2020-04-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilka verkningslösa karantäner menar du? De flesta länder som har infört några former av karantäner har lyckats ganska väl med dessa.

Italien, Spanien, Danmark, Holland, Belgien

Sedan har du länder som Frankrike som där vi dom närmaste veckorna kommer se 1000 döda/dygn. Där kommer vi se om några veckor att deras karantän inte hjälper. Dom har redan haft den i snart 3 veckor.
Citera
2020-04-03, 16:58
Medlem
Fram till nyligen har Folkhälsomyndigheten ansett att smittade personer inte kan föra viruset vidare under inkubationstiden.

Både ECDC och CDC anser att coronaviruset troligen kan smitta under inkubationstiden, men att det är oklart hur ofta det inträffar.

Folkhälsomyndigheten har nu ändrat sig till en liknande ståndpunkt, om än något försiktigare. Myndigheten skriver nu på sin hemsida att det finns ”teoretiska risker” att en person som ännu inte uppvisar symtom kan smitta andra vid nära kontakt.

https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-andrar-syn-pa-smittorisk?fbclid=IwAR3OmDj8mI_HwThTojAqzcVSnJozsv 17pfuJ0IsVWDysD HYyR9DiJdhXkjY
Citera
2020-04-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej jag har hela tiden pratat om flockimmunitet, jag har inte diskuterat ovan.

Flockimmunitet är ett löst begrepp. Mitt ursprungliga inlägg handlade om tillräcklig flockimmunitet för att det ska bli en hanterbar situation för sjukvården, vilket jag var väldigt tydlig med. Efter det har jag bara svarat på inlägg som sagt emot det påståendet, och det är här vi är nu. Har säkert varit mycket missförstånd i den kedjan, men det jag iallafall försöker komma fram till är att man inte behöver en flockimmunitet på 60% för att kunna släppa på i princip alla åtgärder. Förutom att riskgrupper fortfarande ska vara försiktiga.
Citera
Medlem
Nu har jag även delat in Kazakstan, Algeriet och Ukraina i regioner (gjorde dessutom Turkiet tidigare idag) se länkar under

Data är fortfarande från i morgon tidigt (det tar numera kanske 7 timmar att uppdatera kartan så gör det bara en gång om dagen), men tycker det är intressant att se de nya regionala indelningarna. Tycker man nu med indelat Ukraina extra tydligt ser "Moldavien-klustret" eller vad vi nu ska kalla det. Hur det är många smittade och börjar dö en hel del i Moldavien, i Ukraina norr för Moldavien samt regioner i Rumänien när Moldavien.

Bekräftade smittade per miljon invånare:
https://i.ibb.co/JnhyzJF/covid19-20200404.png

Döda per miljon invånare:
https://i.ibb.co/nbpb75N/covid20dead-20200404.png

Observera att det är stora bilder med mycket detaljer så ni kan zooma en hel del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja håller helt med dig där climasol. Kommer ihåg när han och Anders Tegnell stod i Aktuellt och debatterade, Anders var så arg på Björn att han fick hålla i sig i bordet, med knutna händer. Han flinade hånfullt åt Björn och vred bort sitt huvud i återhållet skratt när Björn pratade.

Så äckligt var det att se. Och jag förstår inte Anders Tegnell, det måste ligga prestige bakom på något sätt? Han är ju inte dum, han är välutbildad. Vem som helst kunde ju förstå att man måste ta höjd för att det blir värre. Det var just det dem diskuterade vid detta tillfälle, Björn ville att sjukvården skulle börja förbereda sig för pandemin (som då var en epedemi), och börja träna krisberedskap. Medan Anders hånfullt försökte förminska viruset.

Det måste vara psykisk sjukdom inblandad
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Många mediciner tillverkas idag av råvaror från Indien. Även medicin görs där ofta.
Blir det störningar i transporter så har vi snabbt svårigheter.
Ja det påverkar nog det med.
Håller det här på länge, länge så kan det bli medicinbrist framöver och folk dör utav det också.
Diabetesmediciner, hjärtmediciner osv.
Citera
2020-04-03, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
vi kan lugnt utgå ifrån att Dr Fauci har rätt.

Han har emot sig Donald Trump som gör ALLT för att försöka öppna upp landet igen så att Fauci skulle ha fel existerar inte.

Ja, det är lite synd om USA som har en politisk ledning som går emot deras expertis. Skönt att vi bor i Sverige!
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Droppsmitta och att det räcker med att tvätta händerna...

Talar egentligen inte allt för att viruset är luftburet eftersom så många blir smittade på så kort tid?

Hur sjutton skulle annars så många bli smittade? Ta alla äldreboende eller alpturister. De har säkert blivit smittade på hotell, restauranger och sedan på flyget. Det är ju enormt många som blivit smittade, men bara ett fåtal kommer till myndigheternas kännedom.
Det är en droppsmitta som till sin funktion är luftburen. Dvs den är luftburen, även om vissa i tråden älskar att leka med semantiken.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, se gärna filmen jag länkade till nyss.
Den är så bra att jag inte kan låta bli att upprepa det.

Kan di länka igen, hade gärna velat se.

Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Miljontals forskar på viruset men viruset är tyvärr smartare än oss som ni ser....
Detta kommer bli svårt, varje dag överraskar han världen med nya upptäckter.....

Detta är största hotet i modern tid.

Ja, Dr Fauci (igen) sa att han ännu inte förstår viruset och att det oroar honom för han har 50 års erfarenhet av detta och att vi alla bör vara "humble" inför detta hot.
Citera
2020-04-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Du har koll iallafall, de flesta svenskar i denna tråden har ingen koll vad som händer globalt.
Dom vet inte ens vem Dr. Fauci är utan google..

Blivit en riktigt låg nivå här, bra att ha dig här behövs fler här med lite skarpare hjärnor i tråden!
Den var faktiskt riktigt kul!
Älskar människor som bara kör på utan reflektion.....
Citera
2020-04-03, 17:01
Medlem
crisscrosss avatar
Tegnell på 4:an strax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in