Citat:
Ursprungligen postat av
POlROT
Jeg tror, som Maharaja79 skriver, at det blir en lockdown snart i Sverige.
Jeg håper at du har rett i at det blir lockdown i Sverige ganske snart, og jeg håper at det ikke er på et for sent tidspunkt.
Tack för att du också har lite hopp och tro på det. Regeringen kan ju naturligtvis välja att köra "ända in i kaklet" och strunta i de alltmer och mer stigande dödstalen kommande veckorna och inte göra nånting, men jag tror det vore "politiskt självmord" på sikt.
Dessvärre tror jag att en lockdown, om den kommer, inte kan rädda så väldigt många, ifall den kommer så här pass sent. Förhoppningsvis kan den kanske hjälpa sjukvårdens personal att inte helt kollapsa dock (bli utbrända osv). Vilket då leder till att åtminstone några kan räddas från att dö "i onödan".
För mig betyder människoliv mest, så jag hoppas på lockdown. Ekonomin är ändå i stort sett i kras världen över, just nu. Sedan behöver vi också ha en sjukvård som orkar med även på sikt, för att ta igen behoven av vård hos den övriga befolkningen, som får stå tillbaka just nu. Så även på sikt kan det vara en räddande insats för folkhälsan.