunitet måste finnas i befolkningen och hur vi måste vaccineras. Precis som du säger, det är inte svart eller vitt. Vi måste få talen att fungera ihop.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ännu en läkare slår larm. Nu Stefan Einhorn.

”Jag har varit i kontakt med många forskare som är förtvivlade över det sätt på vilket smittbekämpningen bedrivs. Vissa av dem har försökt göra sin stämma hörd via till exempel debattartiklar, andra har skrivit till Folkhälsomyndighetens representanter och till politiker, men ingenting fungerar.
Lämmeltåget vandrar bara vidare och kejsaren är utan kläder.
Jag har också varit i kontakt med ett antal vårdgivare som sköter Covid-19 patienter. Deras berättelser om patienternas och deras anhörigas lidande står i skarp kontrast till de välregisserade presskonferenser som våra myndigheter står värd för varje dag.”

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awQ01O/sverige-gor-stora-fel-i-kampen-mot-corona

I AB även..

Problemet är att Steffe vet att den inkörda taktiken fallerar.., ökade smitto/dödsfall varje dag, jmf med de närmaste grannarna norden, talar sitt entydiga språk. Var heller inte många dagar sedan han talade om "tusentals döda". Han har även fått utökad regeringsmakt för detta ändamål.., detta redskap ligger...oanvänt ?

För han vet, att så fort han stänger restauranger, nattklubbar och skolor så kommer frågorna : "-kunde man ha bromsat smittan, om man hade stängt tidigare ?"..,"-är denna förändring ett erkännande på att man har haft fel tidigare ?", etc, osv, mm..

Steffe sitter i en rävsax, när han lät Tegnell styra över detta. Jag tror han bittert ångrar över detta nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Märkligt, sin höga utbildning till trots låter han nästan som random flashbacktroll.

Han har förvisso några poänger men på det stora hela tycker jag det är en pinsam text som inte anstår en man i hans position.

Finns naturligtvis förklaringar till varför han skriver som han gör men det mesta baserar han på totalt ogrundade teorier.

Varför skulle vi vilja ha en myndighet som beter sig så?

Fakta, försiktighet och vetenskap är viktigare än panik, massiva åtgärder med knappt mätbar effekt samt obekräftade påståenden som ju konstant florerar, men väldigt sällan visar sig innehålla någon substans.

Professorn flummar om andra saker: http://www.mynewsdesk.com/se/tgim/videos/professor-stefan-einhorn-det-aer-braattom-foer-landet-sverige-och-vi-kan-bli-arena-foer-maensklig-ut veckling-om-alla-tar-ansvar-43536

Detta du själv skriver är ett tydligt inlägg helt utan substans. Roligt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Släkt med Jerzy Einhorn?
I sådana fall kan han ignoreras fullständigt.

Hans son. Varför ska han ignoreras på grund av det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
En naturlig följdfråga från mig blir ju då, smittar en död människa? Och isåfall hur länge? Att smittan skulle ta sig från döda till grundvattnet och sedan smitta oss via vatten är en kreativ teori. Det måste jag säga.
Jeg vet ikke om det er slik, og jeg håper at det ikke er slik, men før vi vet dette så er det best å gjøre ting på trygge måter i tilfelle smitte kan spres på slike måter mener jeg.
Det ble feks funnet coronavirus i kloakkvann i Nederland.
Citera
2020-04-14, 00:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Mer uppdateringar från polen. Nu åker poliser hem tlll folk som har mer än 10 besökare hemma hos sig, drar ut besökarna och delar ut häftiga böter.

Stalin vinner. Fyfan...

Alltså, om man inför en lag som förbjuder möten om mer än 2 personer, och man har en fest med 10 besökare så är det inte konstigt om polisen dyker upp:

https://omni.se/polen-moten-med-fler-an-tva-personer-forbjuds/a/b5rnb5

Det handlar inte om dig och ditt festbehov utan om att andra ska få behålla livet. Är det så svårt att förstå?
Citera
2020-04-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag var med när både mamma och pappa dog. Så håll trut.
Bara en feeling att eldas upp.
Vem vet, jag kanske är reinkarnerad Bruno.

Har du vart med vid svepningen? Fixat skägget på din farsa ? Rullat håret på din morsa, målat hennes naglar, tagit på skorna ?

Pratar om att vara med. Att se döden, att uppleva den på alla sätt. Att konfronteras med en själv att hantera det fullt ut
Citera
2020-04-14, 00:25
Medlem
WHO säger nu att det är 10 gånger dödligare än svininfluensan. Svininfluensan tog ju 250 000-500 000 liv. Om WHO har rätt så kommer 2,5 milj - 5 milj dö i världen https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-corona-tio-ganger-dodligare-an-svininfluensan/
Citera
2020-04-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Helt fel slutsats och min kritik är hur FHM inte justerar för influensa.

Tegnell säger att "vi er inte en överdödlighet". Media tolkar att covid-19 inte påverkar antalet döda när sanningen är att influensan dödar mycket få i 2020 och döljer det rätta antalet döda i covid-19. När Tegnell pekar på att det inte finns en överdödlighet utan att förklara så är det en implicit lögn.

När t.ex 1500 inte dör i influensan pga social distancing, men 3000 dör i covid-19 och vi har en överdödlighet om 1500 så är det helt fel att säga att covid-19 givit en överdödlighet om 1500 när rätta talet är 3000.

Jag ser hur FHM använder överdödlighet strategisk för att det ger bättre tal. Att inte justera för influensan är att använda statistik som verktyg för att dölja sanningen kring covid-19.

Jag tror att du har en övertro till rapporteringen i Sverige. Vi har liksom inte ett journalsystem kopplat till Socialstyrelsen i Sverige. Det har marknadsliberalerna sett till. Rapportering sker med eftersläpning och de exakta siffrorna kommer vi kanske först se när vi summerar 2020 i mitten av 2021. Det är inte trixande med siffror att det finns osäkerheter i inrapporteringen och jag tror att Tegnell ofta tvingas svara på frågor där han inte vet det exakta svaret eller anser att det inte är några problem att dagens siffror kan ändras till imorgon.
Citera
2020-04-14, 00:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
att 10% är smittade köper jag inte, men du glömmer bort en extremt viktig del i beräkningen. IOCL t.ex räknar dödlighet med att ta döda på en dag jämfört med smittade för 2 veckor sedan vilket ger en mer seriös bild pga lag time.

Asså desto äldre du är desto snabbare dör du, och samma gäller omvänt. Folk fattar inte att de som dog idag eller igår är folk som fick symptom för troligtvis 2-4 veckors sedan.

Karolinska har testat alla som skall föda barn där, 7 % var smittade och mätserien var 2 veckor lång så början på den mätserien är nog 3 veckor sedan nu. Jag tror mer på 20 % än 10 nu men var försiktig i min uppskattning. Men om man räknar som du säger så är det kanske bara 5 %. Skulle vara 4400 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in