2020-01-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
För att ungefär lika många har blivit friska. Resten är sjuka fortfarande. Om de dör eller blir friska vet vi inte än.

Så kan du ju inte räkna. Tänk på alla som inte fått diagnos eftersom de inte blivit särskilt sjuka av viruset, mörkertalet är troligen enormt.
Citera
2020-01-25, 15:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
42 dödsfall hittills, nästan alla i regionen där smittan startade. Hur får du det till 50% dödlighet?
Det är en sifferlek som skulle kunna vara korrekt så länge vi inte vet vad som händer med övriga 1 300 smittade.
Citera
2020-01-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är en sifferlek som skulle kunna vara korrekt så länge vi inte vet vad som händer med övriga 1 300 smittade.

Men 1300 är ju konstaterade fall. Med alka Kinas 1,3 miljarder måste det ju finnas ett stort mörkertal. Alla smittade har säkerligen inte fått diagnos eller ens kontakt med vården.
Citera
2020-01-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!
Åker ej till thailand
Citera
2020-01-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det ser ju ut att kunna bli en rejäl grej detta. Potentialen finns där. Tur man bor i en mindre ort i norra Sverige. Det kanske inte spelar så stor roll iofs. Kanske borde man bunkra upp lite mat så man klarar sig i några veckor.

Kolla in den nya dokumentären Pandemi på Netflix.

Nu är det i och för sig USA men när det gäller att få tillgång till vård vid ett allvarligt utbrott kommer glesbygd att drabbas hårdast. De kommer att få hjälp sist. De stora städerna får hjälp först med t.ex läkemedel. Och vad det nu må vara som sjukvården behöver. Bara en sådan sak som personal.

Å andra sidan kanske det är mindre risk att smittas i glesbygd.
Citera
Medlem
Pekings bussar stoppade enligt Expressen. Är inte ett bra tecken.

Förstår inte varför man inte stoppar flyg från och till Kina. Det gick ju att stoppa halva världens flygtrafik när den där Isländska vulkanen fick utbrott.
Citera
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
42 dödsfall hittills, nästan alla i regionen där smittan startade. Hur får du det till 50% dödlighet?

Jag vet inte. Matematik kanske?

Antal upphörda sjukdomsfall: 80
Antal döda: 42

42/80 = 0,525 = 52,5%.

Det bör anföras att man, när man räknar på en sjukdoms dödlighet, räknar antalet sammanlagda upphörda sjukdomsfall och väger det mot antalet döda. Som jag skrev i inlägget är dödlighetstalet i dagsläget inte särskilt intressant. Intressantare vore om man studerade de tusen första sjuka ända tills dess att de antingen tillfrisknat eller dött. Då skulle dödligheten kunna fastslås med större säkerhet. Men tills vidare är dödligheten runt 50%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
1200 smittade hshaha tror du sjäpv de isolerar städer med över 10 miljoner invånare för att 1000 pers har fått en sjukdom

Nej därför skrev jag "officiellt".
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
För att ungefär lika många har blivit friska. Resten är sjuka fortfarande. Om de dör eller blir friska vet vi inte än.
Viruset kan leda till lunginflammation. Det kan man ha i flera veckor.
Senast redigerad av okok1 2020-01-25 kl. 15:24.
Citera
2020-01-25, 15:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Men 1300 är ju konstaterade fall. Med alka Kinas 1,3 miljarder måste det ju finnas ett stort mörkertal. Alla smittade har säkerligen inte fått diagnos eller ens kontakt med vården.
Jag tror att mörkertalet är enormt, men det går inte att räkna på. Naturligtvis kommer 50% att ändras, men åt vilket håll går inte att säga förrän man har alla kineser på bordet.
Citera
2020-01-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodafrukt
Jag vet inte. Matematik kanske?

Antal upphörda sjukdomsfall: 80
Antal döda: 42

42/80 = 0,525 = 52,5%.

Det bör anföras att man, när man räknar på en sjukdoms dödlighet, räknar antalet sammanlagda upphörda sjukdomsfall och väger det mot antalet döda. Som jag skrev i inlägget är dödlighetstalet i dagsläget inte särskilt intressant. Intressantare vore om man studerade de tusen första sjuka ända till dessa att de antingen tillfrisknat eller dött. Då skulle dödligheten kunna fastslås med större säkerhet. Men tills vidare är dödligheten runt 50%.

Jag tror det är långt fler än så som är smittade. Föga troligt att varenda insjuknad kines sökt vård, fått provtagning och diagnos.
Citera
2020-01-25, 15:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Åker ej till thailand
Nej, men Thailand åker till dig (vare sig du vill det eller ej).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in