2020-04-01, 12:36
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack, jag hade av en händelse några PP2 hemma om jag skulle behöva gå ut så för mig är det lugnt än, blev mest förvånad om PP2 och PP3 fanns att köpa online nu.

2 gör skillnad. Bättre än de som går att köpa från apoteket. Av nån anledning så hittade pp2-masker hemma häromdagen. Hittade inte dem så beställde nya i februari.

Finns det tillgängligt så kanske man ska köpa flera?
Verkar som att jag inte har blivit smittad och det ska undvikas till varje pris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ok, tack för engagemanget och hoppas du har rätt att smittspridningen inte blir värre. (än i sydeuropa)

Det tror jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Bättre prognoser? Du sa väl att vi den 6 April skulle ha 1000 döda?
Med vi menar jag då Sverige, inte det land du jobabr för.
Nu minns jag inte formuleringen exakt, men det är osannolikt att jag skrev att vi "skulle" ha, snarare något i stil med att data och mina antaganden då pekade på att vi kan komma att ha det antalet. Det var vad jag befarade.

Men låt oss då titta på uppdaterade siffror. Den 31/3 hade Sverige 197 döda. I min jämförelse med Italiens kurva motsvarar det den 12/3 då Italien hade 1016 döda. Justerar vi för folkmängd får vi 19,47 per miljonen i Sverige och 16,8 per miljonen i Italien. Kvoten däremellan blir 1.16. Tidigare har samma kvot under större delen av förloppet legat mellan 1,5 och 2, vilket min prognos var baserad på. Spolar vi då fram till den 6 april så motsvarar det 18/3 för Italien, då de hade 2978 döda, vilket blir 56,3 per miljon invånare. Under antagandet att Sverige skulle fortsätta ligga 1,5-2 gånger så högt så var prognosen alltså att vi skulle hamna i intervallet från 1,5*56,3*10.1 till 2*56,3*10,1 vilket blir 853 till 1137 döda.

Det är ju positivt att kvoten nu ligger lägre, på "bara" 1.16. Uppdaterad prognos för 6 april från min sida (baserad på att vi håller den kvoten den närmaste veckan framöver) blir därmed 660 döda.

Jag har som sagt ingen utbildning i epidemiologi, medan vår vän Anders, som är professor i ämnet, har en hel stab som sysslar med (eller borde syssla med) att göra sådana här prognoser. Trots det så är ju mina prognoser (även om jag skulle missa med några hundra döda) oändligt mycket närmare utfallet än Anders spekulationer. Han påstod ju att kulmen för den svenska coronaepidemin skulle inträffa lördagen den 7 mars. Sedan fick han backa och flyttade då sin kulmen till "måndag eller tisdag". Vilket sedan inte heller stämde. Ganska pinsamt för en statsepidemiolog, kan jag tycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Vad gör du själv för prognos för ackumulerat antal dödsfall den 6 april? Vågar du posta din gissning, eller känns det med bekvämt för dig att bara posta arga inlägg om att andra debattörer bara är elaka ryska troll?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-04-01 kl. 12:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Fake news CNN. Har du inget bättre att komma med?

Japp, fake news att Sverige gör annorlunda mot övriga världen 🙄
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Generellt är det ett mysterium varför vissa personer bara får en mild sjukdom, även inom samma åldersgrupp, säger Akiko Iwasaki.
.

Exponering...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu har 7 regioner rapporterat, c19.se redovisar 2 nya dödsfall. Iofs har inte de stora regionerna rapporterat än men kanske kan det bli en relativt lugn dag?
Det avgörs helt av vad Stockholm rapporterar in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Frågan är om i framtiden kommer jämföra socialdemokraterna och miljöpartiet med nazisterna när de experimenterar smittskyddsteori på en hel befolkning precis som nazisterna experimenterade och tog fram riktlinjer för läkarvården på judarna.

Jag tycker det börjar bli obehagligt,

Nu är jag inte synskt men här är mina två cent,

alla de som i tråden och i samhället aggressivt försvarar denna dödliga strategi och skjuter ned budbärarna som flyger med sanningen kommer...

När detta är över göra precis samma sak OBEROENDE av hur många som dött.

Vi kommer få höra att vi inte förstår bättre, vi är inte epidemologer, vi har inte hela bilden och till sist, men försök bestäm själv då om du tror du skulle kunna göra så mycket bättre jobb (när utbrottet är över...)

När vi har 100 000 döda och i stort sett varenda familj har en stor sorg att hantera.

Och vill vi verkligen ha upprättelse ja då..

vill vi väl inte destabilisera landet nu i denna svåra stund, visa enighet och stöd de styrande.

Det är nästan så man hoppas att Sverige kör en Iran och hela den styrande eliten insjuknar tillsammans med hovnarren Tegnell.

går riksdagen och regeringen till jobbet förrresten?
Citera
Medlem
Vad hände med den här? Är dom själv drabbade av corona?

https://coronawatch.se/
Citera
2020-04-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
En tanke slog mig idag angående den 26-åriga avlidna kvinnan. Hon var i riskgrupp men hade inga underliggande sjukdomar. Kan det vara så att hon hade down syndrom? Det skulle dom nog inte våga kalla för sjukdom publikt men det är ändå en riskgrupp?

Det kan varit det, vad jag förstått så har många med downs olika sjukdomar

En del organ och system i kroppen kan påverkas vid downs syndrom. Personer som har downs syndrom kan därför få medicinska besvär som infektionskänslighet, synfel, hörselnedsättning och hjärtfel. Mellan 40 och 50 procent av alla barn som har downs syndrom föds med hjärtfel som vanligen kan opereras.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, det gör jag. Annars hade jag nog inte vidtagit sådana åtgärder.

Då förstår jag.
Har själv utrustat min far som har KOL, högt blodtryck o.s.v. med riktiga filter.
Att sedan övertyga honom att använda är lurigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hur kan 18,5 år vara genomsnittsåldern för att flytta hemifrån? I stort sett alla i Stockholm bor kvar hemma tills de börjar på universitet/börjar jobba, och Stockholm har en mycket stor andel av den unga befolkningen.
Jag förstår att ute på landet kan man flytta tidigare, bostäder finns och gymnasiet kan vara långt borta, men för storstäderna låter den statistiken märklig.
Vet ej. Men man går ju ut gymnasiet vid 18.5 år, och bor man inte nära ett gymnasium så måste man ju flytta redan efter grundskolan, så det drar ju ner snittet.

Här är källan för siffran:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6145084
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Det var väl det hon gjorde i morse?

Påminna ännu mer? Säga att vi måste vara starka nu?

Annat kan jag inte se komma, skolorna är det inte för utbildningsministern är inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in