2020-01-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja. Det roliga är att i Sverige får vi som drabbas av bakterier ibland inte antibiotika direkt eftersom vi ska ”vänta och se”. Jag har haft bakterier som gått upp i njurarna två gånger eftersom vårdcentralen tyckte jag skulle ”dricka citronvatten, vänta och se” när jag hade uvi.
Sedan läser man om Kina med 1,3 miljarder som får antibiotika intravenöst vid förkylning...herregud. Detra borde oroa oss mer än ett nytt influensavirus.

Jag misstänker att Sverige är unikt vad gäller utskrivning av antibiotika. När jag varit utomlands så har folk ätit antibiotika mot allt. Överallt. Så Kina är snarare normen hur det går till.

Fick vatten på min kvarn då en gäst från Mellanöstern ville besöka vårdcentralen för snuva och var arg då hon inte fick antibiotika. Människan var bara lite snörvlig och hade inte ens feber. Hon trodde inte på mig då jag sa att det där skriver de inte ut någonting för i Sverige. Onödigt springande hos doktorn är normen i resten av världen skulle jag vilja påstå.
Citera
2020-01-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tänkte på det barn som var smittat men inte visade några symptom. Alltså att kunna bära smittan vidare även om personen verkar frisk igen.

Jaha. Fast symptomfri är väl inte samma som tillfrisknad. Är man frisk har man inte viruset längre.
Citera
2020-01-25, 12:14
Medlem
JontenZs avatar
Frågade en kinesisk-svensk man via facebook, han sa:

Hon säger att just nu finns det 90000 människor i Wuhan blivit infekterad och de saknas resurser, regeringen skit i dem och de behöver hjälp, hon hoppas alla stannar hemma inte samlas eller hälsa på sina släktingar under kinesiskt nyår, hon säger att säkerhet är viktigt för varje individ, om man inte blir infekterad finns det chans att träffas i framtiden när situation blir bättre”

https://imgur.com/4gfR8dk

Han påpekade också att det är väldigt lätt att smittas av viruset eftersom folk som redan bär på viruset men inte fått symptomen ännu kan riskera smitta andra också. Det är hittills dock bara cirka 4% dödlighet, förutom för de äldre och andra med nedsatt immunförsvar som dödligheten är högre.
Citera
2020-01-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ja, men i vissa kulturer tycker de vi är asäckliga som äter kräftor till exempel, så vad som anses äckligt kan ju inte få avgöra vad som är lämpligt.

Nu menar dom väl "äckliga" mer som smitthärdar?

Och ja, muslimerna är ju extremt äcklade av vår vurm för griskött och att vi inte halalslaktar allt
Citera
2020-01-25, 12:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
En läcka på 4chan som jag först trodde var precis som du nämner fake news. Men sen har jag gjort min hemläxa och gjort det som såna som du lägger över på Bonnier o dylikt nämligen research.

Läckan nämner symptomen.

Videorna som läckta på internet visar människor unga som gamla kollapsa där man i vissa av de tydligt ser att det kommer stora mängder blod från munnen.

Varför har man stängt ner miljon städer!?

Millitär på gatorna.

Varför vänta så länge med karrantänen. Jo så att så många som möjligt ska dö.

Georga guidestones.

Frimureri

Soros

Game Over

Du får omläxa.

När började filmerna på blödande människor, och folk som rasar ihop cirkulera?

När publicerade din 4chan läcka sin topphemliga information?

Gör oss en tjänst, posta inte mer här innan du har ett konkret svar på de här två frågorna, annars blir det en anmärkning.
Citera
2020-01-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det långvariga immunsystemet sitter i flera generationer. Vi har fortfarande immunförsvar idag mot pesten som härjade på 1300-talet. Bakterier och mutationer är det svårare med. Men det positiva med bakterier är att de är levande varelser, så det är lättare att ta kål på. Virus är inte en levande organism, så du kan inte ta kål på den. Du kan enbart hjälpa kroppen att skapa antikroppar mot virus. Det är det som gör HIV så svårt. Det viruset muterar till olika varianter.

Men om du tänker på svininfluensan till exempel, den återkommer ju fortfarande med jämna mellanrum precis som alla influensor, och även om jag hade den 2009 kan jag få den igen (i lite mildare form förhoppningsvis).
Citera
2020-01-25, 12:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Är det nonchalant och oinformerat att säga att detta påminner lite om hysterin kring svininfluensan?
Nä, det låter faktiskt som något Joe Biden skulle kunna tycka var avgörande i diskussionen.
Citera
2020-01-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
38 har blivit friska. Jag antar att de är sjuka i någon vecka?

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

försiktig med sådana defiaistiska uttalanden, jag tror inte det passar medias och klimataktivisternas agenda

För visst kommer denna lilla trippade influensa vävas in i det generella "den vite mannen förintar vår planet" på något sätt...
Citera
2020-01-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Stämmer det att människor kaskadspyr blod på gatorna i Kina?

Källa på det, typ film
Citera
2020-01-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag misstänker att Sverige är unikt vad gäller utskrivning av antibiotika. När jag varit utomlands så har folk ätit antibiotika mot allt. Överallt. Så Kina är snarare normen hur det går till.

Fick vatten på min kvarn då en gäst från Mellanöstern ville besöka vårdcentralen för snuva och var arg då hon inte fick antibiotika. Människan var bara lite snörvlig och hade inte ens feber. Hon trodde inte på mig då jag sa att det där skriver de inte ut någonting för i Sverige. Onödigt springande hos doktorn är normen i resten av världen skulle jag vilja påstå.

Det kan nog variera. I Europa beror det på vilket land du besöker, ibland vilken landsdel du besöker. I Mellanöstern har jag varit med om att de noga kollade mitt leg mot receptet innan jag fick köpa min antibiotika.
Citera
2020-01-25, 12:18
Medlem
Citat:
Men om du tänker på svininfluensan till exempel, den återkommer ju fortfarande med jämna mellanrum precis som alla influensor, och även om jag hade den 2009 kan jag få den igen (i lite mildare form förhoppningsvis).

Ja, det tar ett tag för kroppen att utlösa dessa antikroppar. Men skillnaden är att du är inte i någon direkt fara. Om din kropp saknar antikroppar kan ditt liv vara i fara. Nu är det bara en obekväm förkylning.
Citera
2020-01-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Är det nonchalant och oinformerat att säga att detta påminner lite om hysterin kring svininfluensan?
Om en månad dyker de väl upp ett lämpligt vaccin de kan tjäna pengar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in