2020-04-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Har ingen aning. Jag är helt bortblåst i hela diskussionen om kistorna.

Föruttnelsen var det tydligen och om jag förstått det rätt så är det ur smittosynpunkt inte så lämpligt att slå hål på kistorna vilket tydligen görs här och var ibland av nån anledning. Ungefär så.
Citera
2020-04-14, 00:12
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Varför skulle vi svenskar knäckas av en lock-down? Tvärtom. Som det är nu mår många människor dåligt för att vi inte stänger ner. De försöker skydda sig från att smittas men motarbetas av våra myndigheter som uppmuntrar smittspridning.

För svensken är efterbliven och patetisk. Skiter i allt med social distansering eller några andra rekommendationer. Blir det full on lockdown sprängs varenda jävla ens världsbild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ännu en läkare slår larm. Nu Stefan Einhorn.

”Jag har varit i kontakt med många forskare som är förtvivlade över det sätt på vilket smittbekämpningen bedrivs. Vissa av dem har försökt göra sin stämma hörd via till exempel debattartiklar, andra har skrivit till Folkhälsomyndighetens representanter och till politiker, men ingenting fungerar.
Lämmeltåget vandrar bara vidare och kejsaren är utan kläder.
Jag har också varit i kontakt med ett antal vårdgivare som sköter Covid-19 patienter. Deras berättelser om patienternas och deras anhörigas lidande står i skarp kontrast till de välregisserade presskonferenser som våra myndigheter står värd för varje dag.”

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awQ01O/sverige-gor-stora-fel-i-kampen-mot-corona

En otroligt välformulerad och klok debattartikel, sammanfattar i stora drag det som många här inne har försökt framföra också.

Jag älskar att han säger att "det är inte rocket science. Han kanske är här inne på FB och debatterar, vem vet...

Härligt att se när folk vågar ta bladet från munnen och tala klarspråk i media om coronakrisen.

Nu har både Einhorn och Björn Olsen pratat om prestigen som ett hinder, i coronahanteringen i Sverige. Lite som även jag själv varit inne på för ett tag sedan när jag jämförde det med prestigen som bidrog till katastrofen i Tjernobyl.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerExplorer
WHO deklarerar att Covid-19 är 10 gånger dödligare än Svininfluensan.

Källa:https://youtu.be/NCy-qvcDDl4

Dödlighet svininfluensa 0,4%

Källa:https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2009/05/12/svininfluensan-lika-dodlig-som-vanlig-vinterinfluensa/

Vi kan alltså räkna med en Covid-19 dödlighet på 4%

Det innebär med FHM plan om flockimmunitet på 60% av Sveriges befolkning om ca 10,2 miljoner (2019, eurostat)
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

10,2 x 60% x 4% = 6 120 000 smittade och 244 800 döda

ag tror inte dödligheten är så hög. I Stockholm har redan minst 10 % blivit smittade, 220 000 människor, och "bara" ca 500 döda. Jag är en av kritikerna till FHM och regeringen så jag förösker inte försvara dem men vi borde haft 8 000 döda redan i Stockholm med dina siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Attendos VD stod ju i aktuellt för flera veckor sedan och sa att man testar personalen före varje pass, man kollar temperatur, kollar om dom har symtom osv??

De kollar symtom som feber, hosta, förkylning, huvudvärk. Letar tecken på sjukdom. Inget virustest.

Att sedan människor smittar utan symtom eller precis innan man får symtom hjälper inte åldringarna tyvärr.
Citera
2020-04-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Så fungerar det ju inte. Frågan är hur länge man förblir immun. Tar man vaccin ofta spelar det inte roll i fall kroppen glömmer snabbt.

Det är ju inte svart eller vitt. Men jag antar att du är bekant med kontroverserna runt vaccineringen i samband med svininfluensan? Skulle det vara enklare och mindre riskabelt nu? Du inser också att hela världen kommer att skrika efter vaccin samtidigt? Hur troligt är det då att vi kommer att kunna vaccinera "ofta"? Och vad är "ofta"? En gång i månaden?
Citera
2020-04-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Så fungerar det ju inte. Frågan är hur länge man förblir immun. Tar man vaccin ofta spelar det inte roll i fall kroppen glömmer snabbt.
Vilket vaccin?
Citera
2020-04-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En otroligt välformulerad och klok debattartikel, sammanfattar i stora drag det som många här inne har försökt framföra också.

Jag älskar att han säger att "det är inte rocket science. Han kanske är här inne på FB och debatterar, vem vet...

Härligt att se när folk vågar ta bladet från munnen och tala klarspråk i media om coronakrisen.

Nu har både Einhorn och Björn Olsen pratat om prestigen som ett hinder, i coronahanteringen i Sverige. Lite som även jag själv varit inne på för ett tag sedan när jag jämförde det med prestigen som bidrog till katastrofen i Tjernobyl.

Släkt med Jerzy Einhorn?
I sådana fall kan han ignoreras fullständigt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Föruttnelsen var det tydligen och om jag förstått det rätt så är det ur smittosynpunkt inte så lämpligt att slå hål på kistorna vilket tydligen görs här och var ibland av nån anledning. Ungefär så.

En naturlig följdfråga från mig blir ju då, smittar en död människa? Och isåfall hur länge? Att smittan skulle ta sig från döda till grundvattnet och sedan smitta oss via vatten är en kreativ teori. Det måste jag säga.
Citera
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Trycka ner locket=lockdown. Hela tråden går ju ut på det för bövelen!
🙂
Citera
2020-04-14, 00:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TegnellsBoys
Ironiskt att en handfull användare i tråden säger samma ord. Organiserat onekligen. Kan du lägga ner personangreppen och dra alla över samma kam bara för att de inte är propaganda lakejer åt svenska staten?

En mindre urval av alla de som sagt samma.

Ett urval av fungerande tänkande människor som inte önskar ett igenlåst samhälle med triljonförlust och samhällskollaps i kölvattnet. Du är dessvärre en idiot av rang såsom majoriteten på flashback, arbetslösa högerextrema nollor som önskar jordens undergång så ni får utnyttja era hemmagrävda bunkrar. Bara dränk dig i en jökel vettja
Citera
2020-04-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
ag tror inte dödligheten är så hög. I Stockholm har redan minst 10 % blivit smittade, 220 000 människor, och "bara" ca 500 döda. Jag är en av kritikerna till FHM och regeringen så jag förösker inte försvara dem men vi borde haft 8 000 döda redan i Stockholm med dina siffror.

Det blir nog lite lägre då du måste räkna antalet smittade i slutet av mars, inte i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in