2020-04-12, 23:48
Medlem
Ett misstänkt coronafall på ett LSS-boende i Stockholm har skapat stark oro bland anhöriga. En person med hög feber sändes hem med vårdpersonal i skyddsutrustning, utan att LSS-personalen kände till misstanken, berättar en anhörig.

Skickades hem från sjukhuset utan att testas först!!! Sverige sköter det här så jäkla illa. Bryr sig inte om gamla eller riskgrupper.
(källa: SvD)
Citera
2020-04-12, 23:48
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Haha va?

Ok, så om det är som du säger att Norge i stort sett inte är nedstängt, vad är det då som Sverige gör fel menar du? För i ditt resonemang så gör ju Norge som Sverige?

Sverige gjorde fel som inte stängde sina gränser, det spelar inte någon roll nu, då Sveriges grannländer och övriga Europa inte släpper in svenskar, man vill ju inte få in mer smitta i sina länder. Norrmän kan fritt resa till Sverige, men må i 14 dagars karantän vid återkomst. Norge tillåter import av arbetskraft om karantänregler följes. Varutransporter in i landet är undantagna, och stoppas inte vid gränsen. Har Sverige stoppat migrantimporten och anhöriginvandringen?
Citera
2020-04-12, 23:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Sen när hade sverige 200 döda i corona per dag?

Varje dag sedan ca i fredags.
Citera
2020-04-12, 23:50
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag menar att vi saknar tillräcklig personal, labb, testkit, skyddskläder-allt.

Helt sant. Ändå har många andra länder som Belgien, Nederländerna, Schweiz och Tyskland som har drabbats mycket hårdare ändå klarat sig bättre än Sverige. Det måste ju tyda på att sjukvården är undermålig i landet, åtminstone i jämförelse med andra nationers sjukvård.

Efter denna pandemi måste frågan om sjukvården tas upp på agendan på allvar. Dom som envist hävdar att Sverige är det absolut bästa landet att bli sjuk i bör kunna motbevisas med argumentet: Hur såg det ut under coronakrisen?

Hade du valt som 80år svensk medborgare om du fick välja att insjukna i Sverige?, är en fråga vi borde ställa till oss själva under dessa tider och efteråt.

Hoppas så innerligt att sjukvården får ett lyft efter denna kris, för detta är under all kritik att tusentals svenskar kommer att dö på ålderdomshem eftersom tillräckligt med platser och personal saknas inom sjukvården!

Medan i Tyskland arbetar man förebyggande med tidig identifiering och insatser. Dessutom får man intensivvård där om läget kräver. Över 100 000 tyskar har bekräftats smittade i corona. Och man erbjuder dessutom vård till Italien och Spanien eftersom det finns mer resurser att hämta.

Tysk sjukvård är i världsklass, till skillnad från svensk dito.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det kommer fler och fler av dessa rapporter. Det är rätt uppfriskande.

Det kan mycket väl vara så att man skjuter sig själva i foten genom att låsa in sjuka människor via lockdown. Dom sitter i hemmen och fullständigt överöser varandra med virus då.

Italien har stor andel äldre som bor med sina yngre familjemedlemmar till exempel. Man stänger in dom tillsammans med familjerna och viruset får härja med full styrka inom hemmets väggar. Och det verkar ju som mängden virus styr hur sjuk du blir när man ser på hur illa det gått med läkare och vårdpersonal i Italien.

Kan visa sig vara katastrof med lock-down.

Folk kommer hem nattetid ändå.. så familje kontakten hade funnits där ändå.
Vad det skyddar är att nya familjer ska få covid-19.
Hålla distans kommer inte stoppa smittningen utan bara sakta ner tempot. Räcker med att nån sjuk som just hostat i händer och tar i dörrknoppen till skolan så exploderar fallen.

med tanke på hur mycket respekt stockholmare har till distans, så är det bevisligen behov att TVINGA folk att göra rätt.. inte bara flum rekommendera.
Senast redigerad av frdk 2020-04-12 kl. 23:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Detta verkar många ha obegripligt svårt för att ta in. Jag vet inte hur många diskussioner jag har haft med normalt sett intelligenta bekanta som har slutat med att de "i alla fall tycker" att det är bättre att "ta smällen nu". Jag är något mindre konfliktsökande i verkliga livet än på nätet så jag försöker behärska min frustration, men det tär på krafterna. Ibland undslipper jag mig ändå en suck om att jag personligen mycket hellre hade blivit smittad med HIV nu än på 80-talet.

Med det sagt tycks huvudinvändningen vara att det blir för dyrt att stänga ned en stor del av samhället så länge. Själv har jag svårt att tro att det är bättre för ekonomin att gasa rakt in i en tvingande nödnedstängning än att bromsa från början, men jag kan förstås ha fel.

Nej du har naturligtvis rätt. Man behöver inte vara nationalekonom för att fatta det.
Vi drar bara ut på lidandet och folk verkar tro att vår ekonomi i längden kommer gå bättre än alla som stängt ner och snart börjar öppna. Vafan tror de? Att dagens situation är hållbar tills 70% av befolkningen har blivit smittade? Det är flera år bort om sjukvården ska hinna med.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/03/upshot/coronavirus-cities-social-distancing-better-employment.html?fbclid=IwAR1RApdUycYFpcPseYSuffBwr b4TsxN IDx-8dFBXVpe7Wc5ja3bRXxTXbFI
Citera
2020-04-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Testkiten är numera i - stick i fingret- två- bloddroppar på en liten sticka som du i princip kan göra själv. Eller ja jag tror det är bäst att många Hysteriska där ute får hjälp med att utföra hemtestet av en undersköterska eller nått

För oss övriga är det fortfarande en brist på en bra planering som är värst. Vad ska alla vi som testar oss hemma nu snart göra ?
Det där du beskriver är antikroppstest?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Menar du kurvan över dödstal? Det är ju helt uppenbart om man tittar sedan mitten på mars, att kurvan över antalet döda i Sverige ökar som en närmast perfekt exponentiell kurva (sen att underrapporteringen är extrem under helger, eller jätteextrem under storhelger är en annan sak).

En deal: Om vi får 200+ döda en enskild dag nästa vecka, ger du mig rätt då?

Jaha, det var kurvan på worldometer? Jag antar att du noterat att FHM anger helt andra dödssiffror plus att de påstår att vi överrapporterar.

Det du säger är alldeles oerhört. Att en svensk myndighet blåljuger i ett sånt här allvarligt läge. Då måste läget vara betydligt allvarligare är alarmisterna förstår.

Jag hoppas du inser vad det är du säger. Om du har fel eller inte spelar ingen roll.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Öh, va?

Vad var det som var svårt att förstå? Du har mask och en app i din telefon som vakterna scannar vart du än ska. Lyser det inte grönt blir du stoppad.

Jaha jag tolkade ditt tidigare inlägg på annat vis. Då hänger jag med. Cool app btw.
Citera
2020-04-12, 23:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag kommer länka alla forskningsrapporter eller artiklar som jag inte har skrivit i framtiden.
Har jag skrivit dom själv, något du aldrig kommer kunna göra, ser jag ingen idé att länka!
Ok, du kommer länka alla som du inte skrivit i framtiden? Tror du måste förklara dig bättre, jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Du försöker misskreditera en artikel som inte har blivit peer-reviewed men du kommer själv förmedla ALLA sådana? Men har du skrivit dom själv kommer du inte att berätta nåt?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahaha det är helt omöjligt. Kom ihåg att vid 150 om dagen blir vi världens värst drabbade land.
Du urvattnar de siffrorna när du nämner så höga.
Förnekarna kan då säga "hääähäää vi har BARA 150 döda om dagen".
Så är det egentligen värst på hela fucking jordklotet.

Frankrike rapporterade ett dygn 1417 döda på ett dygn, vilket är högst hittils.
Om vi rapporterar över 182 döda på ett dygn så har vi högsta dödstalet i världen per capita på ett dygn. Jag hoppas det aldrig kommer att bli så illa.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favnir
Nej. SARS-CoV-2 sprids främst via droppsmitta. Vanlig utandningsluft har än så länge inte kunnat bevisats vara en smittväg. Om du har en källa på ditt påstående, dela gärna med dig.

Tvätta händerna så fixar det sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in