2020-04-04, 09:45
Medlem
Pajasmicras avatar
Har någon sett en studie/tanke i media om kontantsamhälle vs digitaliserat? Verkar lite som om länder med utbredd kortanvändning klarar sig lite bättre mot Corona så här långt. Eller finns andra vettigare förklaringar?
Citera
2020-04-04, 09:46
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Den matchen spelades utan publik. Tröttsamt med hemsnickrade hittepå-teorier om smittspridning.
Verkligen, välkomen till verkligheten.
https://www.theguardian.com/football/blog/2020/mar/15/valencia-atalanta-football-behind-closed-doors-home-advantage

Jag läste om detta för en vecka sen, men då var det 19:e feb som Atalanta spelade mot Valencia och 20 000 Spanjorer hade rest dit, det blev lite fel, men dagen efter matchen då, så var det massor med folk som hade insjuknat med coronan hehe, sory...tack att du rättade...
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja just det, hade glömt att 20 forskare krävde att FHM redovisar sina modeller öppet så dom förstår hur FHM tänker men det har dom inte gjort

Det viktigaste i krishantering är att vara ÄRLIG och TYDLIG och FHM är ingetdera...
Precis och med tanke på att vi är tämligen ensamma om vår strategi så är det än mer väsentligt att de kan redogöra för valet av modell. Teoretiskt sett så kanske FHM har valt rätt väg men då borde de kunna visa vad de baserar sina beslut på.

Transparens är en nyckelfunktion i en fungerande demokrati.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sverige hade ett par detonatorer i inledningsskedet: vi har Europas näst största iranska diaspora och många återvände till Sverige med smitta under den period då Iran var världens näst efter Kina mest koncentrerade smittohärd.

Och vi tillät (varför???) Mello inför 27.000 pers på Friends den 7 mars (två dagar senare satte jag morsan i karantän).

Med detta i åtanke är våra siffror märkvärdigt låga. Vilket tyder på att vi gör vissa saker rätt.

Ja vi hade ett par riktiga detonatorer i inledningsskedet, coronaexpressen bla.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/243014/det-var-flygresan-fran-helvetet

Jag tycker Norges siffror över döda är märkvärdigt låga.

Sveriges är stigande och det snabbt.
Citera
2020-04-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Har någon sett en studie/tanke i media om kontantsamhälle vs digitaliserat? Verkar lite som om länder med utbredd kortanvändning klarar sig lite bättre mot Corona så här långt. Eller finns andra vettigare förklaringar?

Smittar sedlar?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Vill ni få ner smittspridningen? Täck ansiktet när ni går ut. Mask, visir, halsduk... Vad som helst är bättre än ingenting, jag förstår inte varför detta ska behöva vara kontroversiellt?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Tror och tror. Vafan vet du då? Annars kan du hålla käften!

Jag tror inte att FHM vet något mer i vart fall. Jag försöker grunda min tro på vad jag kan observera.

Litar mer på WHO och utländska myndigheter och forskare.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med dig.
Jag tror inte på FHM. Jag tror inte när de säger att barn inte sprider smittan. Jag tror viruset är luftburet. Jag tror många går runt utan symtom.

Om barn inte sprider smittan. Varför får då äldre inte träffa barnbarn? Det hänger inte ihop. Det är bara bluff och båg.

Det framkom ju i början att Tegnell har någon sorts talfel som gör att när han säger att barn inte smittar, så menar han att barn får Corona väldigt milt, så de knappt får symptom, och det gör att de smittar väldigt lite...

Det talfelet påverkar tyvärr allt övrigt han säger också...

Som tex när han sagt att man inte smittar om man inte har några symptom, då menar han att man bara smittar litegrann strax för man får symptom...
Senast redigerad av Enydrion 2020-04-04 kl. 09:50.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, än så länge är det inte socialt accepterat att bära munskydd men det får vi ändra på. Jag har mun/ögonskydd jämt när jag är ute bland främlingar, folk stirrar mindre och mindre för var dag som går så det är bara att fortsätta att normalisera skyddet. Vi vet att svensson är en jävla stimfisk, om Löfvén säger att ”mask är bra” kommer alla jävlar att ha trasor runt truten på två röda, men innan det sker kan vi andra gå i bräschen och visa att det är okej att värna om sina medmänniskor. Det är bara en promille som verkligen beter sig som skit mot oss maskbärare, men det är bara att fråga om de är lika stöddiga när de ligger i respirator så ser man hur polletten trillar ner i maskineriet. Om någon hostar loss bland allmänheten ska man ställa till ett ordentligt jävelskap på direkten och visa att det beteendet inte är okej.

Alla har en skyldighet att skydda sig!

Saxar in citatet från Maria van Kerkhove

What is important is that:
Everyone needs to do what they can to prevent themselves from getting infected and by preventing themselves from getting infected and taking those measures will prevent the onward transmission to someone else who can perhaps be more vulnerable.
- Maria van Kerkhove

Ju fortare vi fattar att det är vi själva som är vattnet i denna tsunamin,

som sköljer in över den svenska vården och vårdpersonalen,

ju fortare kan vi minska smittspridningen,

och på det sättet hjälpa till.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det där men att "vi alla ska skärpa oss", uppstod med vänstern på 1970 talet då man inte fick peka ut någon.

Vi ska peka ut dom som kan skydda sig men inte gör det, de som ser sig som odödliga. Inte dom som absolut inte kan för att de är gamla och vårdbehövande och inte heller dom som faktiskt håller sig undan väldigt väl. Vilket de gör av ren självbevarelsedrift.

Vi kanske pratar om olika saker.

Jag pratar om smittspridning av Coronaviruset.

Nån får det av nån -och smittar sen nån -som smittar några stycken -som smittar ...

Edit: tror det kallas "smittkedja" och det är den man ska bryta för att minska smittspridningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så om en person som arbetar för någon/något påstår något då är det sant. Vad händer om någon annan eller två andra påstår det motsatta, att coronavirus testerna fungerar.
Köper du det då.

Var är studien om det hela?
Det finns nog ingen studie publicerad ännu. De där populära artiklarna bygger ju på intervjuer.
Citera
2020-04-04, 09:48
Medlem
Covids avatar
Putilovartikel i trovärdigt nyhetsmedium… ja ja.

Nå, den som vill yttra kritik mot Kina startar lämpligen en grupp för det. I en specifik grupp om corona har det i princip inget att göra.

Kinas egen femtioöresarmé har sin motsvarighet i väst, med en svärm MR-jesuiter och andra som inte gör annat än skriver skit o mlandet. Det är som med motsvarande vänstersvärmar #jagärhär med flera, fast med annat fokus.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Covid-19 (SARS-CoV-2) är med sina 15 tusen följare en av de största svenska grupperna om corona på Facebook. Gruppen tillåter dock inte kritik av Kina – länkar med kritik mot den kinesiska regimen tas bort. Idag kan Samhällsnytt avslöja att en av personerna bakom gruppen fick uppdrag av Kinas kommunistiska parti. ”Hon är bra på källkritik”, säger hennes kollegor.
https://samnytt.se/statlig-kinesisk-journalist-censurerar-svensk-coronagrupp-pa-facebook/

Och hur många CCP-avlönade kommunistagenter springer i den här tråden och postar? 🤔
Citera
2020-04-04, 09:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Varför skulle det vara omöjligt? på vilket sätt skulle det skada?
Nu beror det lite på hur man definierar karantän och att "stänga ner Sverige". En absolut karantän skulle innebära en katastrof för näringslivet och en rad andra aktörer. Det är därför bättre med social distansering, så att smittspridningen bromsas ner, och vården hinner med. Återigen, covid-19 är inte en dödlig sjukdom, utom för ett fåtal, så karantän är överdrivet och onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in