2020-04-12, 23:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahahahahaha chilla nu!!
130 ÄR KATASTROFALT SOM DET ÄR

130 är katastrofalt, men 237 (*) som vi hade igår är värre.

(*) Enligt alla tillgängliga data och beräkningar; som baseras på uttalanden om att vår peak nås i slutet av april eller början av maj, när vi hade 110+ redan i början av denna vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tvätta händerna så fixar det sig.

Det kanske var så att du hade lite fel helt enkelt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Imperial College uppskattade visst nyligen att 16 % har hunnit bli smittade i Sverige. Så lite närmare om de siffrorna stämmer.

Enligt testerna på alla gravida på sjukhuset i Stockholm är det 7%.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronatestar-alla-gravida-pa-forlossningen-sju-procent-smittade?cmpid=del%3Afb%3A20200410%3Acoronate star-alla-gravida-pa-forlossningen-sju-procent-smittade%3Anyh%3Alp&fbclid=IwAR3Jf4NEqV4wD5tW9y3yR m4K-1eCb0OkG0M3lp_8H7iqN5iIkKFftwfxzqQ
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det finns inget fungerande test för antikroppar än. Det finns visserligen några på gång men de är inte ute i driften än.

Det är tyvärr också så att många forskare är tveksamma till att det blir livslång immunitet.

en kort immunitet:våg på våg och försvagade immunförsvar?
Citera
2020-04-12, 23:59
Medlem
Haloumis avatar
Kan berätta hur ett koronatest går till i Finland.

1.Man ringer sjukvårdens nummer för misstänkt Corona.
2.Bedömningen var att hon ska testas (ung person med symptom)
3.Hon fick tid och adress. Klockan 12.18 ska du vara vid den här adressen.
4.När hon kommer fram är det en skylt. Stanna bilen och öppna EJ dörrar/fönster. Visa leg genom rutan.
5. Exakt kl 12.18 kommer ur huset en läkare med full skyddsutrustning och en 20 cm provpinne.
6. Läkaren ber henne hissa ned rutan, titta uppåt. Provpinnen körs upp i näsan och skrapas runt i svalget.
7. En lapp kastas in i bilen där det står "provsvar via telefon kommer imorgon"
8. Hon ombeds lämna området snarast.

Hela processen på plats tog 50 sekunder ungefär.
Citera
2020-04-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det finns inget fungerande test för antikroppar än. Det finns visserligen några på gång men de är inte ute i driften än.

Det är tyvärr också så att många forskare är tveksamma till att det blir livslång immunitet.
Jo det finns nog men däremot är nog inte de Svenska färdiga ännu.

EDIT: Jag delar Gunnars åsikter fullt ut.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/03/det-ar-dags-att-anvanda-de-antikroppstester-som-redan-finns/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-04-13 kl. 00:03.
Citera
2020-04-13, 00:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja jo nä din slutsats var ju väldigt självklar.

Har du hört, sett eller fått någon uppfattning om hur Sveriges plan ser ut kring allt detta ? Vilket var grundfrågan- efterlyser en plan.

Vem ska få testas, vart ska man testas? Om man blir testas och är immun. Vad gäller då ? Hur blir effekten av att massa immuna människor helt plötsligt börjar röra sig fritt och obehindrade i samhället ?? Hur ska ärt- jävla- egoist hjärnorna i riskgrupper som vägrar följa FHM råd reagera psykologiskt när det börjar röra sig folk på stan igen. Dom kommer ju sitta där och skrika - ja men alla andra är ju ute på stan så det är kanske inte så farligt osv osv.

Säger inte att det är ursäkt, efterlyser en plan på hur regeringen tänkt kring alla bitar. Ekonomiskt, praktiskt, psykologiskt
Jag tror att de i första hand komn
Mer att testa äldreboenden och de som jobbar inom sjukvården, och dessutom göra stickprovskontroller för att uppskatta hur många som är immuna/har antikroppar i befolkningen. Sen hoppas jag det blir tillgängligt för alla, men det krävs ju många miljoner test eftersom en del kan behöva upprepade tester. Med andra ord, jag vet inte så noga.

Undrar vad som händer om de testar all sjukvårdspersonal och det visar dig att många bär på smitta. Då blir det glest med sköterskor på sjukhusen.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-13 kl. 00:04.
Citera
2020-04-13, 00:02
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kan du länka bevis på att corona smittar via avföring?

Var en artikel i tråden för några veckor sedan. Är ju känt sedan SARS 1 att det lever
i avloppssystemet. Så blev ju större delen av ett hyreshus smittat, tror det var i hongkong.
Finns en seriös forskningsartikel om det om du letar lite.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag kommer länka alla forskningsrapporter eller artiklar som jag inte har skrivit i framtiden.
Har jag skrivit dom själv, något du aldrig kommer kunna göra, ser jag ingen idé att länka!
Ok, då fattar jag. Varje gång du inte länkar så har du själv skrivit en peer-reviewed rapport. Det tar ju ett tag att få en rapoort peer-reviewed så det kommer ju inte hända i närtid. Bra att veta. Ditt personangrepp tänker jag inte besvara utan låter det tala för vilken typ av person du är.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favnir
Nej. SARS-CoV-2 sprids främst via droppsmitta. Vanlig utandningsluft har än så länge inte kunnat bevisats vara en smittväg. Om du har en källa på ditt påstående, dela gärna med dig.

https://www.livescience.com/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8094933/How-one-man-spread-coronavirus-NINE-people-bus.html

Osv. Stämmer dock att chansen sannolikt är låg och att det förmodligen "främst sprids via droppsmitta" (om inte så hade R0 sannolikt varit betydligt högre) men ingenting av det här har "bevisats" än så länge som jag fattat det utan alltsammans är mer eller mindre avancerade gissningar baserade på hur andra virus betett/beter sig.
Citera
2020-04-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tvätta händerna så fixar det sig.

Det gör jag kontinuerligt! Det mest effektiva sättet att undvika spridning av SARS-CoV-2 är att tvätta händerna med tvål och vatten, hålla avstånd till andra, nysa & hosta i armvecket samt stanna hemma vid minsta symtom på sjukdom!
Senast redigerad av favnir 2020-04-13 kl. 00:20. Anledning: Klumpigt ordval. "Bli av med" --> "undvika spridning av SARS-CoV-2".
Citera
2020-04-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT

Jeg tror, som Maharaja79 skriver, at det blir en lockdown snart i Sverige.

Jeg håper at du har rett i at det blir lockdown i Sverige ganske snart, og jeg håper at det ikke er på et for sent tidspunkt.

Tack för att du också har lite hopp och tro på det. Regeringen kan ju naturligtvis välja att köra "ända in i kaklet" och strunta i de alltmer och mer stigande dödstalen kommande veckorna och inte göra nånting, men jag tror det vore "politiskt självmord" på sikt.

Dessvärre tror jag att en lockdown, om den kommer, inte kan rädda så väldigt många, ifall den kommer så här pass sent. Förhoppningsvis kan den kanske hjälpa sjukvårdens personal att inte helt kollapsa dock (bli utbrända osv). Vilket då leder till att åtminstone några kan räddas från att dö "i onödan".

För mig betyder människoliv mest, så jag hoppas på lockdown. Ekonomin är ändå i stort sett i kras världen över, just nu. Sedan behöver vi också ha en sjukvård som orkar med även på sikt, för att ta igen behoven av vård hos den övriga befolkningen, som får stå tillbaka just nu. Så även på sikt kan det vara en räddande insats för folkhälsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in