Citat:
Ursprungligen postat av
Draken55
Bättre prognoser? Du sa väl att vi den 6 April skulle ha 1000 döda?
Med vi menar jag då Sverige, inte det land du jobabr för.
Nu minns jag inte formuleringen exakt, men det är osannolikt att jag skrev att vi "skulle" ha, snarare något i stil med att data och mina antaganden då pekade på att vi
kan komma att ha det antalet. Det var vad jag befarade.
Men låt oss då titta på uppdaterade siffror. Den 31/3 hade Sverige 197 döda. I min jämförelse med Italiens kurva motsvarar det den 12/3 då Italien hade 1016 döda. Justerar vi för folkmängd får vi 19,47 per miljonen i Sverige och 16,8 per miljonen i Italien. Kvoten däremellan blir 1.16. Tidigare har samma kvot under större delen av förloppet legat mellan 1,5 och 2, vilket min prognos var baserad på. Spolar vi då fram till den 6 april så motsvarar det 18/3 för Italien, då de hade 2978 döda, vilket blir 56,3 per miljon invånare. Under antagandet att Sverige skulle fortsätta ligga 1,5-2 gånger så högt så var prognosen alltså att vi skulle hamna i intervallet från 1,5*56,3*10.1 till 2*56,3*10,1 vilket blir 853 till 1137 döda.
Det är ju positivt att kvoten nu ligger lägre, på "bara" 1.16. Uppdaterad prognos för 6 april från min sida (baserad på att vi håller den kvoten den närmaste veckan framöver) blir därmed 660 döda.
Jag har som sagt ingen utbildning i epidemiologi, medan vår vän Anders, som är professor i ämnet, har en hel stab som sysslar med (eller borde syssla med) att göra sådana här prognoser. Trots det så är ju mina prognoser (även om jag skulle missa med några hundra döda) oändligt mycket närmare utfallet än Anders spekulationer. Han påstod ju att kulmen för den svenska coronaepidemin skulle inträffa lördagen den 7 mars. Sedan fick han backa och flyttade då sin kulmen till "måndag eller tisdag". Vilket sedan inte heller stämde. Ganska pinsamt för en statsepidemiolog, kan jag tycka.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag
Vad gör du själv för prognos för ackumulerat antal dödsfall den 6 april? Vågar du posta din gissning, eller känns det med bekvämt för dig att bara posta arga inlägg om att andra debattörer bara är elaka ryska troll?