Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, än så länge är det inte socialt accepterat att bära munskydd men det får vi ändra på. Jag har mun/ögonskydd jämt när jag är ute bland främlingar, folk stirrar mindre och mindre för var dag som går så det är bara att fortsätta att normalisera skyddet. Vi vet att svensson är en jävla stimfisk, om Löfvén säger att ”mask är bra” kommer alla jävlar att ha trasor runt truten på två röda, men innan det sker kan vi andra gå i bräschen och visa att det är okej att värna om sina medmänniskor. Det är bara en promille som verkligen beter sig som skit mot oss maskbärare, men det är bara att fråga om de är lika stöddiga när de ligger i respirator så ser man hur polletten trillar ner i maskineriet. Om någon hostar loss bland allmänheten ska man ställa till ett ordentligt jävelskap på direkten och visa att det beteendet inte är okej.
Alla har en skyldighet att skydda sig!
Saxar in citatet från Maria van Kerkhove
What is important is that:
Everyone needs to do what they can to prevent themselves from getting infected and by preventing themselves from getting infected and taking those measures will prevent the onward transmission to someone else who can perhaps be more vulnerable.
- Maria van Kerkhove
Ju fortare vi fattar att det är vi själva som är vattnet i denna tsunamin,
som sköljer in över den svenska vården och vårdpersonalen,
ju fortare kan vi minska smittspridningen,
och på det sättet hjälpa till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Det där men att "vi alla ska skärpa oss", uppstod med vänstern på 1970 talet då man inte fick peka ut någon.
Vi ska peka ut dom som kan skydda sig men inte gör det, de som ser sig som odödliga. Inte dom som absolut inte kan för att de är gamla och vårdbehövande och inte heller dom som faktiskt håller sig undan väldigt väl. Vilket de gör av ren självbevarelsedrift.
Vi kanske pratar om olika saker.
Jag pratar om smittspridning av Coronaviruset.
Nån får det av nån -och smittar sen nån -som smittar några stycken -som smittar ...
Edit: tror det kallas "smittkedja" och det är den man ska bryta för att minska smittspridningen