2020-04-13, 13:42
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja det kan ju vara en orsak till varför det skiljer så mycket mellan Sverige och t.ex Danmark och Norge.
Det tror jag med, en viss betydelse har det i alla fall, om det sedan går att mäta betydelsen av detta i statistiken över avlidna?, är nog en mer hypotetisk fråga än en faktabaserad skulle jag gissa.
Men det var bra information för något som många(ink mig själv)undrat över.
Citera
2020-04-13, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Betyder i så fall att den här personen, med uppenbar agenda, har fel:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona

Man kan undra vad som driver henne att skrämma upp folk. Det är illa nog att 12 eller 100 dör. Varför ska hon hitta på fler dödafall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vården har ljugit om åldringars sjuka så länge. Exempel. En kompis farmor, 80 år. Svårläkt så på benet. Hon ville inte att de på äldeboendet skulle försöka laga detta eftersom hon är schizofren och inbillade sig att de skulle skära av benet med en brödkniv. Detta skrevs in i journalen som, patienten informerad om riskerna och vet att det blir värre utan behandling. Ingen försökte lirka. Farmorn berättade detta för en släkting som först inte trodde detta hade hänt, att samtalet varit en hallucination. Men sedan kom det fram att så var det skrivet. Smidig för då kunde de skita i hennes ben och det blev gangrän. Så hon fick en dödlig sjukdom för att de vårdar kroppar på äldreboenden, inte psykoser! De kunde väl ge henne lite vin eller någon benso (hon tänkte normalt efter detta) och visat hur de skulle sköta om såret och bevisat att det inte fanns brödknivar.

Släkten kom med råd för hur såret skulle skötas utan att det triggade schizofrenin. Ingen i vården lyssnade på detta. Släktingarna sa att då kommer farmor dö! Personalen sa "ja men det har hon själv bestämt". Hon hade inte alls bestämt det, hon visste inte något om risker eller behandling. Så varför respektera ett val som man vet kommer ur ett schizofrent tänkande? De sa naturligtvis att hon vet inte vad hon säger. De fick till svar att "hon är ändå gammal." Som det var orsak.

Ska säga att de på hemmet som skötte det dagliga var bra, men de hade ingen makt.

Så började farmodern bli sämre i sin gangrän och kompisen/barnbarnet skulle hoppa in i bilen och köra dit. Fick då veta att en läkare och en sköterska hade bestämt att man skulle öka morfindroppet. Farmodern ville inte ha detta, men man kan respektera att schizofrent besluta mot sårbehandling men man får inte besluta mot morfin. Hon sa att hon inte kunde tänka klart och att hon ville det och ville att anhöriga skulle komma och ge henne en kram.

Då hade personalen fått nog av denna struliga patient! De tvingade i fyra gånger dödlig dos (en släkting hann dit och såg vad som hände) och sedan dog farmodern direkt. Antar att de hade bråttom till nästa patient så att 9 personer hon ville träffa innan hon dog aldrig hann dit.

Har inget med corona att göra. Men vare sig de äldre eller anhöriga har rättigheter. De gamla kunde likagärna tvingats in i en sekt. Där man bryter familjebanden. Sjukt att man ska fråga om sin mamma och inte få svar på flera dagar och sedan få svar från en som de puttat dit för att de inte orkar svara (de gjorde det som standard på min gamla psyk, många sätter det i system, de som kan vägrar svara. De sätter någon praktikant på att ta de jobbigaste samtalen så man inte kommer någonvart.

Sant att multisjuka med covid inte kommer anses ha dött av covid. Det ska mörkas så mycket som det går. Äldrevården ska sakna insyn. Man ska inte ens kunna ringa in. För tänk om sanningar kom ut.

I en sådan kris skulle jag ta min förälder från hemmet och isolera i lägenheten istället. Alla kan naturligtvis inte detta pga egna åtaganden och för stort vårdbehov på patienten. Men skulle verkligen inte vilja ha min gamla pappa i en korridor där alla är smittade, de gamla och de som jobbar där.

Det fyller mig med fasa.

Tack för bra men sorgligt inlägg och förståelse. Jag jobbade med psykospatienter i många år och förstår precis er situation.

Jag vet också att vården mörkar när den misslyckas. Att bevara förtroende är viktigare än sanningen.

Och är kommande Covid19-patienter ensamma, dementa, psykotiska eller lågbegåvade, så ligger de illa till. Alla svagheter kommer att förstoras och utnyttjas.

Minsta vårdvägran kommer att noteras direkt ➡ Jaha, knalldementa Sara, 75 år, hon ville inte till sjukhus... Ok, vi skiter i henne då... Beslutet tar två minuter att ta.

Det är samma resonemang som leder till att diverse psykfall bor i misär, pissar på golvet och aldrig duschar hemma.

Man lägger ansvar på omdömeslösa, för att slippa vårda och betala.

Exakt så kommer äldre förvirrade Covid19-patienter att behandlas.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej, det finns ingen logik i det du säger.

Som jag sa.

Invandrare våldtar mer än svenskar så vi kan skita i att svenskar våldtar.

Whataboutism taget från arslet som sagt.

Samma skildring.

Har du klarat dig igenom dina komvux studier ännu eller fick du IG på dom? Vad menar du att vi ska skita i att svenskar våldtar?

Det är jätte hemskt att folk dör (jag måste tydligen förtydliga det eftersom folk tror jag vill att folk ska dö av corona) men, dom som dör av corona skulle ha dött i vilket fall som helst av t.ex den vanliga influensan.

Om nu 900 döda är massdöd, vad är då 4000 som dör i cancer eller 30 000 som dör i hjärtattack? Eller alla 90 000 som dör varje år i Sverige av olika orsaker?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag kommer använda Aftonbladet som min allmäna källa framöver när jag skriver min c-uppsats på Stockholms Universtet.

Men det är sant, de sa ju det på Aftonbladet

Det är en debattartikel som du möjligen har förmåga att se?

Jag fick den mig tillsänd i denna tråd igår från en alarmistvän (Idiotsverige) till dig. Det passade bra att kontrastera den mot den post som hävdar att alla med covid-19 registreras med covid-19 som dödsorsak.

Har du problem med det?
Citera
2020-04-13, 13:44
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Du kan väl åtminstone försöka tänka lite innan du tar fram whocon. T.ex. är det rimligtvis så att dagens globaliserade värld möjliggör en mycket snabbare virusspridning.
Nej, spridningen av nya virus går faktiskt inte snabbare idag än t ex i slutet av 1800-talet. "Ryska snuvan" spred sig över hela världen på några få månader kring 1890. Spanska sjukan lika snabbt ca 30 år senare, fast det kanske ska räknas till "dagens globaliserade värld". Sen finns det andra faktorer som ökar risken för nya virusepedemier, t ex att jordens befolkning ökat.

Att det finns miljontals potentiellt farliga virus är ingen nyhet, även om kvällspressen framställer det så.

"whocon" var ändå att ta i, förlåt för det.
Citera
2020-04-13, 13:45
Avslutad
De restriktioner vi trots allt har började för ca 3 veckor sen. Det bör strax ge effekt med sjunkande dödstal.
Citera
2020-04-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
När man ser bilder från Europa och COVID-19 krisen så verkar länder som Italien och Spanien ha gott om skyddsutrustning. På bilderna ser man munskydd och helskyddsutrustningar. Undrar hur dessa länder kan ha bättre med skyddsutrustning än vad vi har i Sverige.
I Sverige verkar vi inte ha något alls.

Italien fick bistånd av materiel och personal från Kina för ett tag sedan.
Citera
2020-04-13, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Man kan undra vad som driver henne att skrämma upp folk. Det är illa nog att 12 eller 100 dör. Varför ska hon hitta på fler dödafall?

Det finns en hel del personer som har en politisk agenda och tar chansen att använda instabila situationer som verktyg för att sprida dessa.

Det hade varit intressant att få ställa frågan direkt till henne varför hon skriver en debattartikel om detta i detta läge och vad hon vill uppnå med detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Stockholm lever man i coronaförnekelse in i det sista
https://twitter.com/Anders_Ljungber/status/1249067734358425608

https://twitter.com/skrattmaja73/status/1249102139747471362

Citat:
- I Stockholm lever man i förnekelse in i det sista
- Förnekarna lever sitt liv som vanligt
- Viktiga yrkesgrupper kan slås ut
- Nu räcker det med ignorans

https://www.expressen.se/debatt/i-stockholm-lever-man-i-fornekelse-in-i-det-sista/
Av Natalie Löfstedt
Larmoperatör
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har du en dålig tand finns väl risk för infektion, särskilt om du har nedsatt immunförsvar. Är det inte bättre ändå att få den utdragen - det är omöjligt att säga hur länge det här kommer att pågå.

Tack för svar, öppnade ny tråd om detta.

(FB) Tandläkare vs Corona?
Citera
2020-04-13, 13:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Självklart, Dunning Kruger effekten igen.
Du kan få min metaanalys av hela situationen. Betvivlar starkt dock att du förstår allvaret.

Vi har alltså överlåtit samhällsansvaret i en formidabel krissituation till en expert på en myndigheten. Alltså det är inte ens chefen där n.b.

Det är absolut nödvändigt att politikerna - i vårt fall Stefan Löfven - tar tillbaka initiativet. Det låter säkert konstigt i vissas öron speciellt hos de som känner till var jag står politiskt. Men det är inte besluten i sig som är det viktigaste utan det är hur landet styrs och var makten utgår ifrån. Det måste alltid vara folket och deras representanter.

Experter, speciellt de på våra myndigheter ska rådfrågas i det tysta och hållas i strama koppel.

Håller vi inte på dessa regler så går vi mot en mycket mörk framtid där teknokrater styr.

Räkna med att COVID-19 kommer att förändra vårt samhälle i grunden. Det är dock vi - folket - som än så länge kan bestämma hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in