2020-04-01, 12:32
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tycker du inte det är lite väl magstarkt att prisa någon som, innan vi vet slutresultatet, t.o.m. har högre dödstal än de flesta andra länder i världen? OM, men bara om, det visar sig att Sverige handlat rätt; ja då kan man prisa honom.
Nej. Dödstalen bygger ju på en massa veklingar som kanske redan varit sjuka i veckor. Nu ser vi framåt.

I detta fall stöder jag mig på Professorn som räknat ut att det blir bra. Att ett antal overksamma multisjuka äldre stryker med (som ändå skulle omkommit i förkylningar och det egna katmissbruket) förändrar inte min vetenskapliga grundhållning.
Citat:
Det finns anledning att tro att antalet döda kommer fortsätta växa. Men ju fler som är smittade i dag ju bättre är det av två skäl. Ju fler som är smittade i dag tyder på att dödligheten är lägre. Ju fler som är smittade i dag tyder också på att det är färre som är mottagliga, vilket betyder att vi håller på att bygga upp en befolkningsimmunitet. Så för mig hade det varit en glad nyhet om fler än en miljon var smittade i dag.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-darfor-ar-det-bra-om-fler-ar-smittade/
Citera
2020-04-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Lisa har ett tufft analysjobb. Måste öka siffrorna i divisionen minst dagligen. Som tur är ändras nämnaren knappt. Undrar om hon förser Steffe med ett stapeldiagram eller en piechart, och om leveransen är utskriven eller i daaaaatan. Kanske mobilen!

tittar man på den cumulativa kurvan över döda så är den väl närmast vertikal nu

Är det klockan två dom meddelar dagens skörd?
Citera
2020-04-01, 12:33
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
En tanke slog mig idag angående den 26-åriga avlidna kvinnan. Hon var i riskgrupp men hade inga underliggande sjukdomar. Kan det vara så att hon hade down syndrom? Det skulle dom nog inte våga kalla för sjukdom publikt men det är ändå en riskgrupp?
Jag fick hjärtmuskelinflammation för många år sedan. Utan att ha några som helst förkylningssymptom innan, så kände jag bröstsmärtor och gick till akuten direkt. Och då var det bara att ligga still i ett par tre veckor som gällde, för anstränger man sig med hjärtmuskelinflammation så kan hjärtat plötsligt stanna. Även på den fullt friske. Och det är något vanligt förkylningsvirus, som ju corona-familjen är, som orsakar sånt. Så jag tror att en förklaring till varför unga friska personer ibland avlider av influensa eller förkylningsvirus, beror på att de överanstränger sig och orsakat en tillfällig sårbarhet. Är man efter träning mycket andfådd och utmattad med hög puls så omsätter man mycket mer luft och blod och jag kan tänka mig att immunförsvaret just då är hårt överbelastat. En hel del av de uppmärksammade unga avlidna har ju varit idrottare på högre nivå. Inga av de positivt testade coronavirusinfekterade "kändisarna" som tävlar om att "få ha corona jag också" har avlidit vad jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Enligt vissa forskare är hemmagjorda skyddsmasker bättre än att inte ha det, men som jag förstår det handlar det då om att dem maskerna inte skydda dig men skyddar andra från dig.
https://www.nytimes.com/2020/03/31/opinion/coronavirus-n95-mask.html

//Skalman
Takk! Finnes det en hjemmelaget maske som kan beskytte meg fra å bli smittet av andre?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Varför meddelas inte längre dödsfall l i Sverige?
Worldometer står fortfarande på 180 dödsfall.
C19.se över 200.
Vad handlar allt om.
Såg på en dokumentär nu på dplay, rekommenderar den. Kommer att vara fler avsnitt.
Ett avsnitt har släppts. Sverige förminskar farligheten enormt mycket.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-01 kl. 12:35.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
I natt meddelade en tagen Trump att det kan handla om miljontals dödsfall fram till sommaren. De lägre siffrorna som presenterades får nog ses som önsketänkande.

Det ser riktigt mörkt ut för USA?

Är deras storhetstid påväg att ta slut?
Kommer USA vara detsamma när detta är över?

Kan den dagen vi alla längtar efter vara här snart, när vi ser en ny och bättre världsordning!
Citera
2020-04-01, 12:34
Avslutad
Nu har 7 regioner rapporterat, c19.se redovisar 2 nya dödsfall. Iofs har inte de stora regionerna rapporterat än men kanske kan det bli en relativt lugn dag?
Citera
2020-04-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kollar på Norrbottens presskonferens just nu.

De har en ganska frispråkig smittskyddsläkare som just nu säger att målet för Sverige är att "uppnå flockimmunitet i en långsam och bra takt".

Så sa han rakt ut. Har inte hört någon säga detta så tydligt tidigare.

Detta måste väl rimligtvis innebära:
- Ett kalkulerad dödstal i Sverige som räknas i tiotusentals
- Om inte sjukvården ska bli överbelastad så måste det innebär att denna "långsamma och bra takt" kommer att göra att åtgärderna dras ut i ett halvår eller mer
Ingen direkt överaskning men det är intressant som du skriver att en smittskyddsläkare säger det tydligt.

Många döda blir det för att uppnå denna "fantastiska" flockimmunitet och hur många återstår att se. Att nu tror att det går utan jobbiga åtgärder är löjeväckande för annars knäcks sjukvården. Så fort dödstalen stiger kommer panikåtgärderna och vi får hålla på länge med detta att skapa flockimmunitet, extra anstängande för ekonomin dom försökte rädda med dumheter. Sen blir vi inte önskvärda i övriga världen på ett tag för vi har förlorat kontrollen och fortfarande håller på att sprida smitta i önskvärd takt. Andra länder kväser viruset och tar kontroll som Sydkorea genom tester, smittspårning och isolering och kan öppna upp mycket tidigare. Håller dessa länder ut så har dom ett vaccin och många människor räddades för dom.
Citera
2020-04-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hur många procent av vuxna mellan 18-22 år flyttar hemifrån? Jag har inte sett statistisk om det.
Vet ej, men här är lite info:

https://qleano.se/sa-flyttar-vi-sverige/

Där framgår även att ungefär 150.000 svenskar mellan 18-39 flyttar utomlands varje år.

Vi flyttar hemifrån tidigast i Europa, kanske även världen.

I kombination med att gymnasier och högskolor är stängda för äldre ”barn” så har våra riskgrupper ganska bra förutsättningar att hålla sig friska. Föräldrar som har barn i grundskolan är oftast unga nog att inte själva vara en riskgrupp.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Nu har du missuppfattat saken. Menade att alla barn har fingrarna i munnen rätt ofta för att förklara för en annan person och att de isåfall skulle dö pga detta.

Nä inte alls, du är en alarmist som försöker få alla saker i världen att verka som att domedagen är nära, Är det inte ebola så är det corona eller så är det nått annat.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hittade du överhuvudtaget några PP2 eller PP3? Dom enklaste vet jag finns.
Efter en närmare titt hade highlights i Stockholm slut på FFP3 och FFP2. Dock för den som verkligen vill få den där apokalyps känslan har de fortfarande hel och halvmasker i lager
//Skalman
Senast redigerad av Mr-skalman 2020-04-01 kl. 12:43.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Varför meddelas inte längre dödsfall l i Sverige?
Worldometer står fortfarande på 180 dödsfall.
C19.se över 200.
Vad handlar allt om.
Såg på en dokumentär nu på dplay rekomenderar den. Kommer att vara fler avsnitt.
Ett avsnitt har släppts. Sverige förminskar farligheten enormt mycket.

Sverige vill inte "skapa panik" och släpper därför siffrorna när dom känner för det. För att skapa så mycket förvirring och lite panik som möjligt.... Sjukt spel, fram med korten på bordet istället människan kan hantera det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in