2020-04-05, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kom ihåg att för mycket stress försvagar ens immunförsvar. Det i sin tur gör att risken för covid, influensa och andra sjukdomar ökar. Stresshormonet kortisol suger ut d-vitaminet ur kroppen. Det i sin tur gör att ens immunförsvar försvagas och man blir sjuk.

Har jag skrivit att stress är bra?

Och vad är ditt "botemedel" mot stress?
Tobak? Alkohol? Gruppkramar med okända och/eller ohygieniska människor?
Inget av det låter bra för hälsan!
Senast redigerad av vemsa 2020-04-05 kl. 20:22.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där har jag också reagerat på, Tom Bitton kunde ju sätta sitt hus i pant på att vi hade 500 000 tusen smittade idag i Sverige. Undra om han har rätt?
Verkar som du säger (enligt senaste mätningen v 14) att det inte alls ökar så mycket som man skulle kunna tro med tanke på antal dödsfall. Har du någon tanke om det? Hur många tror du är smittade med tanke på senaste veckan? Jag var rätt säker på att fler skulle vara smittade i deras bevakning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Livsfarligt att såna estradörer som Britton skrämmer slag på pöbeln. IS borde få klippa halsen på han.

Vi har knappt 400 döda. Samt vi i Sverige har dessutom kommit in i smittan tidigare än nästan alla andra länder förutom Italien.

Hade hans beräkningar med en miljon smittade (ggr 1.4 procent Sydkoreas stats) så borde vi haft + 160 döda per dag.

Han yrar. Vi har högst 100k smittade, majoriteten i våra No Go Zoner.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-05 kl. 20:19.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Så jävla obstinat, herregud. Du vill inte fatta, eller låtsas bara, ingen kan vara så dum. Exakt, du kommer inte att ge dig, det är bara det det handlar om nú, inte sant? Du har noll bevis för att mörkning pågår. Eftersom det inte gör det. Men du vill och tror att det ska vara så.
Du vet att din källa rättat sig själv va?

TT
"I en text publicerad av TT söndagen den 5 april förekom en uppgift om kommande dödstal i samband med covid-19. Spekulationen om dubblade dödstal saknar grund. På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Hur den siffran kommer att se ut när den revideras i takt med att bekräftade döda räknas är oklart."

Det struntar du i eller?
Förstår du det här med eftersläpning? Förstår du HUR rapporteringen går till? Du svarar iaf inte på en endaste fråga utan bara låtsas som det regnar, vet ej hur det ska tolkas, om du bara trollar för att du inet vill ge dig eller om du är korkad beyond det mesta.

Berätta vad du inte förstod med min sista fråga om dödsfall i hemmet?

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/v%C3%A4rlden/coronad%C3%B6da-tros-vara-fler-%C3%A4n-rapporterat-1.26373218

Andra länder erkänner att det är många som inte registrerats som C19 döda men inte i Sverige
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Jag har trott enda sedan början att det här skulle landa på Spanska sjukans dödstal. Men jag tror nog inte det längre. Det här kommer bli mildare än spanskan. Och kommer det en ny våg nästa år kommer vi stå betydligt bättre rustade, både kapacitetsmässigt och förhoppningsvis även med ett vaccin.

Tror faktiskt Sverige kommer rida ut det här ganska bra. Och övriga europeiska länder också
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
De samhällshotande riskerna du nämner lär fortgå under lång tid framöver.
Veckor, månader.. minst
Nog kan det dröja någon månad innan vi når peaken, men partiell flockimmunitet medför att spridningen saktar ned rejält och blir mer endemisk. Då blir fortsättningen mycket mer förutsägbar, vilket exempelvis minskar risken att vården överbelastas.
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Hur kan du prata om irrationell rädsla samtidigt som det springer omkring rymdliknande sjukvårdare, tält utanför akuten, containers man skall ha som likrum.
Sluta prata om irrationell rädsla.
Säg det till dem i ITALIEN. Ni är irrationella fegisar...
Jag hör vad du säger. Samtidigt finns det samhällen som Indien, där massvält hotar pga ledarnas nästintill psykotiska beslutsfattande. Det här är trots allt inte lungpesten med ~99% dödlighet - det är inte ens SARS, men många behandlar den som sådan, inklusive människor härinne med mer eller mindre fantasifulla teorier om den snara undergången.

Det finns grader i helvetet, sas
Senast redigerad av Olbars 2020-04-05 kl. 20:22.
Citera
2020-04-05, 20:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Influensakortet?

Mongo. Jag kunde ha jämfört med vad som helst. Jag undrar varför du tycker man ska göra allt för att göra vissa sjukdomar men är så tyst om andra.

Självklart kan man jämföra Influensa och Covid för övrigt. Att det är två olika saker är anledningen till att man kan just jämföra.

Influens har vi varje år det ingår i det normala men inte corona det är något extra ordinärt som vi inte har skydd mot. Det är därför vi har en tråd för det. Vill du snacka influensa starta då en tråd och ragga medbröder.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det ligger nog mycket i det du säger. Det lär vara munskydd som ingen i Kina vill ha. Samtidigt importerar kineserna själva kvalitetsmunskydd från Australien istället.
Hjärtläkaren hade väl en poäng? Är det bättre att jobba med hemgjorda overhead-visir? Socialsysterelsens blanka nej blir ännu mer bisarrt då det framkom att Polen köpt in 12.000.000 masker av samma parti. 8.000.000 masker var packade och klara för transport till Sverige. Partiet skulle vara framme i Sverige och Polen om bara nån dag om man tryckte på köpknappen idag.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du har inte förstått något alls. Det är du som har bevisbördan på att ingen mörkning förekommer eftersom du påstår det. Jag har hela tiden sagt att du ska komma med källor och inte hänvisa till mina källor. Det betyder att du har inte läst mina inlägg och vet inte vad du ska svara på. Du är som en papegoja som hela tiden upprepar dig med andra svar än på min fråga.

^^

Det fungerar inte så.

I tråden har du idag sagt att det mörkas.

Då får du lägga fram åtminstone några trovärdiga evidens för att så är fallet.

Det faktum att människor kan dö i sina hem utan bekräftad diagnos, och utan att de testas efter döden, är inte bevis på någon mörkning. Så gör de varje år med influensa. Inte testar de alla avlidna.

Under en pandemi blir det också en lyx att bry sig om de redan döda. Det är bättre de satsar sina knappa resurser på de som fortfarande lever.

Mörkning är inte detsamma som att man har en känsla av att fler döingar borde testas, eller att FHM inte lyckas skaka fram alla siffror samma dag.
Citera
2020-04-05, 20:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
<klipp>
Men den är ingen medveten undanskymning, utan enbart att det inte finns resurser nog till det.
Ja med tanke på att vi har Europas lägsta IVA platser per person, så borde Sveriges mörkertal vara rätt stort!

Jag kan inte sluta tänka på alla gamla som ligger och dör, och inte kommer in i statistiken.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är ju självklart att de inte testar äldre som dör i hemmet eller på åldefdomshem.

Det gjörs inte helleri varken Italien och Spanien så bara av den anledningen finns det är ett "mörkertal" om man så vill.

Men den är ingen medveten undanskymning, utan enbart att det inte finns resurser nog till det.

Jag tror vissa säkert testas, att det skiljer mellan regioner, att det kommer att skilja än mer när/om dödstalen stiger väldigt i en region osv. Och sen kan man såklart se alla som dör ändå och orsak och i efterhand sammanställa för att få en ganska klar bild.

Exakt, försök förklara det för snubben du, du kanske lyckas bättre än jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hur ska du kunna se någon som helst mätbar skillnad med 400 fall på en tiomiljonersbefolkning?
Överdödligheten får du kolla i efterhand.
De listar ju antal döda per varje kalenderdag.
Brukar ligga på 255 per dag.
Citera
2020-04-05, 20:17
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur fan kan man rata munskydd från Kina bara för de kanske inte är högsta klass. Det är väl för helvete bättre med ett dåligt skydd än inget alls.
Nej, sprider skydden viruset bättre istället för att skydda är det naturligtvis värdelöst.

Riktiga grejer ska det vara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in