2020-01-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag tror att mörkertalet är enormt, men det går inte att räkna på. Naturligtvis kommer 50% att ändras, men åt vilket håll går inte att säga förrän man har alla kineser på bordet.

Fallen utanför Kina lär väl snart börja visa om dödligheten är hög. Om det är 3 insjuknade i Frankrike borde ju minst en snart dö, om dödligheten är 50%.
Citera
2020-01-25, 15:26
Medlem
Man kanske inte skall köpa saker från kina ,kan viruset mutera och klara resan hit?
Citera
2020-01-25, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Åker ej till thailand
Ja älskar dessa thailandssjuka svenskar. De tror att de som svenskar e högre stående väsen so. Kan utnyttja detta fattiga folk
Nu sitter de där host host ont i halsen och lungorna

Jag vill hem
Citera
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag tror det är långt fler än så som är smittade. Föga troligt att varenda insjuknad kines sökt vård, fått provtagning och diagnos.

Fullt möjligt. Men sådant kan historikerna diskutera om år 2050. När jag skriver om sjukdomens dödlighet kan jag inte annat än utgå ifrån den information som de kinesiska myndigheterna delger omvärlden. Antalet upphörda sjukdomsfall genom antalet döda ger oss en sjukdoms dödlighet. Så räknar man på en sjukdoms dödlighet om det det räknesättet och med den statistik som delgets omvärlden ser dödligheten ut att ligga på ungefär 50%. Svårare än så är det inte. Vad den egentliga dödligheten är kommer vi inte få veta förrän lånt in i framtiden.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Fallen utanför Kina lär väl snart börja visa om dödligheten är hög. Om det är 3 insjuknade i Frankrike borde ju minst en snart dö, om dödligheten är 50%.
Naturligtvis, men vi får vänta och se när/om den första ”utlänningen” dör. Personligen är jag fortfarande förvånad över att varken Sydamerika eller Afrika rapporterat ett enda fall. Det känns helt osannolikt.
Citera
2020-01-25, 15:29
Medlem
Citat:

Vi har ju dock inte fort någon information om hur det här viruset påverkar oss, dör man oftast efter 2 dagar? eller dör man oftast efter 7? Har inte sett någon information gällande detta.
Citera
2020-01-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
USA planerar att börja evakuera sina medborgare från Wuhan området.

"U.S. Plans to Evacuate Citizens From Epidemic-Stricken Chinese City
The U.S. government is said to be arranging a charter flight to evacuate Americans from Wuhan."

https://www.wsj.com/articles/u-s-plans-to-evacuate-citizens-from-epidemic-stricken-chinese-city-11579951256?mod=breakingnews

Läste precis att Frankrike också planerar att ta hem sina medborgare från Wuhan.

Jag tänker på den där svensken som figurerat i media. Han sitter nog fast.
Senast redigerad av Lanternlight 2020-01-25 kl. 15:32.
Citera
2020-01-25, 15:31
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:

Det stämmer. Men med endast tre personer smittade finns ingen som helst statiskt säkerhet. Kanske är alla dessa av en särskilt utsatt grupp? Eller kanske tvärt om. Därtill måsta man komma ihåg att den vård Frankrike kan ge dessa tre givetvis är mycket mer kvalificerad än den vård som nu tusentals kineser är i behov av på överfulla sjukhus. Detta påverkar dödligheten i allra största grad. Det är trotts allt inte förrän sjukvården totalt kollapsat som en pandemi verkligen börjar skörda offer.
Citera
2020-01-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har sett någon artikel om det men kommer inte ihåg var. Vinkeln var att det var kinesiskt biovapen som hamnat på villovägar. Artikeln var tunn så jag brydde mig inte. Allteftersom det läggs mer material om viruset så kan man börja nysta i sånt. Nu har ju flera labb världen över tillgång till viruset hemma hos sig samtidigt som kineserna lägger ut sitt material så kanske dyker det upp bättre genomarbetade konspirationsteorier som frikänner bats and rats.

Det stinker fake news och propaganda om det här, men låt oss spekulera lite, bara för att det är kul.

Antag att kinesiska regeringen har läkemedel och planer för sjukhus etc i beredskap. Om de då släpper lös en smitta på hemmaplan så kan ingen beskylla dem för att attackera andra länder. Kina går fria från alla anklagelser om de låter en lagom mängd kineser dö innan deras sjukvård styr upp det hela.

Vid det laget har smittan spridit sig till Kinas oförberedda konkurrenter i Sydostasien och Indien. Smittan kommer också att rensa rejält i Afrika, där Kina har en massa ekonomiska intressen i form av råvaror.

Om kineserna har motmediciner i beredskap så kan de dels stoppa smittan hemma, och dels åka till t.ex. Afrika för att hjälpa dem och skaffa sig ökat inflytande.
Citera
2020-01-25, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Läste precis att Frankrike också planerar att ta hem sina medborgare från Wuhan.
Ja då bör sverige ta hem de medborgare som kommer från sverige från frankrike
Citera
2020-01-25, 15:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodafrukt
Jag vet inte. Matematik kanske?

Antal upphörda sjukdomsfall: 80
Antal döda: 42

42/80 = 0,525 = 52,5%.

Det bör anföras att man, när man räknar på en sjukdoms dödlighet, räknar antalet sammanlagda upphörda sjukdomsfall och väger det mot antalet döda. Som jag skrev i inlägget är dödlighetstalet i dagsläget inte särskilt intressant. Intressantare vore om man studerade de tusen första sjuka ända tills dess att de antingen tillfrisknat eller dött. Då skulle dödligheten kunna fastslås med större säkerhet. Men tills vidare är dödligheten runt 50%.

Borde du inte ta 42/(42+80)?
Citera
2020-01-25, 15:34
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Naturligtvis, men vi får vänta och se när/om den första ”utlänningen” dör. Personligen är jag fortfarande förvånad över att varken Sydamerika eller Afrika rapporterat ett enda fall. Det känns helt osannolikt.

Sydamerika kanske är förskonat i skrivande stund men givetvis finns sjukdomen redan i Afrika, med tanke på alla kineser som åker dit. Att inga fall rapporterats från Afrika handlar helt enkelt om att den undermåliga afrikanska sjukvården inte är förmögen att identifiera sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in