2020-04-01, 12:11
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur många av er har mask?
I världens tryggaste länder (där man vill bo nu) har man det och är en indirekt anledning till att antalet smittande är mycket lägre. Jämför Europa med t.ex Asien.

Varför har kirurger och läkare på sig det?

En teori kan vara att alla svenskar prioriterade toapapper.

Kollar man runt på internet ser man att det knappt finns masker att köpa och då pratar vi både FFP3 , ffp2 och vanliga kirurgmasker. Antingen finns det väll någon eller några som köpt upp dessa men ingen verkar dock våga använda dem haha. Eller så har vården köpt upp dessa för att man själv inte har på lager.
//Skalman
Citera
2020-04-01, 12:11
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
864 personer har dött till följd av coronaviruset i Spanien det senaste dygnet. Det är rekord för ett dygn och femte dagen i rad som landet har över 800 dödsfall.

Totalt har nu över 100 000 personer smittats i landet, och sammanlagt har 9 053 personer dött, enligt spanska tidningen El País.
Sanslöst vad likartade siffror det är dag efter dag. Börjar snart tro att Spanien likt Frankrike endast redovisar dödsfall på intensiven.
Citera
2020-04-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Är det nån fler än jag som stött på folk med förkylningssymptom som säger "det är lugnt, det är inte Corona, det är en vanlig förkylning"?

pratar dagligen med folk på distans (via tekniken) som kan hosta och bära sig åt sedan vita bort det antingen med "haha har visst corona, nävars" och dylikt.

Även stött på folk senaste veckorna som varit uppenbart sjuka och betett sig liknande men underförstått försöker få sagt att någon corona är det definitivt inte.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
I Paris är nu läget på intensivvårdsavdelningarna så ansträngt att svårt sjuka patienter måste evakueras från staden med tåg.

– Aldrig tidigare i fransk sjukvårdshistoria har vi sett en liknande situation, säger den högste hälsoansvarige i Frankrike, Jérôme Salomon
” – Vi hade 200 patienter i intensivvård i Parisregionen i mitten av mars. 1.000 patienter den 24 mars – och i dag har vi omkring 1.900. Det är en kolossal ökning på väldigt kort tid, och det gör detta extremt svårt, säger Antoine Vielillard-Baron, chef för IVA på Ambroise Pare-sjukhuset i Paris, till nyhetsbyrån Reuters.
Maxkapaciteten för covid 19-patienter i Parisregionen låg för en vecka sedan på 1.100 patienter. Tack vare intensivt arbete har den närapå fördubblats. Men det räcker alltså ändå inte till.”
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kris-i-intensivvarden-i-paris-svart-sjuka-evakueras-fran-staden/
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
CNN reportage om Sveriges unika bemötande av COVID-19.

https://www.youtube.com/watch?v=pwB_wfqQlcM

Snacka om att Sverige sticker ut när i princip hela världen är i karantän.
Många som i kommentarerna skriver att de följer Sveriges utveckling som ett experiment.

Min fråga:

Hur känns det att delta i ett experiment?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vill man minimera smitta bland vårdpersonal, så skulle det vara mycket effektivare att isolera vårdpersonal från samhället tillsammans med de gamla.

Ja detta är så logiskt och självklart att alla borde kunna inse det.
Citera
2020-04-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja liknar nog nåt i det du säger.
Sen kan man ju vara sjuk i covid 19 utan att ha symptom så då blir det lite lurigare.

Absolut, jag tycker det är bra att man agerat men jag tror inte det har jättestor praktiskt betydelse längre.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Ja, ångest. Spritar händerna när jag kommer hem direkt innanför dörren sen sköljer jag av allt jag köpt.

Ja om jag hade en mask som jag visste fungerade.

Tänkte på det i dag har inte tex målare masker som sjukvården kan få?

Då har du förmodligen smittan på handtaget på utsidan av dörren, så varje gång du lämnar ditt hem så får du det på fingrarna iallafall. Så så finns det massor av andra smitthärdar som t.ex. mobilen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Antar att du menar ”dör”.

Hursomhelst, snacka om helgardering: ”Vi gör det bäst om de andra inte gör det bättre än oss.”
Japp, helt rätt, dör menade jag.

Vet inte vad du menar med helgardering, det finns ju skiljda meningar i alla länder vilken som är bäst taktik.

Sveriges har ju uppenbara fördelar där man håller många skolor öppna och vardagslivet för många kan fortsätta i begränsad omfattning, man är i alla fall inte tvingad att stanna inne.

Skulle det visa sig att denna taktik innebär fler dödsfall är det ju såklart något som talar emot den.

Facit på detta kommer dröja någon månad.
Citera
2020-04-01, 12:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Redan i januari förstod Folkhälsomyndigheten och regeringen att Covid19 skulle sprida sig och komma till Sverige. Redan då bestämde man sig för att köra "flock-immunitet-strategin".

Därför stoppade man inte plan från Kina, senare inte heller från Italien eller Iran. Man började redan då att sprida smittan. Inte heller köpte man in utrustning eller började produktion i Sverige av till exempel ventilationer. Endast skenmässigt utförde man smittspårning och "försök till isolering". Ingen screening på flygplatser och fritt fram för alla att komma till Sverige, sjuka som friska.

Kvinnan i Jönköping som kom från Kina blev Point-of-not-return. Man fick då bekräftat att svensk sjukvård, svensk ekonomi, aldrig skulle klara av att hantera coronaviruset. Därför släppte man det fritt.

I början på januari uppmärksammade jag att den personal som jobbade på de postombud som jag använde hostade okontrollerat och redan i mitten på januari köpte jag handsprit och virkon, toapapper och annat, därför att vem som helst redan då kunde se utvecklingen. Jag ringde en högt uppsatt vän i samhället och försökte upplysa hen om tillståndet i Iran och Italien, men hen ryckte på axlarna, mycket väl medveten om den inslagna vägen.

Med detta vill jag hävda att "Flock-immunitets-strategin" var implementerad redan i januari. Covid19 var inget som tog våra myndigheter på sängen, utan metodiskt, lömskt, med falsk information och vilseledning har de genomfört detta. Melodifestivalen för 5 veckor, med 27 000 besökare på plats, blev sedan det stora startskottet. De är bland annat dessa vi kan avläsa i antalet avlidna nu. (5 v.) Att köra melodifestivalen var förstås inte något SVT själva kunde besluta om utan sanktionerades från högre ort.

Nu när jag inser myndigheterna och regeringens utstuderade plan, eller icke-planen, tänker jag återgå till mina närmaste och en stor grogg och inse att mina dagar är räknade.

Varför köpte du toapapper?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kollar på Norrbottens presskonferens just nu.

De har en ganska frispråkig smittskyddsläkare som just nu säger att målet för Sverige är att "uppnå flockimmunitet i en långsam och bra takt".

Så sa han rakt ut. Har inte hört någon säga detta så tydligt tidigare.

Detta måste väl rimligtvis innebära:
- Ett kalkulerad dödstal i Sverige som räknas i tiotusentals
- Om inte sjukvården ska bli överbelastad så måste det innebär att denna "långsamma och bra takt" kommer att göra att åtgärderna dras ut i ett halvår eller mer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
CNN reportage om Sveriges unika bemötande av COVID-19.

https://www.youtube.com/watch?v=pwB_wfqQlcM

Snacka om att Sverige sticker ut när i princip hela världen är i karantän.
Många som i kommentarerna skriver att de följer Sveriges utveckling som ett experiment.

Min fråga:

Hur känns det att delta i ett experiment?

Rätt coolt. Hoppas det funkar. Jag tror varken Sveriges eller nåt annat lands experiment funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in