2020-04-06, 16:23
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Karantänerna handlar inte om att helt stoppa smittan.

Det handlar om att bromsa smittspridningen så man får ett längre förlopp och undviker att vården klappar ihop.

Tänk att du rullar nerför en slänt i en boll. Antingen kan du försöka bromsa lite mot stenar och träd (andra länders karantän) eller så kör du full rulle rakt ner i bergväggen (Sverige).
Jag förstår. Men då kvarstår väl min fråga?
Sverige, som med sin liberalare hållning satsar på en snabbare peak, i det korta loppet kanske också fler döda, men med mer hållbart i det längre loppet då vi också fortare når en majoritetsimmunitet.

Detta borde ju fortfarande sabba andra länders nedbromsning och därmed också öka påfrestningen på deras vård? Det spelar ju ingen roll om man isolerar smittan i ett land om det finns ett annat land som försöker öka den? (även om det görs "sakta").

Såtillvida inte resten av världen isolerar oss under en lång period framöver.

Möjligt att jag tänker fel, men det är därför jag frågar. :/
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Äh, alla kör på majoritets-immunitet, vissa (exempelvis Spanien och Italien) gjorde det bara helt okontrollerat, blev överrumplade och var tvungna att slå på nödbromsen. Varenda land i Europa kommer på sikt närma sig Sveriges taktik, Tyskland, Danmark och Österrike har exempelvis redan gått ut med att dom ska börja lätta på restriktionerna.

Det enda alternativet till Sveriges det Sverige gör är att helt stänga landet tills ett vaccin finns allmänt tillgängligt, och det är i bästa fall ett år bort. Det går helt enkelt inte.
Varför är Sverige så unikt att det inte går?
Det ser ut att fungera bra i andra länder.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Det står att det dött +77 nya idag inte X antal igår och X antal idag därmed så har +77 nya dött idag. Case closed om ingen statistik och hårda nummer kan presenteras om någon "uppdelning"!

https://c19.se/

Väldigt fult gjort att radera mitt inlägg med info när du svarar mig. Anmält.

Samt ditt missbruk av fet text.

Jag repeterar. Siffrorna från varje måndag är högre än vanligt om man tittar bakåt. Det är på grund av eftersläpning. Och han förklarade det på presskonferensen som du missade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men var det Sverige eller WHO påståenden att viruset inte smittar asymtomatiskt? Tror det smittar i marginell grad faktiskt, bättre påstående än så länge att det kan smitta, i min mening.

Du låter som Tegnell.

WHO har upprepade gånger sagt att viruset smittar asymptomatiskt och presymptomatiskt, och att man förmodligen är smittsam ett tag efter att symptomen är borta.

Det är endast Sverige som inte har förstått detta, och rekommenderar att folk går tillbaka till jobbet efter två dagar, inte gör någon kontaktspårning etc.

Det uppskattas att 20% av de smittade svarar för 80% av spridningen, och detta är främst de som inte har några symtom, men som ändå är smittsamma.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Hej!
Det här med "stay inside your house!"
Det är väl i första hand i stan?
Jag bor på landsbygden med 100 meter till närmaste granne.
Jag har en skogspromenad jag brukar gå på en grusväg. Den kan jag väl gå?
Jag brukar i regel inte möta någon och om jag möter en person kan jag väl hoppa ner i diket eller något?

Eller skall jag låta bli? Menar de att viruset sprids fritt med vinden överallt?
Det har ju snackats om att det kan vara luftburet.

Jag tror inte det är någon risk på svenska landsbygden att virus kommer farande i luften utomhus,

viruset sprids mellan människor som delar samma luft, och på sånt andra människor tagit i/hostat på som jag sen tar på,

men det är vad jag tror det,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du klara uppenbarligen inte av skillnaden mellan kunskap och information. Du klarar inte heller av skillnaden mellan utbildning och erfarenhet. Du begriper inte riktigt en hobbyepidemiolog som du med googlekunskap står sig tämligen slätt mot en utbildad läkare med flera decenniers praktiskt arbete med epidemiologi. Där självutbildar du dig knappast.

Jag tro inte blint på Tegnell men om jag måste välja tror jag mer på honom än på Putin, Macron eller Boris Jonsson. Jag vert inte vem som är mest bakom flötet den som 'väljer att lita på politiker än den som väljer att lita på fackkunskap

Vi har tiotusentals läkare med minst lika kunskap som Tegnell. Vi har tusentals epidemiologer med minst
lika mycket kunskap som Tegnell. Alla anser de att Tegnell har fel.

Du gör felet att tro att det minsann är "hemska högerpolitiker" och "SD:are" som anser att Tegnell har fel, när faktum är att världens samlade läkarkår och epidemiologer gör helt andra bedömningar än Tegnell. Personer som sitter på minst lika mycket kunskap, erfarenheter och titlar som Tegnell.
Citera
2020-04-06, 16:24
Medlem
"Nå viser det seg at regjeringen og Helsedirektoratets tiltak har fått store konsekvenser for tusenvis av pasienter som ikke har koronaviruset.
Legeforeningen er bekymret over at tiltakene kan føre til et større helsetap enn selve koronaepidemien kan få.
I et brev til helsedirektør Bjørn Guldvog denne uken advarer de mot at tiltakene «har medført en klar nedgang i undersøkelse og behandling av andre pasienter enn de med covid-19».
«Legeforeningen er svært bekymret for at helsekøene vil bli helt uhåndterlig etter krisen, men enda verre at alvorlige tilstander ikke blir behandlet og at det i befolkningen som sådan vil være et større helsetap knyttet til manglende «ordinær» behandling enn selve covid-19 epidemien»."
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50744

https://www.aftenposten.no/norge/i/6jRBBz/nesten-halvparten-av-sengene-staar-tomme-ved-norges-og-europas-stoerste-sykehus

Jeg har lest før om at mange planlagte operasjoner av mennesker i Norge har blitt avlyst og flyttet frem i tid for å rydde plass til coronapasienter på intensivavdelingene (i tilfelle det blir mange med corona som trenger å behandles på intensivavdeling).

Men jeg forstår ikke hva legeforeningen mener med dette: " alvorlige tilstander ikke blir behandlet og at det i befolkningen som sådan vil være et større helsetap knyttet til manglende «ordinær» behandling enn selve covid-19 epidemien»"
Citera
2020-04-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Oberoende experter har efterfrågat FHM:S modeller utan framgång.
Det kan nog bli verkligt infekterade konflikter om Sveriges kalkyler avviker från vedertagna "sanningar". Låt oss avvakta några månader.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Räknat per capita så har går snart Sverige förbi Italien i antal dödsfall per dag.

Italien hade igår 525 döda och fallande siffror, medan Sverige idag har 468 och kraftigt ökande tal (omräknat till Italiens folkmängd). Så Sverige är det nya Italien nu.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du missar de farligaste Svärje-vännerna.

Trump är en pajas som i stor utsträckning är beundrad av Svärje-vännerna för sin enfald, Putin använder Svärje-vännerna som nyttiga idioter, Kina är i det här sammanhanget inte viktiga mer än att dom utnyttjar Svärje-vännerna för att sprida lite falsk statistik Nassarna är naturligtvis även i detta samanhang patetiska marginaliserad fånar-

Personer som identifierar sig med någon av ovanstående grupper bör inte försöka tänka själv eftrsom dom saknar såväl kunskap som andra förutsättningar för att kunna klara av det på ett meningsfullt sätt

Jag är sverigevän. Varför skulle man inte gilla sitt land? Varför sträva efter ett ickeland ett slags asylrum där alla jordens lycksökare kan få välfärd men där man inte får gilla nationens ursprungliga kultur.

En perverterad syn på ett samhälle är när en stor del tror på att man ska släppa brallorna till marken och ta allas corona i röven. En sak är säker dom har ingen tanke på att göra detsamma för dig. Utgången är given det är den aningslöst godtrogne som försvinner först. När respiratorerna ska fördelas blir du utan.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-04-06 kl. 16:33.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Tror det smittar i marginell grad faktiskt, bättre påstående än så länge att det kan smitta, i min mening.

Och det är nog, i sanningens namn, i princip samma risk för hennes farmor i Tyskland att smittas, ty viruset kan givetvis lika gärna ta sig in i tyska sjukhem, barriärerna är ganska likvärdiga även om tyskarna tycks ha börjat experimentera med ett snillrikt system där personal bor på hemmet 10 dagar-2 veckor för att vara i samma isolation som riskgrupperna.

Därefter skiftbyte mot konstaterat frisk personal.

kann du ge källhänvisning med länkar till dina pastaenden?

du tror det smittar i marginell grad? har du källa pa det? har du källa pa att det e samma Risk att smittas som mormor (ej farmor i detta fall) i sverige som i tyskland? jaja du antar farmor bor i tyskland men hen kann ju bo varsomhelst

Eller spekulerar du bara som vilken svensk Journalist som helst?
Senast redigerad av Luzern 2020-04-06 kl. 16:34.
Citera
2020-04-06, 16:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur gör du för att räkna på överdödligheten under pågående epidemi?
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det vet jag inte.. hur menar du?

Jag menar att det dör folk varje dag, men nu har det tillkommit en sak som folk också dör av, så om det i vanliga fall dör 100 st om dan och nu 150 om dan så står ju corona för de 50.

Att räkna på överdödlighet passar väl bäst att göra vid ett senare tillfälle. Det vi däremot kan göra nu är att konstatera att det finns en enorm överdödlighet:

Citat:
Bårhusen snart fulla

Situationen med antalet avlidna har förändrats drastiskt på Stockholms sjukhus den senaste tiden. I vanliga fall brukar personalen på bårhusen mötas av 5-6 kroppar som ska tas om hand varje morgon.

Efter helgen var det 25 avlidna på Danderyds sjukhus och ytterligare ett 40-tal kroppar på Karolinska i Solna, uppger en person med god insyn i arbetssituationen på en av obduktionsavdelningarna.

Förra veckan var det 17 avlidna, på ett och samma sjukhus, som väntade på att bli omhändertagna bara under en natt, säger personen som vill vara anonym.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters
Citat:
Enligt ytterligare en anonym uppgiftslämnare har Karolinska Universitetssjukhuset i Solna öppnat upp ett oanvänt kylrum, där det tidigare förvarades mat till en personalmatsal, och används som en provisorisk förvaringslokal för avlidna.

– Totalt ligger det mellan 100 och 150 kroppar där som har flyttats dit från andra bårhus för att ge plats för nya avlidna. Kropparna ligger i säckar och flera i varje sjukhussäng. När det inte finns mer sängar är nästa steg att kropparna läggs på golvet.

Uppgiftslämnaren kallar läget för ”katastrofalt”.
– Det bara rasar in avlidna i covid-19 hela tiden på alla bårhusen.
Citat:
Enligt personalen finns det snart inte plats att ta hand om alla döda.
– Det kommer extremt mycket mer kroppar nu än normalt.

Det är ingen teori. Det är inget antagande. Utan det är den bistra verkligheten som många ser med egna ögon just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in