2020-04-02, 07:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Det är väl alltid de äldre som drabbas hårdast men det är INTE alls ofarligt för oss yngre, var det jag försökte få fram för många yngre bryr sig inte vilket gör att det blir skitjobbigt för vården!

Fast här gäller det att hålla minst två tankar i huvudet samtidigt. Det är totalt kontraproduktivt att lägga energi på att försöka skrämma upp yngre om att de löper stor risk. Däremot kan man lägga energi på att upplysa vikten om att iaktta försiktighet och set till att man gör allt för att inte smitta ner andra.

Sjukvårdens kapacitet är ett stort problem, utan tvekan.
Citera
2020-04-02, 07:15
Medlem
ettanollans avatar
Varför har Sverige 239 döda jämfört med Norge som har endast 44. Finland endast 17 döda. Kan inte det här bevisa att Sverige inte gör rätt?

Det viktiga i slutändan är väl att inte folk dör!? Eller är det viktigare att den så kallade kurvan är ser rätt ut?
Citera
2020-04-02, 07:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Finland, 17 avlidit
Danmark, 104
Norge 39
Sverige, 259 (platz.se kl 23.00)

Jag hoppas innerligt att vår strategi fungerar. Dock oroande siffror.
Stockholm drar verkligen iväg i antal smittade fall. Borde inte Göteborg också ligga mycket högt. Gör de annorlunda där? Vad beror den enorma skillnaden på?
Vad är den svenska strategin i förhållande till andra länder menar du?

Senfärdighet!? Laissez-faire? Reaktiv men inte proaktiv!?
Citera
2020-04-02, 07:19
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast här gäller det att hålla minst två tankar i huvudet samtidigt. Det är totalt kontraproduktivt att lägga energi på att försöka skrämma upp yngre om att de löper stor risk. Däremot kan man lägga energi på att upplysa vikten om att iaktta försiktighet och set till att man gör allt för att inte smitta ner andra.

Sjukvårdens kapacitet är ett stort problem, utan tvekan.

Det är ingen lätt sak men med tanke på att en del yngre spottar, hostar och nyser mot äldre kanske det är bra om de blir mer medvetna, eller hur?
Citera
2020-04-02, 07:20
Medlem
Citat:
Varför har Sverige 239 döda jämfört med Norge som har endast 44. Finland endast 17 döda. Kan inte det här bevisa att Sverige inte gör rätt?

Det viktiga i slutändan är väl att inte folk dör!? Eller är det viktigare att den så kallade kurvan är ser rätt ut?

Enligt Tegnell:
Vi ligger i olika faser!

Han har alltid denna förklaring på allt.
Citera
2020-04-02, 07:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag hade planer på Usa - Yosemite, Japan och Svalbard i år, de har jag kastat i soptunnan! Tack Tegnell!

Å jag Patagoninen, Cerro Torre, Monte Roraima, Yelowstone och Säffle. Satan alltså vad man går mist om. Tengele stoppar mig inte men flygbolagen har lagt av att flyga. Coronasmittan gör att jag bara kan åka till moster i Säffle. Men ut i skogen men tält borde man väl inte vara några problem. Paddla lite & tälta på en ö är helt harmlöst.
Citera
2020-04-02, 07:21
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ytterligare bevis för att Anders har fel. Enda sjukhuset i Italien där ingen vårdpersonal blivit smittad. Full skyddsutrustning visar sig visst skydda. Do your homework Anders!

https://news.sky.com/story/coronavirus-the-italian-covid-19-hospital-where-no-medics-have-been-infected-11966344
Citera
2020-04-02, 07:22
Medlem
God morgon,

Hur tar folk runt er sitt ansvar att distansera er? Min tonårige son sov hos en kompis för några helger sen. Jag tänkte tanken:" borde jag kolla med dem att alla är friska?", men beslutade sedan att de självklart hade koll på läget. Hur kunde någon missat läget?
Sedan fick han förkylningssymtom.När jag frågade om någon var sjuk där borta fick jag höra att kompisen var både snuvig och hostig.
Ok.
Det blir inga sleep- overs på ett bra tag nu.

På jobbet, arbetar på kontor med egna rum, där tar alla sitt ansvar genom att stanna hemma vid tecken. Vissa dagar är vi max 2 pers där. Dock funderar jag på att börja jobba hemifrån då resorna i kollektivtrafiken börjar bli dryga. Visst, det är halvtomt på bussarna nu, men de som reser, många av dem sitter och hostar rakt ut. Folk ÄR idioter...Bor på mindre ort i en inte ännu så drabbad del av landet.
Citera
2020-04-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På dig verkar det som om det pågår ett krig där olika aktörer står i strid med varandra. Vilka är dessa aktörer och vilken aktör tillhör du? är man tvungen att ta ställning för någon viss aktör eller kan man följa det som händer utan att behöva stryka någon medhårs eller slå någon på käften?

Jag tog mig tid att kolla dina tidigare inlägg,
Citat:
Den som tror att en säsongsinflensa är något okomplicerat vet inte vad den pratar om. Det är ju det som är mest anmärkningsvärt när man läser i denna tråd. De som nu tror att det kommit ett dödsvirus som aldrig skådats och som bunkrar för undergången och menar att Sverige borde stängas.
Med den logiken borde vi stänga Sverige varje år innan säsongsinfluensan får fäste. På samma gång tar vi klivet 50 år bakåt och kommer successivt att försämra det naturliga immunförsvaret.

Citat:
Således är det inte ett »dödligt« virus i sig själv mer än vilket som helst annat säsongsbundet influensavirus.
Artikel var absolut inte bra. Rörig och spekulativ som alltid när det gäller skräpmedierna.

Du tillhör således dom som tidigare sa att det inte var värre än en influensa

du har dessutom varit extrem aggressiv mot de som varit "alarmister" i tråden, kan posta en best-of av dina inlägg om du vill om du råkat glömma old deeds.

Lite kul att du nu skriver till mig att "måste man bråka, allt behöver inte vara svartvitt, kan vi inte dra åt samma håll" (fritt omskrivet).

Nu blir jag uppriktigt nyfiken,
-anser du att Anders Tegnell riskerat liv genom sin "flockimmunitet" strategi?
-anser du att Anders Tegnell varit ärlig eller ljugit?
-anser du att krishanteringen varit otydlig eller tydlig?
Citera
2020-04-02, 07:23
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns det någon som helst kvalificerad bedömning rörande hur smittspridningen ser ut i samhället?
Nej!
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Något som bekymmrar mig är att så få ansträngningar görs för att förhindra att smittan kommer in i vården. Gäller både sjukhus och olika boenden.
Tyvärr är det nog viktigare att försöka hindra att smittan sprids ut från vårdavdelningar och ålderdomshem. För de senare har det inte gjorts några förberedelser värda att omnämnas - och när väl epidemin var ett faktum, så var det inte mycket som kunde göras längre.
Citera
2020-04-02, 07:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är ingen lätt sak men med tanke på att en del yngre spottar, hostar och nyser mot äldre kanske det är bra om de blir mer medvetna, eller hur?

Fast jag tror inte på metoden att skrämmas med sådant som allt talar emot, nämligen att yngre (som grupp) löper stor risk.

Sedan detta med att barn inte smittar. Det är förmodligen på följande sätt att ju sjukare någon är , desto mer smittar den. Det vill säga ju sjukare, destom mer virusansatt är den. Det är anledningen till att sjukvårdspersonalen bfinner sig i en svår situation där de vistas bland många med väldigt svåra symptom (mycket virus i sig).
Citera
2020-04-02, 07:24
Medlem
Citat:

Helt rätt tänkt men det kommer du aldrig få höra från FHM, anders tegnell eller vår regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in