2020-04-13, 13:15
Medlem
HGs avatar
Agnes Vold twittrade följande 12:46 - 13 apr. 2020:

"Knô dej EJ in, när dörra är trång,
för här är ingenting på gång
När som du känner dig joggens vessen,
så stanna inne, på hemadressen

Du får vänta på ölet
och tv:n får ge skrölet

så alla gamla tjommarna blir kvar!

Till hösten får du bröta
och tjôta, tjöta

Då vi alla ses igen!"

Vad skall man säga? Så allt är över till hösten???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad har EU gjort för att hjälpa Sverige?
Stängt sina gränser.
Citera
Medlem
Klockan två kommer uppdatering.
Helg fortfarande, hur många döda idag? 5 8?
Citera
2020-04-13, 13:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Har du mottagit hemlighetsstämplad information?

Ja. Via en hemlig intervju med Anders Tegnell som sändes i TV4. Top secret.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Min före detta svärfar är 82 år gammal. Han har alltid varit fysiskt aktiv.
Han har alltid sett ut yngre än vad han var.
Nu vid 82 börjar åldern ta sin rätta, precis som för alla andra. Men har inga kända sjukdomar.

Skulle han bli smittad, tror ni han får tillgång till vård? Det är lite olika åsikter om det.
Vad säger ni? har inte pratat på ett tag med honom men så som jag känner honom är han säkert en av dem många som säger "Nä vafan, jag kommer inte bli smittad, varför skulle just jag bli smittad. Jag kör på som vanligt".

Vad säger ni? Ska jag prata med honom? Vet att det inte kommer hjälpa mycket. Men ändå.

Stor risk att han blir bortsorterad skulle jag tro. Känner annars igen attityden. De tror de är odödliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Klockan två kommer uppdatering.
Helg fortfarande, hur många döda idag? 5 8?

Gissar på 30 och ett rejält skutt upp på tisdag/onsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är så jäkla hemskt av dem att från början bestämma att gamla inte får behandling utan skall dö.

dessvärre är det urval som måste göras
för att öka arten homo sapiens chans att överleva
måste de riktigt gamla och sjuka väljas bort
Citera
2020-04-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Är det verkligen fullt med tanke på att fältsjukhuset i Älvsjö ej tagits i bruk än?

https://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-faltsjukhuset-i-alvsjo-har-inte-oppnat/

nej det är väl inte fullt, men det har kommit larm om att platserna tar slut och bortprioritering av vissa grupper, äldre och multisjuka. Tänkte att med tanke på situationen som förmedlas via media om hur det ser ut på sjukhus i Sthml var det väl ingen "god" nyhet att undersökningen visade att bara 2,5% var smittade (just då).
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nej nej, jag har massa argument som till skillnad från er alarmister bygger på statistik och fakta. Men så fort ni får det presenterat för er så får man liknande svar som jag just besvarande. D.v.s att antingen stämmer inte statistiken eller så ska man vänta 2 veckor för då börjar massdöden.

Du inser väl att det är redan massdöd med 900 döda, samt vi ligger på 8e plats i världen med döda per capita?

Jag menar, det blir bara värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Personen är läkare.

Även läkare behöver psykvård ibland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Normalt kanske grannarna ser dem ute någon gång. Men nu förväntas alla äldre hålla sig inne på grund av Corona så grannarna kommer inte att undra om de inte syns till.

Om de har tidning så kanske tidningsbud märker det eller posten.

Men här borde kommunen att ha ett ansvar. Säger vi att alla 70 plusar ska hålla sig hemma så borde vi också ha ett ansvar att se till att någon har kontakt med dem och handlar år dem. Kanske dags att börja ringa alla 70+ och fråga. Säger de att barnen handlar och hör av sig regelbundet kan vi stryka dom från listan och i stället ha regelbunden kontakt med de andra. Med tanke på hur många som blivit arbetslösa och varslade så är detta en arbetsuppgift som kommunerna borde anställa folk för.

Går inte att anställa folk nu och ta in folk på anställningsintervju. Allt kan inte göra digitalt eller via skype. Folk bär ju smittan, den finns enligt rapporter idag även under skosulorna på folk. Men många handlare hjälper utsatta pensionärer och forslar hem varorna på olika sätt. Och jag tror också Frälsningsarmén försöker hjälpa utsatta, har hört det någonstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ok Tack. Vad händer ifall han är hemma och mår dåligt dåligt och ringer ambulans? Räcker det att han säger: Jag är 82 fast ser ut som 77? Skcikar dem ambulans då?
Alternativt: om han tar taxi och kommer fram: Kommer de skicka in honom i ett antal olika avdelningar för att kunna fastställa hans biologiska ålder? Eller finns en expert där som utifrån utseende avgör hans biologiska ålder? Schysst om du kan svara, vill veta vad jag ska säga till honom.
Om han blir smittad, så är det mest sannolika att han överlever utan vård i respirator. Kom ihåg att de allra, allra flesta överlever covid19, även i 82-årsåldern, och för många (kanske majoriteten) är det bara en förkylning.

Om han blir så dålig att han kan få svårt att andas, så kan han få morfin mot andnöden och syrgas ur mask för syresättningen. Masken har samma ungefär samma effekt som en respirator, i det här fallet (fast du andas själv).

Om hans lungor blir så allvarligt förstörda att han inte kan hålla syresättningen trots syrgasmask, så skulle han med all sannolikhet dö, med eller utan respirator. Överlevnadsgraden för långvarig respiratorbehandling är tyvärr mycket låg, högt upp i åldrarna. Särskilt för män. Det finns alltså medicinska skäl till varför de här grupperna prioriteras bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in