2020-04-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Vill du diskutera eller vill du framstå som en idiot som du gör? IQ under 100 helt klart.

Du kommer med ett påstående om att alla länder som infört hårda restriktioner har klarat sig mycket bättre än Sverige. Sedan lyckas ni plocka fram typ 3-4 exempel.

Varför går du över till personangrepp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Fast nu pratar jag om per capita.

Finns det nåt annat land där kurvan redan börjat vända tillbaka igen efter att 240 dött?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Japp. Smittskyddslagen.
I nionde paragrafen, tredje kapitlet, i denna lag står det: "Om det finns risk för spridning av samhällsfarlig sjukdom kan smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där."
Med andra ord endast bekräftade eller förmodade smittade, inte riskgrupperna som helhet.
Citera
2020-04-05, 15:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om man inte har hund då? Då blir det svårt.

Då kan man som jag skrev ganska enkelt hålla sig inne några veckor.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Skall man skratta eller gråta?

Anders Tegnell lovar: ”Vi kommer att ha världens högsta och bästa dödsstatistik”

https://samnytt.se/anders-tegnell-lovar-vi-kommer-att-ha-varldens-hogsta-och-basta-dodsstatistik/

Uttalandet får kritik på Twitter. ”Tror han det är någon djävla tävling?!”, skriver signaturen @Sharps_Wagner.

Tror han det är någon djävla tävling?! pic.twitter.com/debtQ7FudE

— Wagner (@Sharps_Wagner) April 5, 2020
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
⚠️
Sven Britton, professor i infektionssjukdomar på Karolinska Institutet

Hur skadas lungorna av viruset?
”– Man skadar epitelcellerna som finns i luftsäckarna, som ska vara inblandade i luftutbytet. Plus att det finns en inflammatorisk reaktion också, en motreaktion, som också skadar cellerna.”

Så, vad kommer covid-19 få för långsiktiga konsekvenser för de som haft det?
Hur många celler dör egentligen?

Alla ’yngre’ som raljerar över att ni haft viruset och att det minsann inte var så farligt. Era lungor kanske skadats vilket ökar belastningen på hjärtat och pang, så ligger ni döda vid 60 års ålder.
Är ni lika malliga över att ha haft viruset då?

Det där gäller ju dom som haft lunginflammation, inte symtomfria.
Citera
2020-04-05, 15:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Låter rimligt. Hoppas de lyckas efterfölja det.

Vi har dock ett stort praktiskt problem, nämligen att det har spridits så mycket oro från media att många läkare och sjuksköterskor inte vågar gå till jobbet. Den enda bristen inom sjukvården i Stockholm just nu är personal...
Har du någon källa på att de inte vågar gå till jobbet?

Att bälja ett vårdyrke är ju att välja att rädda liv och lindra plågor.

Om läkare och sjuksköterskor inte har tillräcklig skyddsutrustning är det en helt annan sak om de inte vill arbeta under sådana förhållanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför just riskgrupper? Det är ju spridarna man vill åt

Smittskyddslagen.
I nionde paragrafen, tredje kapitlet, i denna lag står det: "Om det finns risk för spridning av samhällsfarlig sjukdom kan smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där."

Låter iofs mest som ett principbeslut som inte får några konsekvenser i praktiken..De med diffusa symptom nyår runt ändå.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Jag skrattade inte, ”Hahaha” var en del av citatet från en annan användare.
Ja ok då!
Jag gillar verkligen inte när människor hånar i dödssiffror.
" jaha vart tog de 300 döda per dag vägen som du förutspådde, det är ju bara 400 nu he, he, he"
Vad är det för skitmänniska som uttalar sig så.

Det är ju som det är och snart är vi uppe i 40000 människor som druknat i sina egna lungor.
Fler antar jag.
Är det något att skratta åt.
Man vill endast ha rätt i siffror. Sjukt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OVK3/har-ringlar-kon-lang--vid-systembolagets-vinslapp

Det här går ju strålande. Idiot-svenskar passar på att köa för och köpa sitt goda gift vid systembolaget utan att ens ta hänsyn till social distansering.

Många fattar inte att det är allvar då ingen nedstängning eller egentligen något öht har gjorts i Sverige.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Tror du att man testar efter döden för andra sjukdomar, t ex influensa? Det är nämligen det som är det intressanta.

Jag förstår bara inte hur man ska ta reda på om en människa dog av corona om man inte testar personen varken före eller efter döden. Men jag är nog trög.
Citera
2020-04-05, 15:46
Medlem
Citat:
Fast nu pratar jag om per capita.

Ok. Då vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto