2020-04-01, 23:13
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror och hoppas att svenska folket inte glömmer ett sådant här svek, och att det blir rättsliga efterspel för alla i ansvariga positioner... Jag har inte tillräckliga juridiska kunskaper i det men anhöriga som förlorat sina nära och kära bör rimligtvis kunna söka juridisk rådgivning för sina möjligheter att utkräva ansvar. Kanske bildas anhöriggrupper framöver, som kan stötta varann i en sådan fråga. T.ex. vad gäller vårdpersonal som riskerar livet utan skyddsutrustning etc.

Det bör rimligtvis inte spela någon roll ifall det är en individ eller en arbetsgivare eller en stat, som utsätter en för livsfara, det bör finnas möjlighet till upprättelse i vilket fall. Sådana händelser skulle ju ev. kunna rubriceras som "vållande till annans död", "framkallande av fara för annan", etc.

Notera att jag säger bör, och att jag hoppas på att det är möjligt, då jag inte vet vilka möjligheter som finns just när det är staten som sätter folk i fara. Kanske finns någon jurist här inne som vet bättre i frågan.
1975 togs det så kallade tjänstemannaansvaret bort i Sverige.
Citera
2020-04-01, 23:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
Inte för sent. Tror Herren kallar på dig. Tänk på rövaren på korset. Han bad om en tanke och fick ett paradis. Be med dina egna stapplande ord och Herren hör dig.

Risken är väl att man gör det innan den här virusskiten är över.
Citera
2020-04-01, 23:14
Medlem
[quote=Gammaray68|71005098]
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip

Jag, nej inte alls. Allt har sin tid, även döden.
En sak som jag inte fattar är att du börjar snacka om att jag är rädd för att dö, varför då ? För att håna mig?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Fan, folk verkar närmast ha en väldigt religiös hållning till covid-19. Det är osäkert kring huruvida immunitet uppnås efter en infektion. Men såhär säger hälsovårdsexperter om saken.
Q:*Can people who recover from COVID-19 be re-infected with SARS-CoV-2?

A: The immune response, including duration of immunity, to SARS-CoV-2 infection is not yet understood. Patients with MERS-CoV are unlikely to be re-infected shortly after they recover, but it is not yet known whether similar immune protection will be observed for patients with COVID-19.
Källa

Varför då stensäkert påstå att man inte kan uppnå immunitet? Och varför stensäkert påstå motsatsen?
Det är inte klokt alls. Det är vansinnigt att återge egna spekulationer och antaganden som stenhård fakta. Allt vi kan göra är att vänta och se.

Det är uppenbart att människor inte hanterar detta. Det är svårt att lita på regeringen, FHM, om man är intelligent men nu gör de flesta det. Det kallas även för rädsla och oro.

Det enda jag vet är att det är många patienter som återhämtat sig från corona och insjuknar igen så det är underligt att man har bestämt sig för att flockimmunitet kommer hjälpa.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag misstänker mer personalen inte anhöriga. Anhöriga vet att de inte ska smitta sin gamla mormor. För personalen är det bara ett jobb och när de smittat var de inte ens själva sjuka. För mycket folk springer ut och in även utan besökare.

Hemvården innebär samma fara, på tok för många vårdare som springer ut och in. De äldre som sköter sig själv bara de får hjälp med mat av en anhörig klarar sig bäst.

Det finns även personal på flera ställen. Säg att du har en 66 % anställning på ett ställe, då blir det naturligt att du prövar att få timmar på ett annat ställe, för att få det gå ihop.

Sen.., är det lika naturligt att Emma/Gösta 87 får besök, och tar med modern/fadern på ett cafe för lite ombyte.., och där kommer man närmare i kontakt med virus-bärare.

Städningen som är på entrepenad, på måndag städas ett äldreboende, på tisdag ett annat.., osv.., med samma personal.

Alla scenarion är lika troliga enligt mig.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janHels
I Finland var det inte möjligt att stänga restauranger så man förändrade lagen. Andra lagar har man också förändrat i dagar i stället för månader för att det fanns inte andra möjligheter. Många saker är möjliga på ovanliga tider när nöden är stor och viljan finns, men det är också enkelt att gömma bakom byrokratin. Sverige har många möjligheter om man bara utnyttjar dom.

Det är just det där.
Om viljan finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla har makt att begränsa sin egen rörlighet. Ett utegångsförbud slår så olika hårt mot olika personer att det faktiskt är ganska bra att uppmana folk att själva begränsa sig på ett sätt som fungerar för just dem. Bor man i mögelhus, med extremt påfrestande personer etc. så blir det ett helvete att tvingas sitta inne hela dan. Bor man i hus med trädgård och hyggligt sällskap går det lättare. Tvingar man alla att leva efter samma regler så blir det inte rättvist.

Mm, och den som tycker det här är löjligt kan fritt åka runt i hela Sverige och smitta folk. Tror du en frisk 20-åring bryr sig det minsta om corona som är en lätt förkylning. Jag var pch handlade idag och fick gå runt och undvika andra kunder som hostade rakt ut.

Folk är dummare och mer empatilösa än du tror. I såna här tider behövs tydliga förhållningsregler och förbud. Inte otydliga rekommendationer ingen vet hur dom ska tolkas eller behöver bry sig om.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Heldigvis en nedgang på antall døde i Norge i dag etter stigning de siste dagene ;

29 mars 4
30 mars 6
31 mars 7
1 april 5

Håper vi kan klare å holde det på under 10 pr dag fremover slik at vi kan åpne opp samfunnet igjen over påske.

Vad tror du händer när Norge väljer att öppna upp igen? Har viruset tagit semester då. Eller tänker ni stänga ner igen och igen och …

Det här viruset har kommit för att stanna. Då hjälper det inte att gömma sig i garderoben.
Citera
2020-04-01, 23:15
Medlem
Haloumis avatar
Vilken tid ska Trump snacka ikväll?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Accepterar du att mässlingen smittar via luften trots att inga sådana studier finns där heller mer än liknande som i detta fall, samt att den är luftburen på samma sätt som det finns studier på att detta virus är luftburet? T.om med liknande halveringstid!

Mässlingens virion är dessutom något större i partikelstorlek (100-200 nm vs 70-90 nm)

Allt man behöver kunna är att lägga ihop 1+1.

Men du kanske vill påstå att mässlingen inte heller är luftburen? Det går alltid att hävda att det kan ha varit kontaktsmitta när man inte vet bättre och saknar logikcenter i hjärnan. Dvs man är lämplig som bokmal, men inte som forskare. När det gäller nya saker (som detta virus) så är det forskarna som behövs, inte bokmalarna som inte kan tro på något de inte först läst i en bok!

Mässligen kan spridas luftburen och har ett R0 på 12-18. Det har inte Covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nu råkar det vara såhär att både jag och min mamma och pappa har underliggande sjukdomar. Mamma har 3 stycken.

Så att det inte drabbar friska hjälper inte mig ett skit.
Nej, det har jag heller inte påstått. Jag bara undrar vilka åtgärder som fattas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Varför pratar alla om flockimmunitet när det är bevisat att det inte hjälper?
Det är bevisat att det hjälper.

När man tittar på italienska städer har man med tydlighet bevisat den saken - kurvorna över dödsfall per dag sjunker snabbt tillbaka till normaltillståndet, och har gjort så sen bara några dagar efter att karantänen infördes.

Nedgången har inget med karantänen att göra eftersom det ligger så nära i tid, däremot är de stackarna som bor i området kvar i karantän - där kan vi snacka om något som "inte hjälper".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in