2020-04-02, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är den svenska strategin i förhållande till andra länder menar du?

Senfärdighet!? Laissez-faire? Reaktiv men inte proaktiv!?

snabb flockimmunitet, det vet vi väl?

nu verkar det ju vara så att för att uppnå flockimmunitet behövs det 100 000 döda...
Citera
2020-04-02, 07:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det finns även personal på flera ställen. Säg att du har en 66 % anställning på ett ställe, då blir det naturligt att du prövar att få timmar på ett annat ställe, för att få det gå ihop.

Sen.., är det lika naturligt att Emma/Gösta 87 får besök, och tar med modern/fadern på ett cafe för lite ombyte.., och där kommer man närmare i kontakt med virus-bärare.

Städningen som är på entrepenad, på måndag städas ett äldreboende, på tisdag ett annat.., osv.., med samma personal.

Alla scenarion är lika troliga enligt mig.

Jag har aldrig sett Emma och Gösta på Caféet tror det är ett falskt rykte. Däremot är de ute med rullatorn varje dag.
Mitt Café har mest yngre medelålders lärare med Dator, det ligger nära en skola och en del utlänningar som tar med sig barn och äter frukost. Men det är bara 25% kvar. Jag sticker in handlar fika snabbt ut igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
God morgon,

Hur tar folk runt er sitt ansvar att distansera er? Min tonårige son sov hos en kompis för några helger sen. Jag tänkte tanken:" borde jag kolla med dem att alla är friska?", men beslutade sedan att de självklart hade koll på läget. Hur kunde någon missat läget?
Sedan fick han förkylningssymtom.När jag frågade om någon var sjuk där borta fick jag höra att kompisen var både snuvig och hostig.
Ok.
Det blir inga sleep- overs på ett bra tag nu.

På jobbet, arbetar på kontor med egna rum, där tar alla sitt ansvar genom att stanna hemma vid tecken. Vissa dagar är vi max 2 pers där. Dock funderar jag på att börja jobba hemifrån då resorna i kollektivtrafiken börjar bli dryga. Visst, det är halvtomt på bussarna nu, men de som reser, många av dem sitter och hostar rakt ut. Folk ÄR idioter...Bor på mindre ort i en inte ännu så drabbad del av landet.

Många tar ansvar, men just kring barn och tonåringar är det dåligt med att ”överväga” (med regeringens ord) med rätt slutresultat.
Inte så konstigt med skolorna öppna, det ger ju signalen att restriktioner inte gäller för barn och ungdomar.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tror att din kommentar är ärligt skriven, du vill ha ansvarsutkrävande.
Det blir dessvärre lite som sittande regering kommer försöka med, scapegoats.

Så här ligger det till,
Sveriges regering och myndigheter har blivit närmast aktivistisk senaste 10 åren.
Man har frångått sina kärnområden helt utan konsekvenser och "värdegrunden" har fått råda.

"värdegrunden" betyder att man kan göra lite som man vill bara man når någon typ av konsensus, till exempel att underfinansiera sjukvård och polis men vräka pengar över till exempel 9000 afghaner.

Man har också gett sig efter vanliga svenskar, åsiktsförtryck och man är nere och petar i hur folk skall leva sina liv och genus, antirasism, hbqt osv. har fått brett genomslag.

Gemene svensk är förstås sur men går till jobbet varje dag och man har ändå en tro att "visst är det lite skit men Sverige är unikt när det verkligen gäller".

Nu gäller det verkligen och,

-allt är underfinansierat
-regeringen är lamslagen
-en smitt-spridar teoretiker har fått fritt utrymme att se till att det blir maximal spridning.
-INGEN, absolut INGEN är en ledare i denna kris, vår regering har INGEN Andrew Cuomo.
- man aktiverar sin sociala-medier krishanteringsgrupp som gör det denna regering är väldigt bra på, åsiktsförtryck och oponionsbildning.
-Sverige är SÄMST I KLASSEN.

Att sminka en gris är liksom Sverige nuförtiden.

Jag vill nog påstå att detta är den enda chans vi har att slå undan benen för den vänsteraktivism som slagit sig ihop med feminister, antirasister, islamister och hbqt rörelsen och HELT eftersatt hela landet och gett dessa grupper ALLA fördelar och medel.
Forskningen har ju helt dött till exempel, det är bara genus och antirasism som får medel.

Man är helt enkelt inte regeringsdugliga och starka män, och kvinnor , måste våga ställa sig upp och leda landet. vår Andrew Cuomo måste våga ta klivet upp i solljuset.

Sveriges styrande har reagerat enligt sitt rådande mjuka sätt. Likadant var det med flyktingkriser och EU-migranterna på 2010—talet. Dialogpoliser osv.
Där det blivit fel är framförallt i Stockholmsregionen där man varit oförmögen att ta det egna ansvaret och man sitter nu som en smitthärd med bl. a. 29 smittade äldreboenden. Ett svårt läge förmodligen utom kontroll. De borde dock hindras från att resa runt t. ex. I påsk.
Citera
2020-04-02, 07:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag förstår att normal svensk ännu inte insett allvaret men när vården är i panik och helt skräckslagna så måste ju folk börja förstå vartåt det barkar.

När jag började jobba utomlands 1999 så var svenskt pass direkt "välkommen in i gruppen".

Nu har vi gått igenom Tsunamin, PISA resultaten, kalla alla andra för nazister, flyktingvågen och nu till sist coronakrisen.

Sverige rykte är totalförstört, helt kraschat.

Håller helt med dig. Arbetade flera år i Schweiz och var stolt över att vara svensk, blev fullt ut accepterad trots att landet är väldigt konservativt.

På den tiden litade jag helt på vår sociala välfärd och att de ledande hade folkets bästa i tankarna.
Nu skäms jag för att vara svensk. Vill helst inte säga att jag är från Sverige när jag reser utomlands
Citera
2020-04-02, 07:28
Medlem
Happysmurfs avatar
Inte ens Covid-19 kommer att lyckas aktivera svenskens vikingagener. Vad krävs det? Jag lovar att efter den här krisen så kommer svensen att gå tillbaks till sitt vardagsliv som rullar på medan staten utnyttjar vår naivitet och snällhet till sin agenda.

Såg på nyheterna häromdagen att en mängd taxichaufförer hade samlats någonstans och tutade hysteriskt utanför någon byggnad i protest mot att de måste betala en avgift på 12000 kronor under krisen. Ja jävlar, tänkte jag, nu äntligen vågar någon ryta ifrån. Men ack, taxichaufförer är väl 95% invandrare. De vågar faktiskt sätta ner foten. Men svenson låter sig bli rövknullad av staten och aktivister år efter år. När är bristningsgränsen nådd? Hur kommer det yttra sig? Våldsamt eller att folk bara bestämmer sig för att flytta utomlands sakta men säkert?
Citera
2020-04-02, 07:28
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag tror inte på metoden att skrämmas med sådant som allt talar emot, nämligen att yngre (som grupp) löper stor risk.

Sedan detta med att barn inte smittar. Det är förmodligen på följande sätt att ju sjukare någon är , desto mer smittar den. Det vill säga ju sjukare, destom mer virusansatt är den. Det är anledningen till att sjukvårdspersonalen bfinner sig i en svår situation där de vistas bland många med väldigt svåra symptom (mycket virus i sig).

Du pratar om att skrämmas hela tiden, varför skulle fakta vara att skrämmas!?? Är väl mer fel och skrämmande att dölja sanningen av det vi vet hittills?
Citera
2020-04-02, 07:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tog mig tid att kolla dina tidigare inlägg,

Du tillhör således dom som tidigare sa att det inte var värre än en influensa

du har dessutom varit extrem aggressiv mot de som varit "alarmister" i tråden, kan posta en best-of av dina inlägg om du vill om du råkat glömma old deeds.

Lite kul att du nu skriver till mig att "måste man bråka, allt behöver inte vara svartvitt, kan vi inte dra åt samma håll" (fritt omskrivet).

Nu blir jag uppriktigt nyfiken,
-anser du att Anders Tegnell riskerat liv genom sin "flockimmunitet" strategi?
-anser du att Anders Tegnell varit ärlig eller ljugit?
-anser du att krishanteringen varit otydlig eller tydlig?

Allt det jag skrivit står jag för. Det vill säga säsongsinfluensan är inte ofarlig och det dör många som aldrig uppmärksammas. Det finns vaccin numera, vilket lindrar verkningarna. Dock borde fler göra mycket mer även med avseende på säsongsinfluensan.

Sedan var ju min fråga till dig vilka aktörer som du anser man måste ta ställning till? Jag behöver inte tycka någonting om Anders Tegnell och jag tycker inte heller någonting om honom. Jag förhåller mig helt neutral där.

Min allmänna uppfattning är att det bör göras så få ingrepp som möjligt och det som görs ska vara väl avvägt. Jag tror inte på polisstater och jag tror inte att de länder som tagit till skarpa åtgärder kommer att ha »lyckats« särskilt bra när allt summeras och verkningarna för världen står klara. Det är enligt min bedömning något som kommer att kunna göras efter sommaren 2021.
Citera
2020-04-02, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Inte ens Covid-19 kommer att lyckas aktivera svenskens vikingagener. Vad krävs det? Jag lovar att efter den här krisen så kommer svensen att gå tillbaks till sitt vardagsliv som rullar på medan staten utnyttjar vår naivitet och snällhet till sin agenda.

Såg på nyheterna häromdagen att en mängd taxichaufförer hade samlats någonstans och tutade hysteriskt utanför någon byggnad i protest mot att de måste betala en avgift på 12000 kronor under krisen. Ja jävlar, tänkte jag, nu äntligen vågar någon ryta ifrån. Men ack, taxichaufförer är väl 95% invandrare. De vågar faktiskt sätta ner foten. Men svenson låter sig bli rövknullad av staten och aktivister år efter år. När är bristningsgränsen nådd? Hur kommer det yttra sig? Våldsamt eller att folk bara bestämmer sig för att flytta utomlands sakta men säkert?

De flesta svenskar är ju nöjda. Se på Löfvens siffror, stiger i höjden som aldrig förr. Vad har han gjort, mumlat ”tvätta händerna för nu är det allvar”?
Vi är idioter.
Citera
2020-04-02, 07:32
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De flesta svenskar är ju nöjda. Se på Löfvens siffror, stiger i höjden som aldrig förr. Vad har han gjort, mumlat ”tvätta händerna för nu är det allvar”?
Vi är idioter.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Är du på allvar så nojig över Corona? Nettoökningen på jorden är 81 miljoner pers per år. Det motsvarar cirka 220000 nya personer per dag netto. Corona har hittills tagit livet av 45000 pers på fem månader. Inser du själv att Corona måste ta livet av en kvarts miljon per dag för att ens påverka jordens åttamiljarder pers år fel håll?

Helt riktigt. Då detta "bara" är influensan, och att media håller på med att skrämma skiten ur vanligt folk. Börja titta på vilka som tjänar pengar på detta. Vi är inne i en false flag av stora mått.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Du pratar om att skrämmas hela tiden, varför skulle fakta vara att skrämmas!?? Är väl mer fel och skrämmande att dölja sanningen av det vi vet hittills?
Handlar mera om vad som ska betonas. Det är lönlöst att tala om att unga riskerar dö. Det är ett budskap som möjligen når fram till deras mödrar men inte till ungdomarna själva. De tror sig vara odödliga. Det är likadant i varje generation.

Däremot kan man tala om vikten av att skydda mormor och morfar. Det kan gå hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in