2020-04-01, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag undrar vilket land som vinner Coranakampen? Italien, leder över Spanien, USA är en outsider, en skrällvarning på Frankrike.
Belgien ser väldigt illa ut nu ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som sagts är: ...liknar förkylning eller influensa. Och det kan göra så att man blir svårt sjuk i lungorna.

Jag är tämligen säker på att ingen sagt att det är en vanlig förkylning.

Däremot är det ju allvarligt att de var så säkra på att det inte skulle spridas hit.

Det är mycket som sagts som varit allvarligt och en stor grund till myndighetsföraktet.

Dessutom är det rent av vanskligt att när man ansvarar för en befolkningshälsa att gissa, spekulera och experimentera med åtgärder.
Det är precis som om man vill validera sina modeller med verkligt underlag och hoppas man gjort en jätteupptäckt som ska generera nobelpris, det är enligt mig helt fel tillfälle att göra detta.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
<klipp>

Jag är inte för karantän. Jag tycker att ekonomin måste gå runt och symptomfria människor ska arbeta och betala skatt. Idag är det ännu viktigare än tidigare att sjukvården har resurser att behandla patienterna.

Jag håller med. Om de symptomfria människorna har covid19, ska de gå och arbeta och smitta andra då? Enligt överläkaren i Korea kan så många som 20% vara asymptomatiska spridare.

Jag är för ditt alternativ, om man hade testat de som ska gå och jobba, annars riskerar man ju att öka på spridningen hela tiden, så sjukvården rasar omkull.
Citera
2020-04-01, 12:09
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Tycker det är sjukt att folk går och handlar i dessa tider. Jag bunkrade mat för ett halvår i Februari så kommer inte gå till någon affär förrän tidigast i Juli. Att folk inte preppade i tid fattar inte .

Antar att du inte har familj? I mitt hushåll bor vi 5 personer. För att bunkra för ett halvår i ett hushåll med 5 personer hade vi behövt en extern byggnad att fylla upp och en herrans massa pengar att lägga på denna halvårsbunkringen.

Tänker att alla inte har möjligheten att preppa för ett halvår?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lever faktiskt fortfarande en del 20-talister och framför allt en hel del 30-talister också. De ligger ju rikitigt pyrt till nu. Primärt är det ju de som befolkar äldreboendena och som är "multisjuka".

Det är väl ungefär 100000 som är +90 i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja jag ser det som extremt mer sannolikt än smittning via anhörigbesök, men jag vet inte hur andra gör när de besöker sina anhöriga men folk som oundvikligen har närkontakt med de äldre när de hjälper till med vardagsrutiner låter i alla fall för mig mer troligt än en anhörig som dricker kaffe och äter en bulle på behörigt avstånd.

Att inte gå till sina äldre anhöriga när man är sjuk är något som jag trodde var folkvett sedan länge.

Ja liknar nog nåt i det du säger.
Sen kan man ju vara sjuk i covid 19 utan att ha symptom så då blir det lite lurigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det har strömmat rapporter om äldreboende och hemtjänstkunder som smittats av corona senaste tiden. Rapporterats av media så googla och du ska finna. Är det tjocka släkten som hälsat på och lämnat corona efter sig eller är det personalen? Kors i taket i alla fall att gamlingarna testats. Man hade ju kunnat diagnostiserat bara influensa. Men jag tror inte personalen har testats. Nu gäller det undvika de äldre om man vill undvika corona, inte tvärtom.
Ja, det är ju ett problem, men det blir ju inte nödvändigtvis bättre av att en restaurang stänger ner.

Vill man minimera smitta bland vårdpersonal, så skulle det vara mycket effektivare att isolera vårdpersonal från samhället tillsammans med de gamla.
Citera
2020-04-01, 12:10
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Tycker det är sjukt att folk går och handlar i dessa tider. Jag bunkrade mat för ett halvår i Februari så kommer inte gå till någon affär förrän tidigast i Juli. Att folk inte preppade i tid fattar inte .

Jag var klar i Januari. De är tondöva och saknar melodin för att rädda sina liv.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-01 kl. 12:23.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Belgien ser väldigt illa ut nu ...
Ja i Belgien ser det inte heller så ljust ut.
Citera
Bannlyst
https://twitter.com/FergalBowers/status/1245011518812553218

The true toll of deaths across England and Wales from Covid-19 is higher than reports from hospitals suggest, according to new figures.

Ja, det är såna news överallt och från väldigt pålitliga källor.
Mörkertal finns i hela världen. Skulle räkna med minst dubbelt så många i de mest transparenta länder till 10 ggr värre.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag skulle få ångest om jag inte hade mina FFP3-masker.

Jag besöker affären som vanligt, flera gånger i veckan, utan att hamstra. Men jag har min FFP3, tar på mig latexhandskar innan jag går in i affären och slänger dom när jag lämnar affären.

Väl hemma desinficerar jag alla matförpackningar innan jag bär in dom i köket.

FFP3 behövs inom sjukvården när man hanterar massiva doser virus när man vårdar corona sjuka.
Att du kasserar ett sådant för att köpa corn-flakes på ICA i Flen är lite pinsamt.
Särskilt då du inte verkar använda de andra skydd som behövs för att matcha den klassningen som ögonskydd, hårnät etc.
Vilket munskydd som helst minskar risken att smittas kraftigt och FFP3 är för närkontakt med kraftigt kontaminerade miljöer.
Citera
Medlem
Citat:
De fleste tyskere tar ikke på seg ansiktsmaske når de forlater hjemmet, men fra neste uke blir det påbudt i byen Jena.

– Det vil bli obligatorisk å gå med maske i butikker, på kollektivtransport og i offentlige bygninger, opplyser lokale myndigheter. Skjerf og tøystykker foran ansiktet er godkjent, men byens 112.000 innbyggere oppfordres også til å lage sine egen masker.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50064

Kan man lage beskyttelsesmaske av slike kluter/kompresser som disse?
https://www.apotek1.no/produkter/dermica-baby-torre-engangskluter-100stk-901231p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in