Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Jag fick hjärtmuskelinflammation för många år sedan. Utan att ha några som helst förkylningssymptom innan, så kände jag bröstsmärtor och gick till akuten direkt. Och då var det bara att ligga still i ett par tre veckor som gällde, för anstränger man sig med hjärtmuskelinflammation så kan hjärtat plötsligt stanna. Även på den fullt friske. Och det är något vanligt förkylningsvirus, som ju corona-familjen är, som orsakar sånt. Så jag tror att en förklaring till varför unga friska personer ibland avlider av influensa eller förkylningsvirus, beror på att de överanstränger sig och orsakat en tillfällig sårbarhet. Är man efter träning mycket andfådd och utmattad med hög puls så omsätter man mycket mer luft och blod och jag kan tänka mig att immunförsvaret just då är hårt överbelastat. En hel del av de uppmärksammade unga avlidna har ju varit idrottare på högre nivå. Inga av de positivt testade coronavirusinfekterade "kändisarna" som tävlar om att "få ha corona jag också" har avlidit vad jag vet.
Detta är väldigt viktigt att komma ihåg. En kollega till mig fick förkylningsviruset på hjärtat när han tränade med förkylning i 20-årsåldern. Han var mycket vältränad och hälsosam. Nu kan han aldrig mer träna som förr.
Läkare är ju kända för att jobba för mycket och att vårdpersonal är extra utsatt beror nog på deras långa pass och allmänna stress.
Kineser jobbar alldeles för mycket och hårt, även italienare.
Man ska vila när man känner sig hängig, det är jätteviktigt. Fick själv lunginflammation av influensa för några år sen då jag jobbade för mycket och var på väg att bli utbränd. Kändes som att drunkna.