2020-04-14, 00:15
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vilket vaccin?

Det som kommer i september.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittisk-forskare-vaccin-kan-finnas-i-september/

Citera
2020-04-14, 00:16
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Personen har räknat med 4%, inte 0,4% i dödlighet. Dessutom är förmodligen dödligheten ännu lägre eftersom så många inte ens får symtom.

Asså det är underbart att läsa hur folk som inte följt förloppet utav viruset alls kommer med sin magiska uppenbarelser efter att ha fått info från aftonbladet 3-4 månader senare, att majoriteten inte får symptom.

Bitch we knew that in january, Standard har varit att 80% är MILDA eller HELT ASYMPTOMATIC = WITHOUT SYMPTOMS

1-5% dödlighet
10-15% kritiskt tillstånd.
Citera
2020-04-14, 00:16
Moderator
-Info-s avatar
Rachel, som har / har haft både influensa och covid-19, gör en jämförelse mellan dem två:

Citat:
– Jag är skräckslagen. Jag har aldrig varit så här sjuk eller rädd i hela mitt liv. Jag hoppas verkligen slippa att hamna i respirator, att jag kan få bli frisk hemma.

Rachel avslutar samtalet med WCNC med att säga:

– Jag har haft influensa. Detta är ingen influensa. Det är något helt annat – ett monster.

https://www.expressen.se/nyheter/rachel-isolerade-sig-i-tre-veckor-fick-anda-corona/
Citera
2020-04-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En otroligt välformulerad och klok debattartikel, sammanfattar i stora drag det som många här inne har försökt framföra också.

Jag älskar att han säger att "det är inte rocket science. Han kanske är här inne på FB och debatterar, vem vet...

Härligt att se när folk vågar ta bladet från munnen och tala klarspråk i media om coronakrisen.

Nu har både Einhorn och Björn Olsen pratat om prestigen som ett hinder, i coronahanteringen i Sverige. Lite som även jag själv varit inne på för ett tag sedan när jag jämförde det med prestigen som bidrog till katastrofen i Tjernobyl.

Mm. Prestige och grupptänk.
Men också rädsla inför vad styrets egna fårskock (som definitivt hänger här inne) ska säga om man tvärvände nu.

Dessutom, en vändning kräver också ökad testkapacitet så att viktiga samhällsfunktioner kan hålla igång. En sådan finns inte i the land of the före detta high living standard.
Citera
2020-04-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Något sådant, men också hanteringen av kroppen och själva jordfästningen.

(Själv är jag rädd för kremering)

Varför ?

Personer som resonerar som du gör har ingen eller minimal erfarenhet av döden.

Ta tag i det och konfrontera sig själv. Besök ett bårhus en begravningsfirma osv.

Lär sig se döden på nära håll
Citera
2020-04-14, 00:18
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
ag tror inte dödligheten är så hög. I Stockholm har redan minst 10 % blivit smittade, 220 000 människor, och "bara" ca 500 döda. Jag är en av kritikerna till FHM och regeringen så jag förösker inte försvara dem men vi borde haft 8 000 döda redan i Stockholm med dina siffror.

att 10% är smittade köper jag inte, men du glömmer bort en extremt viktig del i beräkningen. IOCL t.ex räknar dödlighet med att ta döda på en dag jämfört med smittade för 2 veckor sedan vilket ger en mer seriös bild pga lag time.

Asså desto äldre du är desto snabbare dör du, och samma gäller omvänt. Folk fattar inte att de som dog idag eller igår är folk som fick symptom för troligtvis 2-4 veckors sedan.
Citera
Medlem
Nu börjar de länder som är värst drabbade att öppna upp sina länder.

Sverige har inte haft hårda restriktioner, men hur tror ni det kommer se ut på skolfronten?
Kommer landets universitet och gymnasieskolor att öppna upp?

Eller kommer de vara stängda fram till hösten?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Den stora elefanten i rummet är precis hur det inte finns någon transparens alls hos FHM när dom påstår att dom är forskningsbaserad.
...
Svenskar borde kräva en total reform av myndigheten när COVID-19 är över.

- Kan en reform vara att man lägger ner Folkhälsomyndigheten och återupprättar Smittskyddsinstitutet?

Smittskyddsinstitutets skulle få till uppgift att skydda Sverige från epidemier, utan att behöva behöva ta hänsyn till en massa andra frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Såg dokumentären för ett antal år sedan, fick då för mig att de gör så för att fylla kistan med jord så att den inte brister efter ett antal år och skapar en liten ”grop” på gräsmattan?
Jeg leste også om at noen sa at det ble gjort for at gressplenen skulle bli jevn og fin.

Uansett kan kistebegravelser eventuelt medføre at kirkegårdsarbeidere og andre blir smittet (dersom det viser seg at døde er smittsomme i lang tid).

Jeg lurer på om myndighetene i Norge, Sverige og andre land har en ekspertgruppe som tar seg av å planlegge smitteforebyggende tiltak på mange områder i samfunnet (som bl.a. dette med begravelser og dette med vannledninger som kan sprekke og mange andre ting).

Og om det finnes slike ekspertgrupper, kan befolkningen komme med spørsmål og forslag til de?
Citera
2020-04-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Varför ?

Personer som resonerar som du gör har ingen eller minimal erfarenhet av döden.

Ta tag i det och konfrontera sig själv. Besök ett bårhus en begravningsfirma osv.

Lär sig se döden på nära håll

Jag var med när både mamma och pappa dog. Så håll trut.
Bara en feeling att eldas upp.
Vem vet, jag kanske är reinkarnerad Bruno.
Citera
2020-04-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
En naturlig följdfråga från mig blir ju då, smittar en död människa? Och isåfall hur länge? Att smittan skulle ta sig från döda till grundvattnet och sedan smitta oss via vatten är en kreativ teori. Det måste jag säga.

Hehe, ja det var kanske lite väl kreativt. Kanske var det jag som var upphov till den pga av att jag missförstod norrmännen. Får bli google translate nästa gång.
Citera
2020-04-14, 00:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ännu en läkare slår larm. Nu Stefan Einhorn.

”Jag har varit i kontakt med många forskare som är förtvivlade över det sätt på vilket smittbekämpningen bedrivs. Vissa av dem har försökt göra sin stämma hörd via till exempel debattartiklar, andra har skrivit till Folkhälsomyndighetens representanter och till politiker, men ingenting fungerar.
Lämmeltåget vandrar bara vidare och kejsaren är utan kläder.
Jag har också varit i kontakt med ett antal vårdgivare som sköter Covid-19 patienter. Deras berättelser om patienternas och deras anhörigas lidande står i skarp kontrast till de välregisserade presskonferenser som våra myndigheter står värd för varje dag.”

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awQ01O/sverige-gor-stora-fel-i-kampen-mot-corona
Märkligt, sin höga utbildning till trots låter han nästan som random flashbacktroll.

Han har förvisso några poänger men på det stora hela tycker jag det är en pinsam text som inte anstår en man i hans position.

Finns naturligtvis förklaringar till varför han skriver som han gör men det mesta baserar han på totalt ogrundade teorier.

Varför skulle vi vilja ha en myndighet som beter sig så?

Fakta, försiktighet och vetenskap är viktigare än panik, massiva åtgärder med knappt mätbar effekt samt obekräftade påståenden som ju konstant florerar, men väldigt sällan visar sig innehålla någon substans.

Professorn flummar om andra saker: http://www.mynewsdesk.com/se/tgim/videos/professor-stefan-einhorn-det-aer-braattom-foer-landet-sverige-och-vi-kan-bli-arena-foer-maensklig-ut veckling-om-alla-tar-ansvar-43536
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in