Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
Vi är världens mest anti-sociala folk och ligger sämre till än "kind-puss"-Europa.
Huvudet pa spiken.
Jamfor Australien och Sverige lite latt. Folk umgas valdigt mkt har, strander o barer o pubar och ar alltid i farten. Om vi generaliserar saklart.
For bara en vecka sedan ungefar, hade Australien en liten 'peak' och gick om Sveriges 'frisserade' smitt-siffror. Pa den korta tiden sedan dess, har Sverige 23% mer bekraftade an Australien. Trots en extremt lag testning. Att jamfora med Australiens testning gar inte i dagslaget. Som natt och dag.
Hur e detta mojligt, fragar sig kanske nagon? Vad har Australien som inte Sverige har?
Forutom en extremt tydlig och rak linje de sista 2 veckorna framforallt och mojligen 4 veckor i helhet tillbaks i tiden, ar det stora restriktioner. Inte latsas-restriktioner. Inte uppmaningar. Utan forbud.
Sverige har 11-12 ggr mer dodsfall an Australien, trots att landet har ungefar 2,5 ggr mindre invanare.
Jag kan fortsatta ett bra tag till, men jag tror de flesta med allman lasforstaelse forstar hur snett det kan ga, om man gor fel fran borjan och sen bara fortsatter gora fel hela vagen in i kaklet. (Om nu det handlade om att se till sa sjukvarden inte gar pa knana och att folk inte dor i onodan)
Nej, Australien ar inget mirakel-land. Aven om kurvan har faktiskt har minskat de sista dagarna och det gar att se en ratt bra trend. Inte en san dar fusk-trend som Tegnell visar. Utan en alldeles riktig trend.
Det kan saklart barka riktigt at h-e aven 'down under' , men det kanns tryggt for valdigt manga medborgare att veta att 'staten' i valdigt manga avseenden gor det som maste goras, aven om det ar valdigt jobbigt i langden.
Visst vore det val ratt trakigt om Sverige, som har en 'lombardie-hard i Stockholm' far denna pest att sprida sig fritt genom det avlagsna landet, med den associale svensken och trots alla enormt goda forutsattningar pa forhand, vara ett av de mest drabbade landerna i varlden? (Sa ar ju fallet redan nu i capita siffror, men nagon topp har nog inte natts annu).
I en demokrati far folk tycka vad de vill. Eller ja...om du har ratt asikter da, i Sverige. Jag tycker personligen det ar en sjalvklarhet att manniskoliv gar fore och forsiktighetsprincipen rader, i detta stadie av pandemin.
Ingen vet med sakerhet hur detta virus kan och kommer att mutera. Om och nar ett vaccin kommer. Att da bara kora mer eller mindre all-in fran statens och myndigheternas sida och den 'naive svensken' koper det som vanligt med hull o har, ar ett koncept som kan komma att visa sig forodande.
Ekonomin sager nagon? Ja, ekonomin i alla lander tar sig stryk nu och depression ar inte uteslutet om inget vaccin dyker upp inom ska vi saga 1-1,5 ar. Sa att tro att genom lata pizzabagaren laga en 'turkpizza' och betala for ett par blaskiga ol pa den lokala syltan ska radda den svenska ekonomin, ar faktiskt inte ens naivt, det ar bara dumt.
Slutligen - jag vet att det finns folk som haller med mig till fullo. Och folk som inte gor det. Valkomna in i debatten och argumentera. Det ar en demokrati pa flashback i alla fall.