2020-02-06, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Betyder det (600 döda, 1200 tillfrisknade = 1800) att vi inte har en aning om vad som sker med de 28,000 smittade? Att i runda slängar 26,000 möjligen kan dö?

OK, antar så. En liten siffra. Du kan är ändå 12.000.000 personer. Kina är två miljarder.

Om något är skrämmande - vilket inget är i dagsläget - så är det mutation. Det sker hela tiden, men om i större skala....

Men äh.... 500 döda, "wow".

Förutsätter att "infected" är antalet människor som för tillfället är smittade och antalet tillfrisknande subraheras ifrån totalsumman (men vet såklart inte hur Kineserna räknar).

I teorin så ja de 28,000 människorna är alla påväg mot en av två möjliga destinationer och det är i dagsläget omöjligt att exakt avgöra proportionerna.

Men vad vi kan säga säkert är att corona virus tenderar att ha relativt låg dödlighet (finns undantag. MERS låg t,ex på 20% om jag minns rätt, men i de trakterna är 2019-nCoV förmodligen inte).

De flesta dödsfall än så länge tycks vara resultat av underliggande åkommor kombinerat med en överbelastad sjukvård. Som exempel så verkar det som att runt 20-30% av insjuknade utvecklar lunginflammation. En betydande del av dessa patienter behöver då syrgas. Få länder (definitivt inte Sverige) har resurser att sätta tusentals (kanske tiotusentals) av sina medborgare på syrgas. För att inte tala om de sekundära bakteriella infektioner som ofta efterföljer lunginflammationen.

Tänk också på att spridningen är exponentiell "R>2".
Antalet smittade dubblas mellan var 5-7 dag (grovt räknat).
Senast redigerad av Daija94 2020-02-06 kl. 06:48.
Citera
2020-02-06, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Snabbt räknat så är det 95 fall utanför Asien. Jag räknade bort Japan, Thailand, Singapore,South Korea.

Det man kan se med sina ögon är att det verkar som att det är en etnicitet som drabbas hårt? 95 fall i västvärlden, jämfört med 28 tusen människor. Denna statiskt visar att viruset drabbas en specifik etnicitet eller har jag fel? Även om folk säger att smittan inte kommit hit ännu osv, jag tror inte på det. Vissa här har beskrivit plan från kina kommer in till Arlanda där de inte ens gör check på passagerna.

Behövs det då vara den här paniken att hitta någon dö på gatan som någon här på tråden går att oroa sig för? Det är mer människor som dör av vanliga influensa varje år
Hey, jag trodde att Greta hade copywrite på detta uttryck att kunna se det som ingen annan kan se.

I Thailand är nu charmoffensiven i full swing med bild på första corona patienten en glad Kina dam med tummen upp samt en vinkande taxi chaffis som ler och spänner upp och var första thai att bli smittad. "Inga problem, säg åt Wuhan att bara kämpa som jag och efter 5 dagar är du frisk".

För säkerhets skull har turistministeriet gjort en egen film till kineserna https://forum.thaivisa.com/topic/1146904-thailands-tourist-police-cheer-up-chinese-%E2%80%98family%E2%80%99-with-video/?utm_source=newsletter-20200206-0559&utm_medium=email&utm_campaign=news bara scrolla ned ett snäpp så kommer videon

Efter en street interview märker jag att det nya botemedlet, thai cocktail made in thailand, har fått effekt så att många tror att faran nu är över. Business as usual och vi får se hur det går ...

Fortfarande bara 25 smittade så att andra länder har passerat i smittligan?
Citera
2020-02-06, 06:48
Medlem
Citat:
Översatt ifrån tysktidning. Jag sökte på din inklippta tyska text för att leta upp källan till texten.

Chwabing-patienter ger viktiga insikter
Onsdag 5 februari, 11:16 kl .: Även milt sjuka människor kan överföra koronaviruset - experter avslutar från att observera de för närvarande sju patienterna i München-Schwabing-kliniken.

I flera fall hittades viruset i nasofarynx hos de smittade och odlades i cellkulturer, även om dessa människor bara visade symtom på en ofarlig förkylning, inte en allvarligare sjukdom som lunginflammation - kliniken delade onsdagen med Berliner Charité och Bundeswehr Institute for Microbiology i München.

Alla tre arbetar tillsammans om patienttest. Dessa är viktiga eftersom forskarna hoppas få nya insikter i överföringsvägarna för coronavirus, om vilket mycket lite är känt.

Undersökningarna i Schwabing gav "tydliga indikationer på att viruset kunde överföras även om förkylningssymtomen var mild eller började utvecklas," skriver läkarna i ett pressmeddelande. Symtomen som de ger är ont i halsen, tecken på en akut bihåleinfektion och en svag allmän sjukdomskänsla utan feber. Alltså visar det indiktationer på att viruset överförs vid mild förkylning eller håller på utvecklas betyder att de håller på utvecklas till kraftigare förkylning. Alltså du kan känna dig hänging och känna att du håller på att bli sjuk

När det första fallet med coronavirus inträffade i Bayern för en god vecka sedan, blev experterna förvånade: Detta - som alla andra infektioner i Bayern hittills - gick tillbaka till en kinesisk anställd hos billeverantören Webasto, som deltog i utbildningar på företagets huvudkontor förra veckan. deltog i Stockdorf sydväst om München.

Samtidigt sa myndigheterna att hon inte hade visat några symtom på sjukdom - och att en frisk person som är smittad med coronavirus kan smitta andra människor skulle ha varit ny.

Under tiden har det emellertid visat sig att kvinnan kändes ganska obekväm, men inte hade associerat detta med den nya patogenen. "Hon hade redan små symtom, men tillskrivs det till jetlag," sade den bayerska hälsoministeren Melanie Huml på tisdagen.
Det var först efter att kvinnan återvände till Kina och undersöktes att hon också var smittad med 2019-nCoV-viruset

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078

Goda nyheter ändå. "Milda symtom" är bra mycket bättre än "inga symtom". Just den detaljen har skrämt skiten ur mig.
Citera
2020-02-06, 06:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
fel

Utveckla? Det är de tyska läkarna som har hand om smittspridningen i Bayern, som har kommit fram till det. Och de borde väl veta. Det finns även ett smittspridningsschema på tidningssidan (du behöver inte kunna tyska för att förstå det):

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078
Citera
2020-02-06, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Förutsätter att "infected" är antalet människor som för tillfället är smittade och antalet tillfrisknande subraheras ifrån totalsumman (men vet såklart inte hur Kineserna räknar).

I teorin så ja de 28,000 tusen människorna är alla påväg mot en av två möjliga destinationer och det är i dagsläget omöjligt att exakt avgöra proportionerna.

Men vad vi kan säga säkert är att corona virus tenderar att ha relativt låg dödlighet (finns undantag. MERS låg t,ex på 20% om jag minns rätt, men i de trakterna är 2019-nCoV förmodligen inte).

De flesta dödsfall än så länge tycks vara resultat av underliggande åkommor kombinerat med en överbelastad sjukvård. Som exempel så verkar det som att runt 20-30% av insjuknade utvecklar lunginflammation. En betydande del av dessa patienter behöver då syrgas. Få länder (definitivt inte Sverige) har resurser att sätta tusentals (kanske tiotusentals) av sina medborgare på syrgas. För att inte tala om de sekundära bakteriella infektioner som ofta efterföljer lunginflammationen.

Tänk också på att spridningen är exponentiell "R>2".
Antalet smittade dubblas mellan var 5-7 dag (grovt räknat).

Så lunginflammation är orsakat av virus och sedan kan man få bakteriella infektioner då även en bakteriell lunginflammation tex?

Eller är det så att man blir smittad och sen drar på sig en bakteriell lunginflammation?
Citera
2020-02-06, 06:49
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Hey, jag trodde att Greta hade copywrite på detta uttryck att kunna se det som ingen annan kan se.

I Thailand är nu charmoffensiven i full swing med bild på första corona patienten en glad Kina dam med tummen upp samt en vinkande taxi chaffis som ler och spänner upp och var första thai att bli smittad. "Inga problem, säg åt Wuhan att bara kämpa som jag och efter 5 dagar är du frisk".

För säkerhets skull har turistministeriet gjort en egen film till kineserna https://forum.thaivisa.com/topic/1146904-thailands-tourist-police-cheer-up-chinese-%E2%80%98family%E2%80%99-with-video/?utm_source=newsletter-20200206-0559&utm_medium=email&utm_campaign=news bara scrolla ned ett snäpp så kommer videon

Efter en street interview märker jag att det nya botemedlet, thai cocktail made in thailand, har fått effekt så att många tror att faran nu är över. Business as usual och vi får se hur det går ...

Fortfarande bara 25 smittade så att andra länder har passerat i smittligan?

Att du nämner jag använder ett uttryck som greta använder få mig må illa. Jag ogillar Greta och hennes klimatbluff.

Förlåt om jag är trött men jag fattar inte din fråga tyvärr. Fortfarande bara 25 smittade så att andra länder har passerat i smittligan? Kan du utveckla denna fråga?
Citera
2020-02-06, 06:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Dyker man ner i nattens siffror från Kina och jämför med trend så blir det uppenbart att de inte stämmer. Det är främst provinserna förutom Hubei som plötsligt underrapporterat. Jag blir jätteglad om dessa stämmer, men det funkar inte så att en kurva som ökar och ökar, plötsligt en dag är nästan platt.
Citera
2020-02-06, 06:52
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Utveckla? Det är de tyska läkarna som har hand om smittspridningen i Bayern, som har kommit fram till det. Och de borde väl veta. Det finns även ett smittspridningsschema på tidningssidan (du behöver inte kunna tyska för att förstå det):

Svarade på din fråga längre ner
Citera
2020-02-06, 06:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1

In einem "stabilen gesundheitlichen Zustand" befänden sich auch der Mann und seine zwei Kinder, die positiv auf das neuartige Coronavirus getestet wurden, hatte bereits am Montagabend das bayerische Gesundheitsministerium mitgeteilt. Die Familie befindet sich im Krankenhaus von Trostberg im Landkreis Traunstein.

Mannen och hans två barn är i stabilt hälsotillstånd enligt ”sydtyskan”. Det var visserligen ett inlägg från 4.februari men hade nog stått något om tillståndet hade förvärrats.

Ja, men "stabilt" betyder ju bara att tillståndet är oförändrat, att det inte verkar försämras. Men säger inget om hur sjuka de är. De kan ha allt från lite snuva till att ligga i en lungmaskin, typ. Det skulle vara intressant att veta hur sjuka västerländska barn (som oftast har ett bättre näringstillstånd, allmäntillstånd o.s.v. från början än barn i Asien) blir av detta viruset, egentligen.
Citera
2020-02-06, 06:54
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dyker man ner i nattens siffror från Kina och jämför med trend så blir det uppenbart att de inte stämmer. Det är främst provinserna förutom Hubei som plötsligt underrapporterat. Jag blir jätteglad om dessa stämmer, men det funkar inte så att en kurva som ökar och ökar, plötsligt en dag är nästan platt.

Vänta lite nu? Kan inte kurver gå åt neråt menar du? Varför skulle inte en kurva ändra sig och dala neråt? Om du kastar upp något i luften stannar det i luften eller faller det neråt?
Citera
2020-02-06, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Från självaste WHO-hästens mun:

Det tolkar du som "omöjligt".

De få fallen visade inte vara symptomatiska (Tyskland och Korea), de var sjuka.
Citera
2020-02-06, 06:55
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Goda nyheter ändå. "Milda symtom" är bra mycket bättre än "inga symtom". Just den detaljen har skrämt skiten ur mig.

Lite av den informationen som vissa här i tråden missar att läsa sig till. Jag riktar som sagt ingen kritik emot någon utan att man ska söka hela sanningen inte bara hälften av sanningen för att man vill tro att det ska vara sannnigen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in