2020-04-06, 16:42
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har ungefär lika många rapporterade dödsfall i Corona som Australien, Kanada, Indien och Ryssland tillsammans.
Tegnell sa förra söndagen att de såg ut att sjunka.
Igår sa han exakt samma sak.
Idag stiger de fortfarande. Och då har vi inte ens fått alla siffror från helgen.
När ska någon ge honom foten!? Han har ju noll trovärdighet om man själv håller lite koll på siffrorna.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eller tvärtom, om vi uppnår immunitet före dem.
Flockimmunitet har FHM anget att det krävs ca 60%
För Sverige alltså 6 miljoner.

Vågar inte gissa hur många döda vi har då.
Blir nog kö till krematorierna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
jag får börja med att säga, att jag hela tiden varit för en total nerstängning pga covid-19.
Känner mig inte helt säker längre. Jag själv har hela tiden tänkt att om 2 veckor smäller det, men fan, veckorna bara går.

Nu alla jävla domedagsprofeter som blir vansinniga så fort någon inte tror att Sveriges befolkning kommer utrotas inom veckor, kan ni förklara för mig hur Skåne (som ligger i Sverige) kan ligga kraftigt mycket bättre till än Norge som ni pekar på hela tiden. Om nu vi är totalt hjärnskadade i Sverige med vår taktik.

Skåne har en folkmängd på ca 1,35 miljoner. 51 totalt inlagda, 14 på iva och 15 döda
Norge har en folkmängd på ca 5,3 miljoner. 312 totalt inlagda 83 på iva och 74 döda

Skulle vara kul att höra en analys av detta, då jag själv inte riktigt kan få ihop det.
Det är ju just därför man skall sätta Stockholm (och Sörmland) i karantän, för att hindra smittan att spridas över hela landet. Se på Finland, som stängde in smittan i Nyland. På det sättet kan man införa stenhårda karantänregler, inklusive utegångsförbud, i karantänområdet, medan folk kan leva mer eller mindre normalt i Arboga. FHM:s upplysningskampanj "tvätta händerna och hosta i armvecket" räcker ju för Arboga, medan stockholmarna behöver utegångsförbud. (Där kunde man gott göra som i Indien, där karantänvakter slår folk med käppar när de inte uppför sig ).
Citera
2020-04-06, 16:43
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men det är inte fel ändå att börja med en karantän så att man får ner siffrorna rejält. Därefter så är det klart att man inte tar bort alla restriktioner, men man satsar till exempel ganska mycket på smittspårning. Att ha en hård karantän initialt ger också tid till exempelvis vården att bygga upp resurser.

Sedan anser jag att krav på munskydd är nästan kraftfullare än karantän. Det är genom luften som smittan sprids till 90%, Så när man släpper karantänen så bär man till exempel göra som Österrike och kräva munskydd i affärer.

Siffrorna kommer skjuta upp igen i takt med att restriktionerna släpps. Fine att man köper lite tid, men det verkar inte vara markant sämre i Sverige än något annat land. Däremot kommer Sverige ta sig igenom krisen snabbare än de flesta andra länder.

Munskydd kommer säkert bli vanligt den kommande tiden, men det förutsätter att det faktiskt finns munskydd att tillgå för befolkningen. Det finns i dagsläget knappt munskydd så det räcker till vården.

För övrigt vill jag påpeka att du inte har någon aning om huruvida "smittan sprids till 90%" i luften, vad det ens ska betyda.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vi har tiotusentals läkare med minst lika kunskap som Tegnell. Vi har tusentals epidemiologer med minst
lika mycket kunskap som Tegnell. Alla anser de att Tegnell har fel.

Du gör felet att tro att det minsann är "hemska högerpolitiker" och "SD:are" som anser att Tegnell har fel, när faktum är att världens samlade läkarkår och epidemiologer gör helt andra bedömningar än Tegnell. Personer som sitter på minst lika mycket kunskap, erfarenheter och titlar som Tegnell.

Det spelar ingen roll om man byter ut Tegnell mot någon annan med mer eller mindre kunskap.

Tegnell kan inte agera på annat sätt än han har gjort.

När Covid-19 epidemin bröt Sverige stod utan tillräckligt med:
Provtagnings kitt
Skyddsutrustning
Vårdplatser
Respiratorer
Mediciner
Fältsjukhus

Rent ekonomiskt så gick kommunerna på knäna rent ekonomiskt pga att väldigt många är i behov av försörjningsstöd. Hushållen kraftigt överbelånade.

Polisen kraftigt underbemannade o häkten samt domstolar överbelagda.

Tegnells uppgift blev att:
1. Hoppas på det bästa. O utnyttja de få resurser man har på det klokaste sätt man kan. Testa de som blivit sjuka i Italien o Kina.

2. Inte skapa panik.
Vid panik slutar folk att gå till jobbet. Panikhamstrar mat, medicin Vilket kan leda till ökad brist på viktiga varor. Samt att ekonomin tvärstannar helt i onödan o riskerar att slå ut hela det Svenska monitära systemet.

Så hans uttalande om flockimmunitet o utplanande ska ses som propaganda.

Den dagliga presskonferensen är bara till för att normalisera det mentala tillståndet.

Den 6 juni är peaken över för alla som inte är över 65.
Myndigheterna deklarerar: Håll avstånd, tvättahänderna så vi inte får en andra våg...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Nej exakt, tack för att du håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Detta kan vara det sjukaste jag vart med om i hela mitt liv

Du tänkte att deras lockdown skulle vara till jordens undergång eller? Svara på frågan för i helvete
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
6 miljoner människor alltså.
Det blir blodigt de

Ja 1% ska ju dö säger dom 60 000 döda blir priset för flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Prova en logaritmisk kurva istället för en linjär om du vill se plattare kurvor som ser ut att avta. På worldometers kurvor kan du välja linear eller logarithmic.

worldometer https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ja, fast det är ju bara kurvan över konstaterade fall som visar en viss avtrappning. Men så länge man inte ökar röstlängden exponentiellt i samma utsträckning som spridningen så vet man ju inte om det stämmer. Ju mer det sprids, desto större mörkertal. Dessutom, så länge dagens siffror av nya fall är högre än gårdagens siffror för nya fall så stannar det inte av, det är fortfarande exponentiell ökning, dock med längre dubbleringstid..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Stockholm har dubbelt så många IVA som Norge och ca. fyra gånger fler döda.

Jag vet din idiot. Men Skåne ligger fortfarande i Sverige, och har ingen annan taktik än Stockholm.
Jag skulle vilja ha din analys, inte snack om Stockholm.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Historiens dom mot Tegnell och Löfven blir hård. Möjligen bara ett gapskratt...
Citera
2020-04-06, 16:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Flockimmunitet har FHM anget att det krävs ca 60%
För Sverige alltså 6 miljoner.

Vågar inte gissa hur många döda vi har då.
Blir nog kö till krematorierna.

Runt 35 000 döda om vi går efter Finlands uträkning.

Någon får mer än gärna rätta mig.
Citera
2020-04-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip

Vi är världens mest anti-sociala folk och ligger sämre till än "kind-puss"-Europa.

Huvudet pa spiken.
Jamfor Australien och Sverige lite latt. Folk umgas valdigt mkt har, strander o barer o pubar och ar alltid i farten. Om vi generaliserar saklart.

For bara en vecka sedan ungefar, hade Australien en liten 'peak' och gick om Sveriges 'frisserade' smitt-siffror. Pa den korta tiden sedan dess, har Sverige 23% mer bekraftade an Australien. Trots en extremt lag testning. Att jamfora med Australiens testning gar inte i dagslaget. Som natt och dag.
Hur e detta mojligt, fragar sig kanske nagon? Vad har Australien som inte Sverige har?

Forutom en extremt tydlig och rak linje de sista 2 veckorna framforallt och mojligen 4 veckor i helhet tillbaks i tiden, ar det stora restriktioner. Inte latsas-restriktioner. Inte uppmaningar. Utan forbud.

Sverige har 11-12 ggr mer dodsfall an Australien, trots att landet har ungefar 2,5 ggr mindre invanare.

Jag kan fortsatta ett bra tag till, men jag tror de flesta med allman lasforstaelse forstar hur snett det kan ga, om man gor fel fran borjan och sen bara fortsatter gora fel hela vagen in i kaklet. (Om nu det handlade om att se till sa sjukvarden inte gar pa knana och att folk inte dor i onodan)

Nej, Australien ar inget mirakel-land. Aven om kurvan har faktiskt har minskat de sista dagarna och det gar att se en ratt bra trend. Inte en san dar fusk-trend som Tegnell visar. Utan en alldeles riktig trend.
Det kan saklart barka riktigt at h-e aven 'down under' , men det kanns tryggt for valdigt manga medborgare att veta att 'staten' i valdigt manga avseenden gor det som maste goras, aven om det ar valdigt jobbigt i langden.

Visst vore det val ratt trakigt om Sverige, som har en 'lombardie-hard i Stockholm' far denna pest att sprida sig fritt genom det avlagsna landet, med den associale svensken och trots alla enormt goda forutsattningar pa forhand, vara ett av de mest drabbade landerna i varlden? (Sa ar ju fallet redan nu i capita siffror, men nagon topp har nog inte natts annu).

I en demokrati far folk tycka vad de vill. Eller ja...om du har ratt asikter da, i Sverige. Jag tycker personligen det ar en sjalvklarhet att manniskoliv gar fore och forsiktighetsprincipen rader, i detta stadie av pandemin.
Ingen vet med sakerhet hur detta virus kan och kommer att mutera. Om och nar ett vaccin kommer. Att da bara kora mer eller mindre all-in fran statens och myndigheternas sida och den 'naive svensken' koper det som vanligt med hull o har, ar ett koncept som kan komma att visa sig forodande.

Ekonomin sager nagon? Ja, ekonomin i alla lander tar sig stryk nu och depression ar inte uteslutet om inget vaccin dyker upp inom ska vi saga 1-1,5 ar. Sa att tro att genom lata pizzabagaren laga en 'turkpizza' och betala for ett par blaskiga ol pa den lokala syltan ska radda den svenska ekonomin, ar faktiskt inte ens naivt, det ar bara dumt.

Slutligen - jag vet att det finns folk som haller med mig till fullo. Och folk som inte gor det. Valkomna in i debatten och argumentera. Det ar en demokrati pa flashback i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in