2020-02-12, 23:13
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det dog en kines i Troy, USA häromdagen, folk trodde det var Corona eftersom människor i samma studentboende blev förkylda. CDC kopplades in, spreds massa rykten på Facebook och idag visade det sig att det inte var Corona och att han inte ens lämnat landet på 13 månader.

Rykten är farligt. Att människor dör är hemskt men alla dödsfall är inte pga Corona. Den här kvinnan i Iran kan ha dött av vanlig lunginflammation, vi vet inte.

Vem ska vi lita på tycker du? En artikel som inte meddelar källor, eller läkaren på sjukhuset?

Tänk logiskt snälla.

Nej jag tänker aldrig i livet hävda att jag gör bättre bedömningar än andra.
Jag kan inte säga med all säkerhet att videorna från Wuhan är äkta eller falska. Jag kan inte göra bedömningen om tidningarnas källor är det heller.
Helt enkelt för att jag inte vet säkert.
Ska jag dissa allas källor och uppgifter, och övertala alla som läser här att det inte är någon fara, Då måste jag veta till 100% att det jag gör är helt korrekt.
Har jag fel, blir konsekvenserna fruktansvärda. Vem vet hur många som lyssnat på det jag har skrivit.
Så det finns inte verifieringar nog i hela världen för jag någonsin skulle ta en sådan risk. Det måste var och en få bedöma själv. Jag skulle aldrig våga riskera att ha det på mitt samvete.
Men ni vågar ju. Det är väldigt modigt tycker jag. Ingen tvekan om den saken.
Citera
2020-02-12, 23:14
Medlem
rightclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Precis, därför jag har kunnat flera gånger påpekat uppgifter folk försökt sprida här. En bild som någon sprid på kistor visade sig vara från april 2019.. Så gå du och lägg dig
Kistorna i USA är kistor, de är många & de har legat ute på bar mark iängre än 2019 jag har inte följt alla inlägg så.. vad har det för relevans?

Dessutom för ett par år sen började de stänga en del Walmarts butiker och satt dit stängsel som slingrar sig för att folk ska gå i kö och vara övervakade med kameror, kanske till soppkök efter det dumma fy dumma natur viruset kulminerar?

För det tredje så har de borrat massor med långa tunnlar genom berg som är nära till livsmedel.
Citera
2020-02-12, 23:26
Medlem
Manbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
South China Morning Post skriver en del om de som dör utan att räknas in i statistiken. Förvånas en del av deras artiklar då jag trodde de var hårdare styrda.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050311/its-pneumonia-everybody-china-knows-about-many-deaths-will-never

SCMP fungerar som en slags ventil för regimen, för att minska spänningar och misstro. De tillåter den alltid att publicera nyheter och information som är aningen mera öppna och sanningsenliga och en aning kritiska till regim och system. Men precis bara så mycket att det ska höja trovärdigheten totalt sett. Många tror ju då att de har en ganska bra och fri press....
Det är ett intrikat system för propaganda och påverkan, både inom Kina och internatIonellt.
Citera
2020-02-12, 23:29
Medlem
https://nypost.com/2020/02/08/chinas-culture-of-lies-has-helped-spread-the-coronavirus/

New York Post menar att CCP är ansvariga för att spridningen blivit så stor, att man bestraffat personer som slagit larm som i sig kunnat få ned antalet smittade, förhindrat att epidemin blev känd, minskar dess officiella omfattning genom olika metoder, etc etc

samt allmän brutalitet

bojkotta Kina tills de fått en ny regim som man gör med andra diktaturer
Citera
2020-02-12, 23:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Av uppgifter vi får om antal smittade, döda och friskförklarade så kvarstår att över 25.000 fortfarande är sjuka. Skrämmande otäckt. Många av dessa insjuknade för flera veckor sedan.
Inget framkommer om hur de mår och hur många som har andra allvarliga sjukdomar eller svagheter.
Det framkom ju i början av tråden. Chocklunga, "ground glass syndrome" lunga. Sedan döden. För de flesta som fått denna mix av lunginflammation/coronavirus som de försöker bota med HIV-AIDS-medicin, ebolamedicin och cancermedicin, så lär det sluta med döden.
Fördjävligt. Är så urförbannad på Xi som lät detta hända med vår planet.

Vad händer om djuren sprider smitta? Som råttor under medeltiden?

TILLÄGG gnatande tjatgagg om "källor" etc kommer ignoreras. Det här är MINA ord, gillar ni det inte finns det andra inlägg att läsa.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-12 kl. 23:44.
Citera
2020-02-12, 23:43
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightclaw
Kistorna i USA är kistor, de är många & de har legat ute på bar mark iängre än 2019 jag har inte följt alla inlägg så.. vad har det för relevans?

Dessutom för ett par år sen började de stänga en del Walmarts butiker och satt dit stängsel som slingrar sig för att folk ska gå i kö och vara övervakade med kameror, kanske till soppkök efter det dumma fy dumma natur viruset kulminerar?

För det tredje så har de borrat massor med långa tunnlar genom berg som är nära till livsmedel.

Det var någon som la upp den bilden och sa att usa hade förbeställt inför Corona viruset.
Citera
2020-02-12, 23:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej ni verkar ju inte så pålästa du och din polare.
Ibland krävs det lite allmänna kunskaper för att kunna se mer.
Ibland undrar jag om ni kommer smita ifrån alla som lyssnade på er, när det sedan kommer fram att de skulle varit försiktiga från början. Att få folk att ignorera varningar skulle då jag aldrig våga. Så ni är ju ganska modiga måste jag säga.

Och det är din kommentar på nedanstående;

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har tittat på informationen och hittat, Reuters citat;

DUBAI (Reuters) - An Iranian woman has died of a suspected coronavirus infection, the state daily newspaper IRAN reported on Wednesday, without citing any sources.

Irans hälsomyndighet(motsv.) tillbakavisar påståendet, inga konstaterade fall i Iran, undersökning pågår, det är såvitt jag kan se läget.

EDIT; Inte osannolikt att man ett misstänkt fall , men inget tyder på att man har ett konstaterat fall.

Kan du förklara vad det är du kommenterar i min text, jag kan faktiskt inte se det?

Vad är det jag inte ser, förklara?

Har jag uttryckt mig obegripligt, förklara?

Vad bör jag läsa på kopplat till mitt inlägg?
Citera
2020-02-12, 23:50
Medlem
Var är dagens siffror? De brukar väl komma vid 23.15-20?
Citera
2020-02-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
De har inte dykt upp än.
Citera
2020-02-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria

Väntar också på dem innan sovdags. Hrmpf.
Citera
2020-02-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Går man efter statistiken för andra coronavirus som SARS och MERS så kommer detta nya coronavirus vara dödligare än influensa. Men hittills ser det ut som att det ligger under 1 %. Får man komplikationer som lunginflammation eller är en riskgrupp kommer dödligheten vara högre i de grupperna, vilket rapporterna från Hubei visar. Men det är som sagt selekterade grupper. Jag förväntar mig också en högre dödlighet från kryssningsfartyget om det är en majoritet äldre på fartyget.

Vi har dock en stor växande grupp allvarligt/kritiskt så även om vi har 1100 döda så för varje 1000 på dödslistan går det 6-7 tusen och ligger en månad och tynar bort och den gruppen är större än friska/återställda i Hubei men även förhållandevis stor inom Mainland China.

Singapore rapporterar också ett antal allvarliga fall som kan trilla över på fel sida.

På kryssningsfartyget med japanerna är gruppen döende mindre dock och där är det nog så som du säger att urvalsgruppen/kohorten är inte representativ och klockan klämtar för dom som är äldre och har cardiovaskulära problem.
Citera
2020-02-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vi har dock en stor växande grupp allvarligt/kritiskt så även om vi har 1100 döda så för varje 1000 på dödslistan går det 6-7 tusen och ligger en månad och tynar bort och den gruppen är större än friska/återställda i Hubei men även förhållandevis stor inom Mainland China.

Singapore rapporterar också ett antal allvarliga fall som kan trilla över på fel sida.

På kryssningsfartyget med japanerna är gruppen döende mindre dock och där är det nog så som du säger att urvalsgruppen/kohorten är inte representativ och klockan klämtar för dom som är äldre och har cardiovaskulära problem.
Nog sitter väl Kineserna med en journal per dödsoffer kan man tycka. Det är bara att sätta några att arbeta med att fylla i data så att man kan göra diverse statistiska analyser som exempelvis en frekvensplot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in