2020-04-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Kanske är en slump då att jag känner två som har fått väldigt tuffa konsekvenser. Man kan ju fråga sig varför det är så få som tillfrisknar, kanske för att de inte kan bli friska helt enkelt?
Ja det är verkligen en otäck sjukdom det här, absolut men data från Kina (för vad det är värt) visade att merparten rehabiliterade någotsånär. Ska se om jag hittar studien igen. Isf kommer jag tillbaka med den.
Citera
2020-04-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Sydkorea har varit exemplariskt med detta och folk väljer funktion framför utseende. De är inte lika sjukt bekräftelsekåta som i Sverige.
Precis och det kommer att straffa sig hårt i Sverige.
Citera
2020-04-06, 16:40
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag får allt större respekt för dig. Mitt intryck är att du inte har någon annans agenda. Tyvärr så är det uppenbart i tråden att det finns en kampanj ( som jag inte tror att du är en del av) som utnyttjar krisen till att undergräva förtroendet för samhället och dess representanter. Det tycker jag är föraktligt.
En av de saker jag fått mest respekt För när det gäller Tegnell är att han gör det han tror på. Det han tror på är grundad på gedigen kunskap och lång erfarenhet. Han tar ett beslut om vad han tro är bäst för Sverige och sedan håller han den linjen oavsett vad politiker tycker och tror i Sverige och i andra länder. Karln har något så sällsynt som integritet.

han är tydlig med att det finns en osäkerhet men man måste ta beslut vilket han gör och han står för dom oavsett vad media eller flashbacktomtar tycker.

Över tid så är jag övertygad om att det är det bästa sättet att lugna oroliga och rädda personer

Ja Tegnell har mycket stark integritet. Är hårdhudad och det är andra som gråter åt honom. Ååå stackars Tegnell, de är så dum till honom.
De personerna har mer ont än vad Tegnell har.
Skulle han vara överkänslig så skulle han rätta sig efter alla och det gör han ju beviseligen inte.
Jag litar inte på Tegnell hur intelligent han än må vara. Tycker mig se motsägelser efter motsägelser.

Hur skall man kunna utnyttja krisen till att undergräva några som har undergrävit sig själv enligt mig.
Nog för att svensken är lättledd men dum i huvudet kan jag inte påstå att svensken är.
Citera
2020-04-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nu måste du lära oss andra! Vilka media är okej att länka in som källa för att de ska duga?
Hänvisar du läget i ett annat land så är det bra med källa därifrån. Aftonbladet och expressen mfl får ju statsbidrag så de skriver det som är lämpligt för staten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej, inget dagsrekord för belgien idag. Enl worldometers rapporterar de 182 nya dödsfall idag. De rapporterade 193 den 31a och 183 den 2a. Dvs, i Belgien är det nog stabiliserat - vilket man inte kan säga om Sverige.
Vad som är stabiliserat eller inte är omöjligt att sia om. I Milano var det en vacker dag igår och plötsligt tog sig tusentals ut på gator och torg utan säkerhetsavstånd. Med den bristen på disciplin kan kurvan skjuta fart igen om några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppcc
Jag har inte ännu hört en enda vetenskaplig eller fakta baserad förklaring av varför detta kommer inte att hända i Sverige:

https://imgur.com/qExD1eE

Jag tycker det är helt galet att ingen ifrågasätter grafiken som Tegnell alltid visar om antal nya IVA patienter som ser ut helt platt. Han verkar vara nästan stolt av det. Kan man ingen se att vad vi faktiskt ser är att antal IVA platser har nått deras max kapacitet och de här börjat prioritera bort patienter? Det betyder inte, som han försöker sälja, att de här kontrollerat ingenting.

Vad gör alla journalister? Ingen vågar berätta vad som egentligen händer i Stockholms sjukhus som NYT gör? Ingen vågar ifrågasätta den här lalala saga som den försöker sälja till oss?

Folkmord.
Ja kejsarens nya kläder visar sig om och om igen i Sverige. Saken är den att alla som sitter i någon myndighet eller har något att säga om saken kommer bli av med sin karriär om de går emot. Och de som säger emot blir tystade som ohumanistiska, onda osv. De har byggt ett system där kejsaren kan springa runt naken och ingen vågar säga något om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
+78 nya döda idag och dagen är inte ens slut! Timme för timme så ökar det för nya döda idag. Folk dör som flugor och mörkertalet är enormt!

https://c19.se/
Och enligt Adidas så dör fall för 3 v sedan. Då hade vi 108 nya fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
jag får börja med att säga, att jag hela tiden varit för en total nerstängning pga covid-19.
Känner mig inte helt säker längre. Jag själv har hela tiden tänkt att om 2 veckor smäller det, men fan, veckorna bara går.

Nu alla jävla domedagsprofeter som blir vansinniga så fort någon inte tror att Sveriges befolkning kommer utrotas inom veckor, kan ni förklara för mig hur Skåne (som ligger i Sverige) kan ligga kraftigt mycket bättre till än Norge som ni pekar på hela tiden. Om nu vi är totalt hjärnskadade i Sverige med vår taktik.

Skåne har en folkmängd på ca 1,35 miljoner. 51 totalt inlagda, 14 på iva och 15 döda
Norge har en folkmängd på ca 5,3 miljoner. 312 totalt inlagda 83 på iva och 74 döda

Skulle vara kul att höra en analys av detta, då jag själv inte riktigt kan få ihop det.

Stockholm har dubbelt så många på IVA som Norge och ca. fyra gånger fler döda.
Senast redigerad av Slacker- 2020-04-06 kl. 16:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Nja somalier har ju inte lättare för att bli smittade för att dom är somalier men smittan har säkert kommit in för det är så många olika som arbetar på äldreboenden.. någon pratade om att de gamla kan ha 25 olika personal på några veckor..

sen kanske många somalier arbetar inom äldreomsorg då det är ett yrke som inte kräver utbildning, om man inte ska vara undersköterska förstås men ja du fattar.

Att folk har fått för sig att somalier sprider smittan märkbart mer än andra är medias fel. Om media hade rapporterat om att corona på ren otur hade spridits tidigt i en somalisk moské i Rinkeby när det framgick att så skett istället för att vänta tills 15 somalier dött med att börja rapportera om den tidiga spridningen runt Järvafältet så hade det funnits mindre utrymme för afrofobi. Låt säga att mediansvensken smittar i snitt 2,7 personer så är det säkert så att mediansvensksomaliern smittar lite fler och folk nystar nyfiket och nyvaket i den marginella skillnaden men den huvudsakliga förklaringen till att somalier norr om Stockholm drabbats avvikande mycket är ren otur. Ungefär som en viss kyrka i Sydkorea och i förlängningen området runt den hade otur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jag förstår. Men då kvarstår väl min fråga?
Sverige, som med sin liberalare hållning satsar på en snabbare peak, i det korta loppet kanske också fler döda, men med mer hållbart i det längre loppet då vi också fortare når en majoritetsimmunitet.

Detta borde ju fortfarande sabba andra länders nedbromsning och därmed också öka påfrestningen på deras vård? Det spelar ju ingen roll om man isolerar smittan i ett land om det finns ett annat land som försöker öka den? (även om det görs "sakta").

Såtillvida inte resten av världen isolerar oss under en lång period framöver.

Möjligt att jag tänker fel, men det är därför jag frågar. :/

Inga som helst problem. Många här har dock känslorna på utsidan så förstår dig.

Hur vi agerar i detta påverkar ju ej andra länder? Förstår ej hur du menar riktigt.

Tror din tankevurpa är att du tänker att de isolerar smittan. Det gör de inte.
De bromsar smittspridningen så förloppet går på kanske 6 månader istället för 1 månad.

Att vi snabbare når en immunitet (om man blir immun) till kostnad av massor av liv har jag svårt att se som mer hållbart. Varken för folkhälsan eller ekonomin.
Citera
2020-04-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om spridningen är mild, dvs. mycket lite sprids vid varje spridningstillfälle, så minskar risken att någon blir sjuk av det. Ett andetag från en asymptomatisk ger förmodligen långt mindre än en hosting från en med klara symptom, och denna skillnad är viktig.

Det är osäkert om virusdosen kommer påverka sjukdomens svårighetsgrad.

Förmodligen är skillnaderna i immunsystemet viktigare, och man kan vara smittad genom att andas eller prata och fortfarande bli allvarligt sjuk
Citera
2020-04-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Nej exakt, tack för att du håller med.

Detta kan vara det sjukaste jag vart med om i hela mitt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto