2020-04-05, 15:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tycker du verkligen att det är något att skratta åt när över 60000 människor har dött utav sjukdomen.
Gå och skratta deras anhöriga rakt i ansiktet för det är just det du gör nu.
Jag förstår inte dessa svagbegåvade männniskor som tror att detta är en slags tävling?

Det är väl ytters ytterst få av ”alarmisterna” som skulle bli glada av att ha rätt?!? Så djävla sjukt att man vill kräka.
Citera
2020-04-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har du något exempel på detta?
Det jag har läst tycker jag mestadels har varit baserat på officiella uppgifter.

Det är alldeles för många exempel för att det ska vara någon poäng att plocka fram några enskilda. Men var uppmärksam på artiklar i stil med "sjuksköterska varna för...", "läkare rädda att...", "expert: jorden kommer gå under".

Du behöver så klart inte tro på vad jag säger, vill bara rekommendera att du tänker på detta när du läser en nyhet.
Citera
2020-04-05, 15:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
För en månad sedan kom det rapporter om att man hade hittat en S och en L variant av Corona. Antogs att viruset hade muterat efter att det lämnat Kina.

Sedan hände ingenting med det här fyndet? Någon som har läst något om de här varianterna på senare tid?

Nämndes i filmen jag länkade till för några dagar sedan.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
28 döda från igår är ju åt rätt riktning i alla fall, bättre än tidigare dagar

Har du noterat att siffrorna saktar ner under helgerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Finns det ens lagstöd för att tvinga riskgrupper i karantän?

Varför just riskgrupper? Det är ju spridarna man vill åt

Smittskyddslagen.
I nionde paragrafen, tredje kapitlet, i denna lag står det: "Om det finns risk för spridning av samhällsfarlig sjukdom kan smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du frågade "vilket land". Det är ett land i min värld. Jag vet inte hur du räknar.

Bättre jämföra med Norge och Finland än med t ex Italien, Frankrike och Spanien med ca 6ggr, ca 7ggr och ca 5 ggr så stor befolkning. Dessutom mer tätbefolkade och med generationsboenden i mycket högre grad än i de nordiska länderna.

Fast nu pratar jag om per capita.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det visar att det inte finns någon opposition värd namnet i det här landet.

Nej, absolut ingen.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Om det nu ligger döda unga hemma i sina lägenheter och hus drösvis hade detta uppmärksammats.

Om covid-19 hade varit av samma kaliber som MERS, SARS eller spanska sjukan hade det varit totalt kaos i världen. Det hade inte varit några få nyhetsartiklar om unga som dör utan en konstant ström av misär med människor som dör i tusentals i sina hem och på sjukhus. Folk har svårt att förstå vilken total chock en pandemi av en sjukdom med hög dödlighet hade varit. Covid-19 är inte en sådan sjukdom - dödlig ja, men turligt nog inte speciellt mycket.

Vi är än så länge bara i början av denna farsot och i spanien har man ju hittat en massa döda i deras bostäder när militären gått igenom dessa.. sedan spelar det ingen roll om det varit unga eller gamla..
I Ecuador just nu lämnas människor på gatorna pga bristen på sjukvård, det ligger döda utomhus lite varstans, även om inte alla dessa dött utav corona.

Som någon annan påpekade i ett inlägg för nån timme sedan knappt och som tagits upp tidigare, så finns det ett flertal riskfaktorer med covid 19 som kan bli verklighet.. man hoppas i dagens läge på att få fram vaccin, men det finns ju ingen garanti för detta.. vi vet faktiskt inte hur det kommer mutera framöver och när och om det kommer klinga av. Dessutom vet vi inte exakt än så länge efterverkningarna för de som varit svårt sjuka hur deras inre organ mår,.. vem vet om det kommer bli en massa dödsfall framöver relaterat till covid 19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
det är faktiskt lite komiskt.

Sverige är enligt kurvorna det enda land som inte verkar ha någon jätteexplosion av utbrottet, TROTS att Sverige gör minst av alla.

Även fast andra länder kämpar på så gott de kan med stenhårda karantäner, restriktioner, husarrest m.m. och kan knappt hålla smittspridningen i schack, så flyter allt på som vanligt i Sverige och kurvorna ser "ok" ut.

Låt mig tvivla på att verkligheten är så snäll mot oss
Jag tror mer på att man gömmer undan fall på äldreboende, och exkluderar dessa ur statistiken.

Alternativt är just den svenska befolkningen på något sätt immun mot covid-19, något som är föga troligt

Imorrn har vi nog 0 dödsfall! Bara vi och Nordkorea då!
Citera
2020-04-05, 15:42
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OVK3/har-ringlar-kon-lang--vid-systembolagets-vinslapp

Det här går ju strålande. Idiot-svenskar passar på att köa för och köpa sitt goda gift vid systembolaget utan att ens ta hänsyn till social distansering.
"Det är andra fredagen i rad som vinsläpp orsakar folksamlingar utanför Systembolaget i PK-huset i Stockholm."

Där har du förklaringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
det är faktiskt lite komiskt.

Sverige är enligt kurvorna det enda land som inte verkar ha någon jätteexplosion av utbrottet, TROTS att Sverige gör minst av alla.

Även fast andra länder kämpar på så gott de kan med stenhårda karantäner, restriktioner, husarrest m.m. och kan knappt hålla smittspridningen i schack, så flyter allt på som vanligt i Sverige och kurvorna ser "ok" ut.

Låt mig tvivla på att verkligheten är så snäll mot oss
Jag tror mer på att man gömmer undan fall på äldreboende, och exkluderar dessa ur statistiken.

Alternativt är just den svenska befolkningen på något sätt immun mot covid-19, något som är föga troligt
Det är ju inte heller så att vi är 10 miljoner ur en homogen genpool med covid-19 resistens.
Måste vara något i vattnet...
Citera
Medlem
boqpods avatar
⚠️
Sven Britton, professor i infektionssjukdomar på Karolinska Institutet

Hur skadas lungorna av viruset?
”– Man skadar epitelcellerna som finns i luftsäckarna, som ska vara inblandade i luftutbytet. Plus att det finns en inflammatorisk reaktion också, en motreaktion, som också skadar cellerna.”

Så, vad kommer covid-19 få för långsiktiga konsekvenser för de som haft det?
Hur många celler dör egentligen?

Alla ’yngre’ som raljerar över att ni haft viruset och att det minsann inte var så farligt. Era lungor kanske skadats vilket ökar belastningen på hjärtat och pang, så ligger ni döda vid 60 års ålder.
Är ni lika malliga över att ha haft viruset då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in