2020-04-03, 16:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej jag är inget proffs men jag vet att läkaren skriver ut recept och att man inte kan hämta ut allt på en gång.
Jag såg på dokumentären om just det här med medicinbrist under pandemin. Visste inte att man hade lager i landets apotek som ska räcka i tre månader, sedan fyllas på.
Har märkt av det på apoteket också, verkar vara lite i lagren och lång väntan på läkemedelföretagen.
Skulle ha migräntabletter fick ta lite endast och komma tillbaka någon dag senare och hämta resten. Vi har inte hemma, sa de.
Verkar vara all medicin, alltså inom alla områden.
Aldrig varit med om sådant.

Många mediciner tillverkas idag av råvaror från Indien. Även medicin görs där ofta.
Blir det störningar i transporter så har vi snabbt svårigheter.
Citera
2020-04-03, 16:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
10 st. Just nu är målet 200 st inom skåne. Operationsrum kan ju också användas.
Sörmland ser jobbigt ut nu. 10 döda idag 115 på sjukhus och 27 på IVA. Överväger krislägesavtal. Och detta med 22% av Skånes befolkning.
Källa: c19.se och sn.se
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Miljontals forskar på viruset men viruset är tyvärr smartare än oss som ni ser....
Detta kommer bli svårt, varje dag överraskar han världen med nya upptäckter.....

Detta är största hotet i modern tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Dr. Fauci brukar vara före de flesta, och hans teorier stämmer oftast så tror han har rätt.

vi kan lugnt utgå ifrån att Dr Fauci har rätt.

Han har emot sig Donald Trump som gör ALLT för att försöka öppna upp landet igen så att Fauci skulle ha fel existerar inte.
Citera
2020-04-03, 16:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vad tror du det innebär på sikt då för nationen? Har du reflekterat över det någonting?

Är det värt att åsamka ännu mer förödelse när vi från flera andra länder sett att karantäner som införs sent är verkningslösa?

Vilka verkningslösa karantäner menar du? De flesta länder som har infört några former av karantäner har lyckats ganska väl med dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det ser likadant ut i alla västerländska länder. Det är helt hopplöst att försöka stoppa smittan nu. Det har tom visat sig att personer kan bära runt och smittat även om de visat negativt på test. Det man i så fall hade varit tvungen att göra hade varit att isolera alla äldre tillsammans med personal och ha en rigorös testning av personalen. Men vem fan vill isolera sig i månader för att kunna ta hand om äldre?

Dr Fauci i USA håller int med dig "hela landet skall stängas ned" säger han idag.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nu kan jag inte tala för varken Danmark eller Norge, men i Finland har vi inga förbud på att röra oss ute. Vi har skolor och andra utbildningar på distans, många institutioner (bibliotek, teatrar etc) som är stängda och förbud att korsa den gamla nyländska länsgränsen utan giltig orsak. Restauranter och kaféer måste stänga senast imorgon (de flesta är redan stängda förutom för hämtmat). Varuhus och köphelveten är faktiskt öppna, om än väldigt tomma.

Promenader verkar snarast ha blivit folkets största hobby. Till och med så mycket att det varnas för att besöka de mest populära friluftsområdena.

När jag ser på resten av Europa så är det ganska förvånande hur lätta restriktioner vi egentligen har.
Man gör det man anser behövs i respektive land. Finland kan väl klara sig med lättare restriktioner.
Ni har skarpare än vi i Sverige (här ”rekommenderas” och ”avråds”, ingen sisu här inte ...).
Citera
2020-04-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej jag är inget proffs men jag vet att läkaren skriver ut recept och att man inte kan hämta ut allt på en gång.
Jag såg på dokumentären om just det här med medicinbrist under pandemin. Visste inte att man hade lager i landets apotek som ska räcka i tre månader, sedan fyllas på.
Har märkt av det på apoteket också, verkar vara lite i lagren och lång väntan på läkemedelföretagen.
Skulle ha migräntabletter fick ta lite endast och komma tillbaka någon dag senare och hämta resten. Vi har inte hemma, sa de.
Verkar vara all medicin, alltså inom alla områden.
Aldrig varit med om sådant.
Och varför tror du att de sa så?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vad tror du det innebär på sikt då för nationen? Har du reflekterat över det någonting?

Är det värt att åsamka ännu mer förödelse när vi från flera andra länder sett att karantäner som införs sent är verkningslösa?

Nej, det har vi inte sett.
Jag har flera gånger länkat till info att en sen nedstängning är bättre än inget alls.

Se något av mina senaste inlägg. Annars har vi en katastrof i Sverige.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
vi kan lugnt utgå ifrån att Dr Fauci har rätt.

Han har emot sig Donald Trump som gör ALLT för att försöka öppna upp landet igen så att Fauci skulle ha fel existerar inte.

Du har koll iallafall, de flesta svenskar i denna tråden har ingen koll vad som händer globalt.
Dom vet inte ens vem Dr. Fauci är utan google..

Blivit en riktigt låg nivå här, bra att ha dig här behövs fler här med lite skarpare hjärnor i tråden!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Många mediciner tillverkas idag av råvaror från Indien. Även medicin görs där ofta.
Blir det störningar i transporter så har vi snabbt svårigheter.

Handelskedjorna är helt utstörda och många länder har förbjudit export av medicin och matvaror.

Sverige har 50% självförsörjning och är det något en svensk inte vet så är det att köa i en brödkö.
Citera
2020-04-03, 16:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dr Fauci i USA håller int med dig "hela landet skall stängas ned" säger han idag.

Ja, se gärna filmen jag länkade till nyss.
Den är så bra att jag inte kan låta bli att upprepa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in