2020-04-06, 16:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Hänvisar du läget i ett annat land så är det bra med källa därifrån. Aftonbladet och expressen mfl får ju statsbidrag så de skriver det som är lämpligt för staten.

Men, även svenska media skriver om händelserna?
Varför skulle sakinnehållet blir "bättre" för att man länkar till en italiensk tidning?
Och då är artikeln skriven på ett språk som de flesta inte kan?
Då bör den svenska källan vara lättare att förstå för den svenske läsaren.

Och vi har heller ingen aning om vilka utländska media som är kopplade till presstödsssystem med mera i utlandet.
Citera
2020-04-06, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Räknat per capita så har går snart Sverige förbi Italien i antal dödsfall per dag.

Italien hade igår 525 döda och fallande siffror, medan Sverige idag har 468 och kraftigt ökande tal (omräknat till Italiens folkmängd). Så Sverige är det nya Italien nu.

Jo men det verkar inte alls spela nån roll. Alla kan inte kontestualisera.
Idag var det 76 person som dog i Sverige av Covid-19.
Men om man tex tittar här inne verkar förnekarna jubla.
Det är alltså "bara" 76 personer som dött idag.
Man är väldigt optimistisk, man har fått för sig att det värsta är över, att man har gjort rätt såsom Sverige gjort och nu bör man minsann öppna upp allt igen.

Vad synd att 76 döda på en dag motsvarar över 400 döda (räknat per antal invånare) i Italien.
Och när Italien hade de siffrorna var hela landet i total chock och ingen gick ut.
Även här är det chock. Det märks både av jubeln hos idiotförnekarna, myndigheterna och media.
Det är bra väder ute, bara dra till kungsträdgården.
Citera
2020-04-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Jag har läst den på Expressen, BBC och Daily Mail och alla säger syrgasbehandling. Det är som du säger, inte samma sak som respirator.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Respirator

Alltså ser det ut som att Ryssland far med osanning.
Alltså ser det ut som om RIA Novosti publicerade en felaktig uppgift. Tolkningen RIA Novosti = "Ryssland" kan jag nog inte riktigt hålla med om. Häromdagen publicerade TT en felaktig uppgift om antalet döda. Leder det till tolkningen "Sverige far med osanning"?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är osäkert om virusdosen kommer påverka sjukdomens svårighetsgrad.

Förmodligen är skillnaderna i immunsystemet viktigare, och man kan vara smittad genom att andas eller prata och fortfarande bli allvarligt sjuk
Jag skulle tro att immunförsvaret har en bättre chans om dosen inte är så hög. Lite som en stress-sårbarhetsmodell där virusmängden motsvarar stress och svagheter i immunförsvaret motsvarar sårbarhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Flockimmunitet har FHM anget att det krävs ca 60%
För Sverige alltså 6 miljoner.

Vågar inte gissa hur många döda vi har då.
Blir nog kö till krematorierna.

Exakt. Hur jävla svårt ska detta vara att fatta.
Det.
Eller att vi håller på och smittar i en sisådär 3 år till vaccinet kommer så att "sjukvården hänger med".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag tror inte det är någon risk på svenska landsbygden att virus kommer farande i luften utomhus,

viruset sprids mellan människor som delar samma luft, och på sånt andra människor tagit i/hostat på som jag sen tar på,

men det är vad jag tror det,
Partiklar i torr hosta med corona är så små, 15 mikrometer, att de ej faller ner på marken utan hänger (inomhus) elller sprids i luften med vindarna men det blir utspätt och torkar relativt snabbt, så det är ingen fara.
Citera
2020-04-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Med tanke på att det är samma vänsteranhängare som påstår att det inte sker mord, våldtäkt osv från en liten klick invandrare så kan jag förstå att detta är skadeglädje för motparten.
Det är mycket som blir tydligt i dessa dagar, internationellt men även nationellt.

På hemmaplan börjar nog de flesta inse att sverigedemokrater är ynkliga landsförrädare och quislingar.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
"Skyddsutrustning löser inga problem" Tegnell verkar inte förstå att för folket är att bli smittad ett problem!

Jag har funderat mycket på det där,

Säg att bilen är trasig för att avgasröret mellan de två ljuddämparna har gått av, det var lite rostigt och så knäcktes det när jag körde över ett fartgupp,

om jag åker till en märkesverkstad så byter de mot en ny halvsats (i bästa fall om det finns en, annars byter de hela avgassystemet mot ett nytt), och jag betalar en viss summa pengar för arbete och de nya delarna,

om jag istället åker till Bosse bildoktor, så tar han ett rör av mindre dimension och trycker i det spruckna röret, i bästa fall så svetsar han, i värsta fall sätter han två rörklämmor -eller nån kombination -och jag betalar en summa pengar för jobbet och delarna,

förmodligen betalar jag mindre pengar till Bosse bildoktor men jag får en lagning som ganska snart kommer att gå sönder igen, för det rostiga avgassystemet fortsätter ju att rosta,

den liknelsen tror jag alla känner igen sig i,

jag tänker att epidemiologen är killen på märkesverkstaden, han utgår från att alla kommer att bli smittade och med en viss CFR så är det inga konstigheter att människor dör i en epidemi, lika lite som att ett nytt avgassystem kostar en hel del pengar,

medans läkaren är Bosse bildoktor, han tar vara på det som finns och räddar varje del (liv) ett tag till, även om det ganska snart kommer att gå sönder igen,

jag tänker att det är olika utgångspunkter.

Nej, jag har heller ingen lust att få Covid-19 som man upp i åren komna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vet din idiot. Men Skåne ligger fortfarande i Sverige, och har ingen annan taktik än Stockholm.
Jag skulle vilja ha din analys, inte snack om Stockholm.

Du tycker inte det är anmärkningsvärt att Stockholm har dubbelt så många på IVA och fyra gånger fler dödsfall än hela Norge?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
De med dålig hälsa verkar stryka med. Vi har slarvat med hälsan i hela västvärlden sedan 80-talet. Vi har usel kosthållning som slår ut vår ämnesomsättning och vi stoppar i oss kemikalier för att dölja symptomen. Det är inte läkemedel, det är ingen bot.

Nu kommer en kraftig räkning.

- Människor med högt blodtryck som står på ytterst tveksamma blodtrycksnedsättande mediciner
- Folk med diabetes
- Människor med dåliga blodfetter som medicineras ner till så låga nivåer att immunförsvaret påverkas negativt
- Brist på mineraler, exempelvis zink
- Tjockisar.

Och så vidare...
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-04-06 kl. 16:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Hur stor andel sverigedemokrater är det av alla de som önskar att det ska gå åt helvete för Sverige så att de får nöjet att lyncha Tegnell och Löfven?

Sverigevänner minsann.
Nja, de lär bli besvikna, förtroendet för statsministern har skjutit rejält i höjden . . .
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vi har tiotusentals läkare med minst lika kunskap som Tegnell. Vi har tusentals epidemiologer med minst
lika mycket kunskap som Tegnell. Alla anser de att Tegnell har fel.

Du gör felet att tro att det minsann är "hemska högerpolitiker" och "SD:are" som anser att Tegnell har fel, när faktum är att världens samlade läkarkår och epidemiologer gör helt andra bedömningar än Tegnell. Personer som sitter på minst lika mycket kunskap, erfarenheter och titlar som Tegnell.

Kan du bara för skojs skull visa på 10 personer i Sverige med större kunskap om epidemiologi än Tegnell.
Skulle du du kunna visa på källa att tusentals epidemiologer tycker att Tegnell har fel och i vilket avseende han har fel.

Nu är du antagligen Svärje -vän eftersom det var känsligt. Men vetenskap och beprövad erfarenhet, till och med kunskap är någonting som Svärje-vännerna tycker är otäckt. Därför är corona perfekt för dom
Här går det alltid att hitta någon som stödjer den egna åsikten. Folk blir sjuka folk dör. Det är svårt och komplext, varför inte utnyttja det för att så split och springa främmande makts ärenden (oftast utan att veta om det)

Du har ingen som helst aning om Sverige om ett år kommit bättre ut än Spanien Tyskland Italien eller Norge ( Det har inte jag heller) Men skillnaden är att jag inte tror på att det handlar om ett majoritetsbeslut eller att flytta rekomendationer från fackkunskap till politiker vilket du uppenbarligen tror). Jag har fullt förtroende för Tegnell även om Jimmy ligger i fosterställning när han vaknar med ont i halsen och vill masstesta ( oklart varför)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in