2020-04-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
🤔 Men om man kollar imorgon kommer det flyg från t ex Doha, Addis Abeba låter inte som EU länder.. tänker mest på risken av smittspridning. Är det nån koll av passagerare alls när de kommer hem från olika länder? Och även EU länder som tex flygen från Paris, Malaga osv får finns ju redan mycket smitta. Är det bara hej och välkommen som vanligt då när man kommer till Arlanda? Var det jag undrade egentligen.

Förra veckan var det i alla fall ingen hälsokontroll av ankommande passagerare varken från EU-länder eller utanför. Det förekommer nog ingen nu heller.

Personer som flög från Malaga till Ängelholm landade utan att någon som helst kontroll skedde i Ängelholm. En svensk som flög från Paris till Arlanda rapporterar att det inte fanns någon hälsokontroll på Arlanda. Dock satt det "tre representanter för Folkhälsomyndigheten och erbjöd sig att svara på frågor".

https://detgodasamhallet.com/2020/03/30/patrik-engellau-flockimmunitet/#more-25318
Citera
2020-04-04, 09:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Nej. Du får utgå att alla människor du träffar kan vara smittbärare, håll 2 meters avstånd, ingen fysisk kontakt, allra bäst, ha munskydd.

Sverige och S-regeringen har överlåtit åt oss själva att stoppa smittspridningen, så den som är ansvarsfull tar på sin ansiktsmask från och med idag när träffar andra människor.

WHO har bekräftat Kinaviruset är delvis luftburet så endast skyddsmask hjälper, bara ”tvätta händerna” som idioten Tegnell sagt är ett skämt.

Jag håller med dig.
Jag tror inte på FHM. Jag tror inte när de säger att barn inte sprider smittan. Jag tror viruset är luftburet. Jag tror många går runt utan symtom.

Om barn inte sprider smittan. Varför får då äldre inte träffa barnbarn? Det hänger inte ihop. Det är bara bluff och båg.
Citera
2020-04-04, 09:38
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Italien och Spanien är ju hårt drabbad, de vet ju alla, 2020-03-10 då spelades det en åttondelsfinal i Fotboll Champions league mellan det Spanska laget Valencia vs Atalanta från Bergamo inför fullsatt stadion.20 000 Italienska fans hade belägrat fotbollsstadiumet.....

Dagen efter så då gick WHO larm om Pandemi i hela världen, nu vet vi resultatet...

Den matchen spelades utan publik. Tröttsamt med hemsnickrade hittepå-teorier om smittspridning.
Verkligen, välkomen till verkligheten.
https://www.theguardian.com/football/blog/2020/mar/15/valencia-atalanta-football-behind-closed-doors-home-advantage
Citera
Medlem
Covids avatar
Jo, viruset finns överallt. Har fått typiska "stickningar" och åtföljande bihåleinflammation, men ingen utvecklad sjukdom. Som influensa utan influensa. Fast jag bor inte i storstad och isolerar mig rätt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu visar rapporter på att 80% av de smittade inte uppvisar några symtom. Tro fan att det här viruset sprider sig som pesten när WHO dessutom tillägger att det är luftburet. Det känns som polletten börjar trilla ned....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Allt jag skrev hittar du ju på worldometer

Man får tala om bekräftat antal smittade tills man har bättre siffror.

Hur du än vrider och vänder på detta så har resten av norden olika mitigerande åtgärder och Sverige har valt att inte använda mitigerande åtgärder.

Och Sverige har högst antal dödsfall.
Sverige hade ett par detonatorer i inledningsskedet: vi har Europas näst största iranska diaspora och många återvände till Sverige med smitta under den period då Iran var världens näst efter Kina mest koncentrerade smittohärd.

Och vi tillät (varför???) Mello inför 27.000 pers på Friends den 7 mars (två dagar senare satte jag morsan i karantän).

Med detta i åtanke är våra siffror märkvärdigt låga. Vilket tyder på att vi gör vissa saker rätt.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
WHO har bekräftat Kinaviruset är delvis luftburet så endast skyddsmask hjälper, bara ”tvätta händerna” som idioten Tegnell sagt är ett skämt.
Var har du läst detta om WHO?
Nu är jag redan fullkomligt övertygad om att smittan är aerosol men det skulle vara intressant att läsa hur WHO uttrycker sig i frågan. LÄNKA!
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Fast istället för att shoppa runt så borde en oberoende expertgrupp sammankallas och FHM borde vara öppna med sin data, vilket är grundläggande i en demokrati med tanke på att deras rekommendationer kan påverka miljontals svenskars väl och ve.

Nu har FHM försökt sammankalla en expertgrupp, vilket borde ha gjorts för länge sedan med tanke på politiseringen av svenska myndigheter.

Det är fullt rimligt att göra när arbetet ska utvärderas men fungera knappast i den skarpa situationen. Att sammankalla massa akademiker som i det oändliga ska diskutera olika alternativ många gånger med ett ofullständigt underlag och under tidspress är knappast en smart strategi
Citera
2020-04-04, 09:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är dumt för att det gör mer skada än nytta. Eftersom covid-19 inte är en dödlig sjukdom, utom för ett litet fåtal, så är karantän överdrivet och onödigt.
Nejdå, det är inte överdrivet eller onödigt. Dödstalen kommer att peka mot stjärnorna när vården kollapsar, då är det inte bara några få gamlingar som dör, det gäller plötsligt alla ålderskategorier när ingen vård finns tillgängligt. Karantän nu eller karantän senare, det är bara att välja. Det här viruset försvinner inte bara för att man kör huvudet i sanden.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-04-04 kl. 09:41.
Citera
2020-04-04, 09:39
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Snacka om dyssad byråkrati.

Ett sånt dysfunktionell skräpland Sverige blivit.
Citera
2020-04-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm

Ett sånt dysfunktionell skräpland Sverige blivit.
Jämfört med...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hur kan du veta att "hela världen " ifrågasätter den svenska hanteringen? Hur många epidemiologer har du varit i direktkontakt med och diskuterat den svenska strategin med? Och, vad säger dom om att utvärdera en hantering under en fullt pågående kris där vi inte vet något om utfallet. I mina ögon ger inte det intryck av att var ett speciellt veteskapligt förhållningssätt

Dr Fauci sade igår att "hela USA bör och skall stängas ned, ha ansiktsmask vad som helst som täcker ansiktet för detta virus smittar krafigt asymptomatiskt".

Det får nästan räcka som svar på frågan nu när Sveriges dödsfall börjar gå upp som ett spjut.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dr Fauci sa igår att han inte förstår detta virus och han har 50 års erfarenhet.
Jag har varit orolig i ett par veckor för får du en kraftig reaktion är dina lungor förstörda även om du överlever som ung och är IVA platserna slut dör du som ung också.

Känns som ett lotteri med livet som insats. Jag tycker verkligen att myndigheter och många i befolkningen tar på tok för lätt på det här. Jag är rädd att det kommer att straffa sig stenhårt.

Många i andra länder undrar vad vi håller på med i Sverige. Det undrar jag också.

Det är bara att hoppas på att man inte dragit en nitlott i coronalotteriet och att man är en av de 80% som får en lindrig infektion, kanske så lindrig att man inte ens vet om att man har viruset. Bra märkligt är det i vart fall.

Hade varit bra intressant att veta hur stor del av befolkningen som idag bär på viruset. Ingen tycks ha någon aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in